معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش البرز در گفت‌وگو با پانا:

البرز میزبان ٢۶۴٣٧ دانش‌آموز اتباع در سال تحصیلی جاری است

١٣٠٠ تبلت دانش‌آموزی تحت حمایت کمیساریای عالی پناهندگان به دانش‌آموزان اتباع توزیع شده است

کرج (پانا) - معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش البرز با اشاره به تعداد دانش‌آموز اتباع در استان البرز گفت استان البرز در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ پذیرای ۱۷۰۷۰ دانش‌آموز اتباع در مقطع ابتدایی و ۹۳۶۱ دانش‌آموز اتباع در مقطع متوسطه بوده است.

کد مطلب: ۱۴۳۴۷۵۴
لینک کوتاه کپی شد
البرز میزبان ٢۶۴٣٧ دانش‌آموز اتباع در سال تحصیلی جاری است

سید محمود حسینی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز در گفت‌وگو با پانا با اشاره به تعداد دانش آموزان اتباع در سال های گذشته عنوان کرد: «استان البرز بیشترین تعداد جذب دانش آموزان اتباع را دارد که متعلق به سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ است. این استان موفق به جذب ۳۰۳۶۴ دانش آموز اتباع شده است. در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ تعداد دانش آموزان اتباع با کاهش ۱۳۳۹ نفری روبرو شد و تعداد دانش آموزان اتباع ثبت نامی به ۲۹۰۲۵ نفر رسید. در سال تحصیلی جاری هم قریب به ٢۶۴٣٧ دانش آموز اتباع ثبت نام شده‌اند که مشغول به تحصیل هستند.»

حسینی با اشاره به شرایط ثبت نام اتباع در مدارس در استان البرز افزود: «تمام دانش آموزان اتباع خارجی برای ثبت نام در مدارس استان باید شرایط و مدارک اقامتی و هویتی معتبر داشته باشند. برای مثال دارای مدرک اقامتی معتبر، گذرنامه استان البرز، پاسپورت ویزا شده و ...باشند و بدون وجود این مدارک امکان ثبت نام آنان میسر نیست.»

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش البرز با اشاره به مشکلات مربوط به ثبت نام دانش آموزان اتباع در استان اظهار کرد: «بزرگترین مشکلات ثبت نام اتباع در استان البرز مربوط به نبود مدارک الزامی و معتبر است که بعضی از این مشکلات عبارتند از مراجعه اتباع خارجی لازم التعلیم بدون مدرک اقامتی معتبر در استان، وجود دانش آموزان با گذرنامه سایر استان‌ها در استان البرز، وجود دانش آموزانی با کارت های اقامتی آمایش سایر استان‌ها، پاسپورت‌های ویزا نشده و ... که باعث می‌شود همه کودکان اتباع نتوانند برای مدرسه ثبت نام کنند.»

وی در رابطه با وجود دانش آموزانی با کارت های اقامتی آمایش سایر استان‌ها توضیح داد: «چون کارت اقامت در محدوده هر استان دارای اعتبار است، بنابراین کارت اقامت آمایش استان‌هایی همچون تهران، قزوین، اصفهان و... در استان البرز و بالعکس دارای شرایط ثبت نام بر اساس دستورالعمل اجرایی مدارس نیستند. این در حالی است که ظرفیت پذیرش و فضای آموزشی اکثر شهرها و نواحی استان بسیار محدود است و امکان ثبت نام این گروه از مراجعان میسر نیست.»

حسینی در ادامه خاطرنشان کرد: «اسامی دانش آموزانی که مدارک اقامتی معتبر ندارند در سامانه سیدا وزارت آموزش و پرورش به علت عدم ارائه مدرک معتبر ثبت نام‌ نمی شود و به تبع آن، امکان ثبت کتب درسی، کلاس بندی، بیمه دانش آموزی و تخصیص معلم هم فراهم نخواهد شد.»

وی گفت: «مراجعه روزانه دانش آموزان اتباع به اداره کل و مناطق به دلیل مشکلات مرتبط با برگه سرشماری و اتباع استان‌های دیگر و همجوار استان تهران و قزوین و...که متقاضی ثبت نام هستند در سیستم با اشکال مواجه می شوند که باید تدابیری برای نقل و انتقالات این دسته از دانش آموزان اتباع خارجی اندیشیده شود.»

حسینی با اشاره به اقدامات انجام شده در استان البرز اظهار کرد: «از جمله اقدامات انجام شده، برگزاری طرح آموزش خانواده و ایجاد کارگاه های آموزشی برای والدین اتباع خارجی، آشنایی با بهداشت و سلامت و شیوه مهارت ها و آداب زندگی بوده است. همچنین دوره آموزشی طرح نوآموزان آموزش های پیش از دبستان برای دانش آموزان اتباع به مدت یک ماه در شهریور ۱۴۰۲ برگزار شد که با نتیجه و رضایتمندی مطلوب همراه بود. از دیگر اقدامات انجام شده توزیع ۱۳۰۰ تبلت دانش آموزی تحت حمایت سازمان کمیساریای عالی پناهندگان در سال گذشته به دانش‌آموزان اتباع بوده است.»

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان البرز در پایان یادآوری کرد: «ما معتقدیم برای جلوگیری از بازماندن دانش‌آموزان از تحصیل و برقراری عدالت آموزشی، تمام دانش آموزان در هر کجای کشور باید از شرایط تحصیل و دریافت خدمات آموزشی و تربیتی و تحصیلی باکیفیت برخوردار شوند.»

دانش آموز خبرنگار: ابوالفضل جانی پور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار