امام جمعه رودهن:

فعالیت‌های نهضت سوادآموزی‌ جریانی مردمی و از برکات انقلاب اسلامی است

رودهن (پانا) - امام‌ جمعه رودهن در خطبه‌های‌ نماز جمعه این هفته، شناسایی دقیق افراد بیسواد را الزامی و اقدامی مهم در ریشه‌کنی بیسوادی در جامعه دانست و فعالیت‌های نهضت سوادآموزی را احیای سنت اسلامی و جریانی مردمی و از برکات انقلاب اسلامی برشمرد.

کد مطلب: ۱۴۳۴۴۱۰
لینک کوتاه کپی شد
فعالیت‌های نهضت سوادآموزی‌ جریانی مردمی و از برکات انقلاب اسلامی است

حجت‌الاسلام سیدمحمد حسینی امام جمعه بخش رودهن، در نمازجمعه این هفته گفت: یکی از جلوه‌های تقوا، این است که ما به آن دانسته‌های‌مان از مسائل دینی، عمل کنیم. همه ما می‌دانیم که حلال و حرام خدا چیست، اگر این‌ها را در عرصه عمل پیاده کنیم، بهره از تقوا داریم و الا اگر مسائل را بدانیم، اما موقع عمل، عامل نباشیم، مثل آن خانه‌ای است که درون خانه تاریک است لکن روی بوم خانه، چراغ روشن کرده‌اند. این تمثیل زیبا را حضرت عیسی مسیح بیان نمودند که در هفته پیش رو، میلاد مبارک ایشان را پیش رو داریم. اینطور می‌فرمایند که خانه تاریک را چه سود که درون آن تاریک باشد و بر بام آن، چراغ روشن نمایند! اگر نور علم روی زبان‌هایتان باشد و در فکر و اندیشه تان باشد، اما درون‌تان از این نور بهره نداشته باشد، مثل آن خانه ای است که بر بام آن چراغی روشن کرده‌اند لکن درون آن خانه تاریک است.

وی افزود: سالروز زلزله غمبار بم که ۵ دی ماه است، در تقویم رسمی کشور، به نام‌روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش بلایای طبیعی نام گذاری شده است. اینکه سالروز آن حادثه را به نام روز ایمنی نامگذاری کردند، چند هدف دارد. یکی اینکه عموم مردم توجه کنند به مخاطرات حوادث غیرمترقبه و تا جایی که از دست‌شان بر می‌آید، در زندگی‌شان، پیشگیری‌های مقتضی را داشته باشند. هدف دیگر اینکه عوامل باعث خسارت‌های جانی، شناسایی بشود و در برابر حوادث‌غیرمترقبه، آمادگی جامعی وجود داشته باشد. دیگر اینکه فرهنگ ایمنی در جامعه، گسترش پیدا بکند. باید با حوادث غیرمترقبه، واقع بینانه برخورد بشود.

امام جمعه رودهن در ادامه اظهار کرد: در بحران، هم فرصت است و هم تهدید است. این بحران‌ها، یک تکانه و شوک برای جامعه است که در دل خودش، یک جنبه منفی دارد که باعث برخی ناراحتی‌ها و خسارت‌ها می‌شود و هم یک جنبه مثبتی دارد که می‌تواند زمینه صعودی باشد و از این تهدید، فرصتی برای رفع نواقص ایجاد بشود. نگاه واقع بینانه به بحران باعث می‌شود که مواجه مدیریتی از رویکرد منفعلانه و سلبی، تبدیل به یک‌رویکرد فعالانه و ایجابی بشود.

حسینی تاکید کرد: برخی از بحران‌ها هستند که تلخی و خسارت دارند اما استعدادهای جامعه را به حرکت در می‌آورند. مصداق آن، نگاهی است که امام راحل عظیم الشان به جنگ داشتند. جنگ‌یک بحرانی بود لکن دستاوردهایی هم داشت فلذا امام فرمود که انقلاب ما را، جنگ به جهان صادر کرد. ما در جنگ به این نتیجه رسیدیم که باید روی پای خودمان بایستیم. ما در جنگ، ابهت دو ابر قدرت را شکستیم.

امام‌جمعه رودهن تصریح کرد: حکمت دوم این نامگذاری این است که توجه به مدیریت بحران بشود. مدیریت بحران یعنی اینکه باید علاج واقعه، پیش از وقوع صورت بگیرد.‌جا دارد که مسئولان عزیز ما این سوال را از خودشان بپرسند که اگر بلایای طبیعی در محل زندگی ما رخ بدهد، چقدر زیرساخت‌های لازم را برای رفع بحران‌ها فراهم نمودند؟ فهرست اقداماتی که باید در برابر بحران‌ها انجام بشود، تهیه شده است؟ اینجاست که مسئولین امر باید یک تقسیم بندی نسبت به بحران‌ها داشته باشند. اقدامات پیشگیرانه و راهکارهای سریع مواجه با بحران‌ها را بررسی کرده باشند و با امادگی کافی با بحران ها مواجه بشوند.

حسینی همچنین بیان کرد: یکی از چهره‌هایی که با ایمان قوی و مطیع ولایت بودن و با بهره‌مندی از غیرت دینی، تبدیل به یکی از چهره‌های درخشان تاریخ شده است، حضرت ام‌البنین، مادر گرامی قبله دل‌ها، آقاجان‌مان ابالفضل عباس است. از وقتی که پا به خانه وجود نازنین امیر مومنان گذاشت، همواره خودش را در خدمت فرزندان فاطمه می‌دید و عشق و محبت خالصانه خودش را، نسبت به آن‌ها نثار می‌کرد و خدمت به خاندان پیامبر را باعث افتخار خودش می‌دانست و آن‌را یک‌نعمت خدادادی قلمداد می‌کرد. ایشان دارای ایمان قوی و صبر مثال زدنی بودند، چنان بانوی باعظمتی است که مادران شهدا همواره در طول تاریخ، درس صبر و ایستادگی و ایثار و تبعیت از ولایت را از حضرت ام البنین فرا گرفتند. مادران و همسران شهدا که روز شهادت حضرت ام‌البنین به نام روز تکریم مادران و همسران شهدا نام گذاری شده است، در واقع سربازان گمنامی هستند که صبورانه راه شهدای عزیز شان را ادامه دادند.

امام جمعه رودهن در توضیحات تکمیلی مطرح کرد: تربیت پیروانی صالح برای انقلاب اسلامی، مدیون نقش‌آفرینی مادران و همسران شهدا است. به همین جهت، مادران و همسران عزیز شهدا، ام البنین‌های عصر حاضر در مملکت ما هستند که روش و سیره ام البنین را که قرین با ویژگی‌هایی است، از جمله ایمان قوی و صبر و فداکاری، الگویی برای خودشان قرار دادند تا بتوانند با تمیک به این خصلت‌ها، فرزندانی که نسل آینده‌ساز برای این کشور باشند، تربیت بکنند. در برابر مادران و همسران شهدا، فرزندان شهدا، سرتعظیم فرود می‌آوریم و از صبوری های شان، قدرشناسی می‌کنیم.

در پایان امام‌جمعه رودهن خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای بابرکت انقلاب اسلامی، جریان‌سازی تعلیم خواندن و نوشتن است تحت عنوان نهضت سوادآموزی. این دستاورد انقلاب، در واقع احیای یک سنت اسلامی است. تاکید به عموم‌مسلمانان برای آموختن. پیامبر فرمودند که طلب علم واجبی برای همه مسلمانان چه زن و چه مرد است. این جریان مبارک، هم به لحاظ کمی و آماری، داستان بی‌سوادی را خیلی کاهش داد و سطح سواد جامعه را بالا آورد و هم یک جریان مردمی بود. هر جایی که در مسایل، مردم پای کار بیایند، آن گرفتاری‌ها زودتر مرتفع می‌شوند و در از بین بردن آمار بیسوادی، این نهضت سوادآموزی نقش مهمی ایفا کرده است. ان شا‌الله روزی فرابرسد، همه ما در جامعه‌مان جشن ریشه‌کن کردن بیسوادی را بگیریم. ضمن تشکر از همه مسئولان امر، توصیه می‌کنم که آمار دقیقی از کسانی که از این نعمت بی‌بهره هستند، داشته باشند و اقدامات صحیحی برای ریشه کن کردن بیسوادی در جامعه، انجام بدهند.

خبرنگار: فاطمه رحیمی‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار