خبرنگار دانش آموز پانا از شب یلدا گزارش می‌دهد؛

شب شعر و انار و هندوانه

تهران (پانا) - ۳۰ آذر‌ماه که با عنوان شب یلدا شناخته شده امسال نیز پرشور در سراسر کشور برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۳۴۲۳۲
لینک کوتاه کپی شد
شب شعر و انار و هندوانه

با فرارسیدن آخرین روز از آخرین ماه پاییزی همه افراد خود را برای جشنی آماده می‌کنند. جشنی که با عناوین مختلف از «شب یلدا» و «شب چله» تا «روز ترویج فرهنگ میهمانی و پیوند با خویشان» در آستانه آغاز فصلی جدید برای همگان محترم و خوشایند است. هیاهوی خرید وسایل دورهمی شبانه برای بزرگترها و هیجان دیدن همسالان برای دانش‌آموزان احتمالا اولین چیزی است که بعد از شنیدن نام این شب به ذهن هر شخص می‌رسد.

سال‌های گذشته مدارس با تزئین کلاس درس و برگزاری جشنی مختصر این روز را برای دانش‌آموزان به روزی شاد تبدیل می‌کردند، اما امسال در تهران با مجازی شدن آخرین روز پاییزی تلاش‌های معاونین و مدیران مدارس در بستر مجازی می‌شود که تلاش دارند در بستر شاد و ایتا برای دانش‌آموزان برنامه‌های خود را اجرا کنند تا این روز را برای دانش‌آموزان همچون سال‌های گذشته با خاطره‌ای خوش ماندگار کنند.

حال و هوای دانش‌آموزان برای این جشن در صحبت‌هایشان کاملا مشهود است. این دانش‌آموزان که تا سال گذشته به دلیل شیوع کرونا به مدت ۳ سال از حضور در چنین جمع‌های خانوادگی‌ محروم بودند این روزها مشتاق حضور در جمع خانواده و دیدن همسالان خود هستند.

یک دانش‌آموز در زمینه احساس خود در رابطه با برگزاری مراسم یلدا و حضور در جمع‌های خانوادگی می‌گوید: «شب یلدا یکی از معدود موقعیت‌هایی است که تمام اعضای خانواده دور هم جمع می‌شوند و می‌توانیم از هم‌صحبتی با نزدیکان‌مان لذت ببریم. حضور در جمع همسالان نیز سبب می‌شود فرصت تعریف کردن خاطرات و داستان‌ها و بازی و تفریح در کنار آنان را داشته باشیم.»

دانش‌آموز دیگری با اشاره به وجود تنقلات مختلف در جشن شب یلدا می‌گوید: «‌در شب یلدا تنقلات و خوراکی‌های مختلفی وجود دارد که نمی‌دانیم کدام را باید انتخاب کنیم، به اندازه‌ای که حاضر می‌شویم از وعده شام بگذریم و تمام این خوراکی‌ها را مصرف کنیم. موقعیت‌های مختلفی برای شوخی و سرگرمی و حتی بازی‌های خانوادگی در این شب پیش می‌آید که برای ما به عنوان نوجوان از آن بسیار لذت‌بخش است.»

از دیگر اتفاقات مرسوم در شب یلدا می‌توان به حافظ‌خوانی اشاره کرد که تاثیر بسیاری در تقویت مبانی کهن در دانش‌آموزان دارد. با خواندن شدن اشعار حافظ در این شب کودکان و نوجوانان بیش از هر زمان دیگری به یادگیری و شناخت ادبیات فارسی جذب می‌شوند.

یک دانش‌آموز در رابطه با حافظ‌خوانی در شب یلدا می‌گوید: «‌یکی از خاطرات خوب من از شب‌های یلدا خوانده شدن اشعار حافظ در این شب توسط پدربزرگم است که تمام اعضای خانواده از کوچک و بزرگ دور هم جمع می‌شویم و از آن لذت می‌بریم.»

یک معلم ادبیات در همین رابطه می‌گوید: «‌شب یلدا فرصتی است که کودکان و دانش‌آموزان بیش از پیش با اشعار کهن فارسی آشنا شوند. کودکان و نوجوانان با خواندن اشعار حافظ آشنایی و اشتیاق بیشتری برای یادگیری مبانی ادبیات فارسی پیدا می‌کنند. ما در مدارس می‌توانیم در این روز مراسم شعر‌خوانی و شب شعر را برگزار کنیم تا دانش‌آموزان بیشتر با ادبیات کشور خود آشنا شوند.»

از دیگر موضوعاتی که باید به آن توجه شود مسئله پرخوری در این شب است. بسیاری از افراد در این شب رعایت رژیم غذایی را از دست می‌‌دهند و با پرخوری خود را به دردسر می‌اندازند.

سپیده دولتی؛ یک کارشناس سلامت در همین رابطه می‌گوید: «‌برای پیشگیری و کنترل اضافه وزن، چاقی و بیماری‌هایی همچون دیابت، فشارخون، انواع سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی و عروقی لازم است که همیشه در مصرف میزان مواد قندی و شیرین، مواد غذایی پرنمک و شور و چرب احتیاط کنیم از جمله در مناسبت‌ها بخصوص در شب یلدا که می‌توان با توصیه‌هایی میزان دریافت این مواد را کاهش داد.»

خبرنگار دانش‌آموز: آرتمیس رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار