مربی بهداشت دبیرستان نگین علم‌و‌هنر وحیدیه شهریار:

ایده‌های دانش‌آموزی، عامل مؤثری در کاهش آلودگی هوا در آینده است

شهریار (پانا) - یک مربی بهداشت در شهریار گفت دانش‌آموزان با راهکارهایی که در ذهن خود دارند، می‌توانند مهمترین عامل در بهبود آلودگی هوا در آینده‌ نه‌چندان دور باشند.

کد مطلب: ۱۴۳۲۷۷۹
لینک کوتاه کپی شد
ایده‌های دانش‌آموزی، عامل مؤثری در کاهش آلودگی هوا در آینده است

زهره بیات مربی بهداشت دبیرستان غیردولتی دوره‌ اول نگین علم‌و‌هنر وحیدیه شهرستان شهریار در خصوص برگزاری نمایشگاه نقاشی با موضوع آلودگی هوا به پانا گفت: «در مواجهه با پدیده‌ آلودگی هوا که منجر به تعطیلی مدارس شد؛ با طرحی که به ذهنم رسید از دانش‌آموزان در آموزش مجازی خواستار کشیدن نقاشی در راستای همین موضوع شدم. زمانی که دانش‌آموزان نقاشی‌های خود را کشیده و برایم ارسال کردند با آثار بسیار زیبا و آموزنده‌ی آن‌ها مواجه شدم. این موضوع را با مدیریت دبیرستان در میان گذاشته و با همفکری وی تصمیم گرفته شد که در زمان حضوری شدن مدارس و حضور دانش‌آموزان، از آن‌ها بخواهیم تا نقاشی‌هایشان را همراه خود آورده و یک نمایشگاه در محیطِ دبیرستان برگزار کنیم تا دانش‌آموزان از نزدیک، آثار دوستان خود را مشاهده کنند.»

وی تصریح کرد: «ما هرساله با با پدیده و مشکل تکراری آلودگی هوا و پیامدها و عوارضِ ناگوار آن مواجه می‌شویم که این مشکل در فصل زمستان، با کاهش دما و به علت وارونگی هوا بیشتر پدیدار می‌شود و در پی آن، عوارض جسمانی در افراد به خصوص در کودکان و افراد مسن به وجود می‌آید؛ به همین دلیل نیاز داشتیم که دانش‌آموزان با این مشکل و راه‌حل‌هایی که به ذهنشان می‌رسد به محیط زیست و آب‌و‌هوای پاک بیشتر اهمیت دهند و ایده‌‌ی خود را در قالب نقاشی و یا حتی مقاله ارائه دهند.»

مربی بهداشت دبیرستان نگین علم‌و‌هنر وحیدیه شهریار عنوان کرد: «آثار دانش‌آموزان با مِتُدِ مداد‌رنگی، طراحی با مداد و آبرنگ بود. این نمایشگاه با اثر دانش‌آموزان هر سه پایه یعنی هفتم، هشتم و نهم برگزار و با استقبال بی‌نظیر و تماشایی، از دانش‌آموزان روبه‌رو شد. تقریبا دوسوم دانش‌آموزان در برگزاری این نمایشگاه شرکت و درباره‌ی اثرهای خود با یکدیگر تبادل نظر داشته و در مورد عوامل کاهش آلودگی هوا به یکدیگر راهکارهای مفید و ارزنده‌ای ارائه دادند. قرار شد کادر آموزشگاه، از منتخبین و بهترین اثر تقدیر به عمل آورد و افراد برتر به قید قرعه جوایز نفیسی دریافت کنند.»

وی افزود:«بازدیدکنندگان این نمایشگاه، خودِ دانش‌آموزان، مربیان و معلمان، کادر دبیرستان و اولیا بودند. کادر مدرسه و اولیا از نمایشگاه دیدن کردند و با هم‌صحبتی دانش‌آموزان ارائه دهنده از کیفیت و کمیتِ آثار آن‌ها باخبر شدند‌ و برگزاری نمایشگاه را عامل مهمی در مسیر روَند کاهش آلودگی هوا دانستند. بازدیدکنندگان با بازدید از نمایشگاه نقاشی بیشتر از قبل نسبت به وضعیت آلودگی هوا و راهکارهای مؤثر در کاهش آن آگاهی پیدا کردند.»

بیات اضافه کرد: «دانش‌آموزان با راهکارهایی مانند آموزش کاشت نهال، فضای سبز کوچک در حیاط منازل و یا محیط زیست و طبیعت، درخواست پیاده‌روی و استفاده از دوچرخه برای مسافت‌های کوتاه از والدین خود به جای خودرو، درخواست سرعت کم در حین رانندگی با وسایل نقلیه از والدین که باعث استفاده کمتر از سوخت می‌شود، صرفه‌جویی در مصرف کاغذ که سبب کاهش قطع درختان و فعالیت کمتر کارخانه‌های تولید کاغذ و درنتیجه، کاهش مصرف سوخت، می‌تواند فعالیت‌هایی باشد که دانش‌آموزان با رعایت و اجرای آن‌ها، تأثیر به‌سزایی در کاهش آلودگی هوا می‌توانند داشته باشند.»

بیات در پایان گفت: «سایت‌های خبری و رسانه می‌تواند کمک مؤثری در انتشار و حمایت از راهکارهای دانش‌آموزان در این امر باشند. ما نوجوانان و دانش‌آموزانِ نخبه‌ای در ایرانِ عزیزمان داریم که در آینده‌ نزدیک می‌توانند در کاهش آلودگی هوا راهکارها و پیشنهادهای مؤثر و مفیدی ارائه دهند و دنیا را از آلودگی پاک کرده و هوای سالم را دوباره به تک‌تکِ ما هدیه دهند. هوای پاک نعمتی خدادادیست که باید در حفظ آن کوشا بود.»

خبرنگار دانش‌آموز : معصومه مجاهدطلب

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار