یک نخبه هنری اهل شیروان:

موسیقی محلی در محاصره پاپ قرار گرفته است

شیروان(پانا) - یک نخبه هنری اهل شیروان گفت موسیقی و نوازندگی محلی امروزه در محاصره موسیقی پاپ قرار گرفته است.

کد مطلب: ۱۴۳۲۵۵۲
لینک کوتاه کپی شد
موسیقی محلی در محاصره پاپ قرار گرفته است

پیرعلی شاکری پیشکسوت و نوازنده ای چیره دست ساز است که چندین دهه است با ساز خود انس گرفته، همچون روزهای اول در مجالس و محافل هنری در ساز خود می‌دمد، در حالی که کمتر کسی یافت می‌شود که بعد از گذشت چندین سال چون او بتواند به اجرای برنامه‌های سنتی بپردازد.

شاکری در گفت‌وگو با پانا بیان کرد: در سال ۱۳۴۸ در منطقه شاه اجاق سرحد شیروان به دنیا آمدم و در ۱۰ سالگی پدرم را از دست دادم و سرپرستی خانواده به عهده من افتاد. ابتدا چوپانی می کردم، اما در مواقع فراغت از کار برای تغییر حال و هوای درونی خویش سراغ رادیو می‌رفتم. به خصوص ایامی که نوای قشمه از رادیو پخش می‌شد، از خود بیخود می شدم و با این نغمه جادویی حس پرواز به دور دست‌ها را داشتم، اما پس از قطع و یا اتمام نوا باز دلم اسیر در پنجه غم می‌شد.

وی بیان کرد:‌ موسیقی و نوازندگی که با آواز اجرا می‌شود، دارای آوای دلنشینی است که هویت و فرهنگ هر منطقه را بیان می‌کند. این رشته که بسیاری از آداب و رسوم سنتی در آن شکل گرفته، با ظهور تکنولوژی و حضور موسیقی پاپ به انزوا کشیده شده است.

چندی که گذشت وی ره به سوی نخستین استادش پیمود و در دیداری صمیمی از استاد سهراب سعیدی به تنهایی فراگیری قشمه سکوت را شکست و عقد اخوت را با بال‌های قوش افسانه‌ای برای همیشه بست.

شاکری می‌دانست که شکار قوش کار هر کسی نیست، بنابراین به عزم تسخیر لانه عقاب که بر فراز کوهستان مرتفع شاه اجاق بود کمر را بست و گیوه‌های چوپانی را از پای درآورد. پاپوش غیورمردان کرمانج یعنی چاروق را به پا کرد و با اراده قوی خیلی زود توانست زمانی که ۱۷ سال داشت بر سازش بدمد.

شاکری قوشمه را افتخار هنرِ کردزبانان می‌داند. نوازنده چیره دست ساز دلنشین قوشمه در شیروان در اکثر جشنواره‌های استانی و شهرستانی چه به صورت گروهی و چه به صورت انفرادی در محافل هنری حضور فعالی می‌یابد و دارای عنوان برتر می‌شود.

پیرعلی شاکری بیان کرد: موسیقی سنتی آمیخته با رگ و ریشه ما و نمادی از معنویت در آن جلوه‌گر است که هویت و فرهنگ هر منطقه محسوب می‌شود و بسیاری از آداب و سنن رسوم‌ها در موسیقی محلی شکل می‌گیرد.

وی افزود: متاسفانه موسیقی سنتی، کتاب یا آثار تاریخی و هنری نیست که بتوان آن را توسط سی دی یا فیلم به جوانان آموزش داد، بلکه باید از طریق دهان و چشم در چشم و حرکت آموزش داده شود.

شاکری ادامه داد: موسیقی و نوازندگی محلی در قدیم به صورت مقامی اجرا و سازهای محلی دو سازه و دو تار و قوشمه نواخته می‌شد، اما امروزه از آن موسیقی محلی و اصیلی که به صورت کوچه باغی اجرا می‌شد اثری نیست و سازهای سنتی و محلی جای خود را به سازهای غربی داده اند که این امر باعث زوال موسیقی سنتی می‌شود.

نوازنده قوشمه در شیروان معتقد است بدون شک موسیقی امروز نمی‌تواند جایگاه موسیقی محلی را بگیرد و در صورت عدم حمایت مسئولان بدون شک موسیقی محلی جایگاهش را از دست خواهد داد.

شاکری در ادامه افزود: موسیقی اگر در قالبی نو مطابق با روحیه جوانان ارائه شود، شاید تا اندازه‌ای باعث شناخت این هنر سنتی در میان مردم امروز شود، اما رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی باید در این زمینه تبلیغات فراگیری داشته باشند.

وی در پایان گفت: جوانان باید به گذشتگان و آثار آنان توجه داشته باشند، زیرا آنها جزئی از فرهنگ و تمدن این سرزمین را در بر می‌گیرند.

خبرنگار: غلامرضا مینا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار