پانا گزارش می‌دهد؛

شوق بازماندگان از تحصیل برای بازگشت

سال گذشته نزدیک به ۱۶۴ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل به کلاس‌های درس بازگشتند

تهران (پانا) - بازماندگی از تحصیل را می‌توان یکی از مشکلاتی دانست که نظام تعلیم و تربیت همواره با آن دست و پنجه نرم کرده و در طول دوران‌های مختلف، مدیران و مسئولان وزارت آموزش و پرورش در راستای تحقق اصل 30 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سعی بر کم کردن آمار تعداد دانش‌آموزان بازمانده داشته‌اند.

کد مطلب: ۱۴۳۲۰۴۲
لینک کوتاه کپی شد
شوق بازماندگان از تحصیل برای بازگشت

اصل سی‌ام قانون اساسی به صراحت اعلام کرده که «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خود کفایی کشور به صورت رایگان گسترش دهد.» در این راستا، وزارت آموزش و پرورش با ساخت و توسعه مدارس دولتی، جذب حداکثری معلم برای دانش‌آموزان در اقصی نقاط کشور و در نهایت فرهنگ‌سازی برای حضور حداکثری دانش‌آموزان در کلاس‌های درس تلاش کرده تا قانون آموزش رایگان و عمومی برای همه شهروندان را اجرا کند اما با وجود تلاش‌های انجام ‌شده در این حوزه، همچنان شاهد کودکان بازمانده از تحصیل در اقصی نقاط کشور هستیم.

طی دوسال گذشته اقداماتی صورت گرفت که مسیر شناسایی و جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را بسیار تسهیل کرد. اصلی‌ترین اقدام در این خصوص راه‌اندازی سامانه شهید محمودوند بود، سامانه‌ای که به صورت کامل آمار تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در آن ثبت می‌شد تا پس از آن اقدام برای جذب دانش‌آموزان صورت گیرد.

براساس اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش سال گذشته نزدیک به ۱۶۴ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل به کلاس‌های درس بازگشتند. اگر واقع‌بینانه به این موضوع نگاه کنیم، آمار منتشر شده در خصوص تعداد دانش‌آموزان جذب شده، آماری قابل توجه است که نشان از عنایت ویژه دولت مردمی و وزارت آموزش و پرورش این دولت به بحث تحصیل دانش‌آموزان در سراسر کشور دارد.

همچنین محمد محمدی، مدیرکل دفتر دبستانی وزارت آموزش و پرورش نیز در گفت‌وگویی که طی چند وقت اخیر با خبرگزاری پانا داشت خبر از کاهش فوق‌العاده محسوس تعداد بازماندگان از تحصیل در سال تحصیلی جاری داده بود.

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش برای جذب بازماندگان از تحصیل سناریوهای مختلفی را دنبال می‌کند، گفت: «به لطف خدا سه سناریو مورد نظر در این‌ باره عملی شده است که اولین آن‌ها تفاهم‌نامه ملی با کمیته امداد امام خمینی (ره) بود. براساس این تفاهم‌نامه 9 هزار دانش‌آموز تحت پوشش کمیته امداد شناسایی و جذب و پس از آن در مدارس کشور تقسیم شدند.»

وی در ادامه با اشاره به این‌که یکی دیگر از سناریوهای جذب، تفاهم‌نامه‌ای است که با سازمان بهزیستی منعقد شده است، تصریح کرد: «آمار دانش‌آموزان مشترک مابین وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی تقریبا بالغ بر 35 هزار نفر است که در دسته‌های مختلف مانند دانش‌آموزان توان‌یاب، بد سرپرست و... قرار می‌گیرند که روند تقسیم آن‌ها در مدارس در حال انجام است و ان‌شالله چند روز آینده به سر کلاس باز می‌گردند.»

همچنین مدیرکل دفتر دبستانی وزارت آموزش و پرورش از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای مشترک با سازمان ثبت‌احوال کشور برای دسترسی آنلاین لحظه‌ای به اطلاعات، آدرس و وضعیت کودکان ایرانی خبر داد و عنوان کرد: «با این اقدام بیش از ۵۰ درصد مشکلات پیش روی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به صورت تحقیقی - عملیاتی بر‌طرف خواهد شد.»

لازم به ذکر است در این گفت‌وگو که در اواخر ماه گذشته انجام شده بود، مدیرکل دفتر دبستان وزارت آموزش و پرورش از ارائه آمار نهایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل خودداری کرده و آن را منوط به عملی شدن تمامی سناریوهای وزارت آموزش و پرورش در روند شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل کرده بود و در اظهارات خود گفته بود تا چند روز پس از انتشار این مصاحبه، آمار دقیق در اختیار رسانه‌ها و افکار عمومی قرار خواهد گرفت.

حال پس از تقریبا یک ماه مجددا به سراغ محمد محمدی رفتیم و درخصوص آخرین آمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل از وی سوال کردیم.

محمدی در پاسخ به پانا اظهار کرد: «سامانه شهید محمودوند اطلاعات خود را به صورت برخط از سازمان ثبت احوال دریافت می‌کند، در حال حاضر سامانه این سازمان با مشکل مواجه شده است و نمی تواند آمار و اعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را نهایی کند. به همین دلیل ما نیز نمی‌توانیم آمار غیر رسمی را منتشر کنیم.»

وی افزود: «امیدواریم هرچه سریعتر این آمارها به‌روز شود تا بتوانیم‌ آن‌ها را در اختیار افکار عمومی و رسانه‌ها قرار دهیم.»

حال با این تفاسیر باید گفت موضوع شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل موضوعی نیست که فقط توسط یک ارگان انجام شود، بلکه نیاز به همکاری همه جانبه از سوی دیگر ارگان‌ها نیز دارد، به نحوی که باقی شرکای وزارت آموزش و پرورش، به‌خصوص سازمان ثبت‌ احوال که متولی در اختیار گذاشتن اطلاعات دانش‌آموزان به دستگاه تعلیم و تربیت است، باید اهتمام جدی داشته باشد و در کمترین زمان ممکن اقدام به به‌روزرسانی آمار کند تا شاهد تسریع در فرایند جذب دانش‌آموزان باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار