در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

روایت هفت سال اسارت در «هفت سال اینجا»

تهران (پانا) - کارگردان مستند «هفت سال اینجا» می‌گویداین مستند به‌صورت مونولوگ پیش می‌رود و سه راوی که یکی از آن‌ها به‌نوعی نقش کاراکتر اصلی را بر عهده دارد، به روایت قصه می‌برازند و تمام سعی‌ گروه بر قصه‌گویی است.

کد مطلب: ۱۴۳۱۴۷۱
لینک کوتاه کپی شد
روایت هفت سال اسارت در «هفت سال اینجا»

سید مصطفی سیدالحسینی کارگردان مستند «هفت سال اینجا» که متقاضی حضور در هفدهمین جشنواره بین‌المللی سینمای مستند«سینما حقیقت» است، در گفت‌وگو با پانا درباره این مستند گفت: «این فیلم درباره یک رزمنده عراقی در قرارگاه سری نصرت ایران است که پس از عملیات خیبر در سال 1362در عراق اسیر می‌شود و تا سال 1369 که اسرا آزاد می‌شوند، زندگی‌اش در اسارت می‌گذرد.».

وی ادامه داد: «بخشی از روند فیلم با استفاده از بازسازی و فضاسازی و بخشی دیگر به‌وسیله آرشیوهای موجود از اسرای خیبر پیش می‌رود و توانسته‌ایم فضای موجود در زمان اسارت سوژه را تداعی کنیم. به‌طورکلی، «هفت سال اینجا» به‌صورت مونولوگ پیش می‌رود و سه راوی که یکی از آن‌ها به‌نوعی نقش کاراکتر اصلی را بر عهده دارد، به روایت قصه می‌برازند و تمام سعی‌مان هم بر قصه‌گویی است.»

سیدالحسینی درباره چرایی پرداختن به این اسیر خاص در عملیات خیبر، تأکید کرد:«این سوژه در حاشیه یک کار تاریخ شفاهی، حوالی سال 1394 معرفی شد، آن زمان هم یک کار 20 دقیقه‌ای به نام «مجنون» ساخته شد که این شخص یکی از سوژه‌های قصه بود. پس از ساخت «مجنون» ذهن من درگیر این سوژه باقی ماند تا اینکه «هفت سال اینجا» درباره یک عراقی که اسیر عراقی‌ها شده است، ساخته شد.»

این فیلمساز درباره دسترسی به آرشیو خاطرنشان کرد: «دسترسی به آرشیو ایرانی در ایران بسیار سخت است اما چون این فیلم در حوزه دفاع مقدس ساخته‌شده است و من دوستانی را در این زمینه‌دارم، توانستم راحت‌تر به آرشیو دسترسی یابم. همچنین سوژه مستند در فیلم حضور ندارد و ما به شکلی دیگر او را به مخاطبان نشان می‌دهیم. به‌طورکلی نگاهمان در تولید این کار بر تفاوت نسبت به دیگر آثار مشابه بود تا آن را به درام نزدیک کنیم.»

کارگردان «مجنون» ادامه داد: « در این مستند می‌خواستیم روایتی داشته باشیم که نیازمند بیان خاصی بود و سوژه نمی‌توانست آن را داشته باشد، به‌طورکلی تمرکزمان بر درام، قابلیت مصاحبه یا استفاده از صدای سوژه را می‌گرفت، همچنین فعالیت‌های کنونی سوژه کمکی به درام قصه نمی‌کرد. از طرف دیگر به دلیل تأکیدی که بر درام داشتیم.»

این مستندساز بیان کرد: «هفت سال اینجا» در اصل یک کار تیمی است؛ خیلی وقت‌ها وقتی فیلمی ساخته می‌شود، تنها کارگردان و تهیه‌کننده به‌عنوان سازندگان دیده می‌شوند اما باید بدانیم که فیلم حاصل یک کار جمعی‌ است و تنها یک فرد را نباید ببینیم، تک‌تک عوامل برای ساخته‌شدن هرچه بهتر فیلم کمک می‌کنند. »

وی در پایان درباره هفدهمین جشنواره «سینما حقیقت» مطرح کرد: کارهای خیلی خوبی به هفدهمین دوره جشنواره «سینما حقیقت» رسیده است و همچنین دوری از حواشی سال‌های گذشته آن را قوی‌تر کره است. امیدوارم که جشنواره خوبی را شاهد باشیم. »

عوامل فیلم «هفت سال اینجا» عبارت‌اند از تهیه‌کننده و کارگردان: سید مصطفی سیدالحسینی، تدوین و مشاور هنری: حمید مشایخی، بازیگردان: مریم طاهری، نویسنده: علیرضا اسدی، مدیر تصویربرداری: علی نعمت اللهی، اصلاح رنگ و نور: علی علائی (استودیو آلفا)، طراحی و ترکیب صدا: مهدی اکبریان، مدیر تولید: میثم خانی، پژوهشگر: جلیل خسروی، نریتور: سعید آلبوعبادی، جادری، مهرداد حق‌شناس، طراح گریم: مهدی معینی، بازیگران: کیارش مراد بیگی و حسین سبحانی.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار