کارشناس قرآن، عترت و نماز اداره آموزش و پرورش فیروزکوه:
تشویق به برپایی نماز باید در خانه شروع و در مدرسه تقویت شود
فیروزکوه ( پانا) - کارشناس قرآن، عترت و نماز اداره آموزش و پرورش شهرستان فیروزکوه، برپایی نماز را یک فرآیند تربیتی دانست و گفت نماز باید از خانه و خانواده شروع و در مدرسه تقویت شود.
فاطمه ایلکا، کارشناس قرآن، عترت و نماز اداره آموزش و پرورش شهرستان فیروزکوه در حاشیه برگزاری کارگاه توانمندسازی و توانافزایی معاونان و مربیان پرورشی، در گفتوگو با پانا گفت: «در این کارگاه که با حضور دو روحانی آشنا با ویژگیهای نسل نوجوان، با موضوع شیوههای نوین جذب کودکان و نوجوانان به نماز برگزار شد، با پخش انیمیشن به راهکارهایی برای جذب دانشآموزان پرداخته و ویژگیهای نسل جدید بررسی شد.»
وی تصریح کرد: «هدف از برگزاری این کارگاه، تبیین رسالت معاونان و مربیان پرورشی در بحث اعتقادات دانشآموزان و توجه ویژه به برگزاری نماز جماعت در مدارس است، چرا که بهترین عبادت برای جذب بچهها نماز است. متن نماز میتواند در قالب نوشته، تابلو و یا مجسمه، کودک را مشتاق به عبادت کند.»
ایلکا، درباره جذب و تربیت فرزندان به نماز بیان کرد: «تشویق، یکی از مهمترین راههای جذب کودکان به سمت انجام عمل عبادی است. تشویق کردن به طرق مختلف خوب است و بهترین مسیر این است که برای فرزندان چیزهایی که خوششان میآید را با محوریت عبادی تهیه و از این طریق آنان را به سمت مسائل عبادی مشتاق کنیم. »
وی با اشاره به ضرورت تأکید و توصیه به نماز از خانواده گفت: «موضوع برگزاری نماز، یک فرایند تربیتی است و باید در خانه شروع و در مدرسه تقویت شود و در نهایت در سطح جامعه تثبیت شود و اگر هر کدام از این سه مرحله، به خوبی به تکلیف خود عمل کنند، موضوع نماز برای همیشه حل خواهد شد همانگونه که در برخی کشورهای مسلمان میبینیم وقت اذان، کسب و کارها تعطیل میشود و همه به مساجد میروند.»
این کارشناس قرآن در تکمیل صحبتهایش افزود: «معلم و مربی الگوهایی هستند که بیشترین درصد مقبولیت را در پیش کودک و نوجوان دارند؛ گذر از این مرحله در ساختار ذهنی و رفتاری کودک و نوجوان با اهمیت است؛ لذا هوشیاری والدین و مربیان دلسوز و آگاه این امکان را برای دانشآموز به وجود خواهد آورد که با همانندسازی، بهترین الگوهای رفتاری را برای خود انتخاب نمایند، بنابراین شرکت فعالانه مدیران و مربیان در عرصههای فرهنگی و ترویج ارزشهای انسانی و اخلاقی توام با عمل، شناخت معیارهای فضیلت و انسانهای فاضل را برای نوجوان آسانتر خواهد کرد.»
وی تشریح کرد: «چنانچه مدیران، معلمان و مربیان همراه دانشآموز در نماز جماعت مدرسه شرکت فعال داشته باشند و در اجرای فرامین الهی و مواظبت در رفتار و گفتار خود کوشش نمایند، دانشآموز رغبت پیدا خواهد کرد که با علاقهمندی بیشتر در نماز حضور یابد، بایستی متوجه این معنا بود که الگو بودن رهبران دینی، علمی و مذهبی نقش اساسی را در تکوین شخصیت دانشآموزان ایفا میکند.»
فاطمه ایلکا، کارشناس قرآن، عترت و نماز اداره آموزش و پرورش فیروزکوه در پایان خاطرنشان کرد: «بهتر است در همه مدارس نماز جماعت اقامه شود، چه در شهر و چه روستا و ترجیهاً یک روحانی امام جماعت باشد و به هر دانشآموز قرائت نماز به درستی آموزش دادهشود و همه مدیران دوره آموزشی نماز را فرا گیرند و تعامل بین مسجد و مدرسه استمرار یابد.»
دانشآموز خبرنگار: فاطیما ایلکا
ارسال دیدگاه