اسلامی:

قانون اقدام راهبردی کارساز و مفید بوده است

همه کشورهای دارای سایت هسته‌ای تحت نظارت آژانس هستند

تهران (پانا) - رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه قانون اقدام راهبردی کارساز و مفید بوده است، گفت اقدامات سازمان انرژی اتمی بر اساس این قانون است.

کد مطلب: ۱۴۳۱۲۸۰
لینک کوتاه کپی شد
قانون اقدام راهبردی کارساز و مفید بوده است

محمد اسلامی در نشست با دانشجویان دانشگاه شاهد با اشاره به تلاش دشمنان برای جلوگیری از پیشرفت هسته‌ای کشور گفت: آنها از هر روشی استفاده کردند از تحریم و خرابکاری گرفته تا ترور، تا جلوی پیشرفت صنعت هسته‌ای کشور را بگیرند.

وی با بیان اینکه بیش از 22 سال است که پرونده هسته‌ای ما باز شده و مذاکرات فراوانی هم صورت گرفته که حاصل آن سند برجام شد، افزود: بعد از خروج ترامپ از برجام و حسن نیت ایران در عمل به تعهدات خود، دولتمردان جدید آمریکا تلاش کردند به برجام بازگردند و مذاکراتی را شروع کردند و هم در این دولت و هم در دولت قبل مذاکراتی صورت گرفت که البته از سال گذشته تاکنون با شیوه متفاوتی پیگیری شده است.

اسلامی ادامه داد: آنها از راه‌های مختلفی رفتند تا جلوی کار ما را بگیرند، چند تا مکان را از آژانس گفتند بازدید داشته باشیم، که البته این مکان‌ها اصلا اتمی و سایت هسته‌ای و برای سازمان انرژی اتمی نیست و ساخته و پرداخته سازمان های جاسوسی صهیونیست‌ها و منافقین است که گفتند در اینها فعالیت هسته‌ای می‌شود. با این حال این مسئله در سطح شورای عالی امنیت ملی مطرح شد و گفته شد بیایند بازدید کنند و آمدند و بازدید کردند.

وی خاطرنشان کرد: با همه زحمت‌هایی که برای جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند، پس از بازدید گفتند درباره دو مکان دیگر سوالی ندارند. الان فقط دو مکان دیگر مانده که یکی از آنها هم محل فروش آهن قراضه و دیگری هم معدن متروکه است.

اسلامی گفت: هدف از اهداف سند جامع راهبردی صنعت هسته‌ای تحقق 20 هزار مگاوات برق است. از ابتدای سال 1401 هم عملکرد سازمان انرژی اتمی در چارچوب این سند است. فعالیت‌های هسته‌ای ما براساس NPT و در چارچوب قوانین آژانس انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: همه کشورهای دارای سایت هسته‌ای تحت نظارت آژانس هستند ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم.

معاون رئیس جمهوری بیان کرد: قانون اقدام راهبردی کارساز و مفید بوده است، اقدامات سازمان انرژی اتمی بر اساس این قانون است.

وی گفت: موضوعی که برای ما مهم بود اینکه تولید و ظرفیت سوخت هسته‌ای را گسترش دهیم، معادنی را که تا سال ۱۴۰۰ استفاده می‌کردیم حداکثر سه معدن بود و امروز از ۱۴ معدن عبور کرده‌ایم، حجم مواد استخراج شده از معادن نیز چندین برابر شده است. تولید کیک زرد را در سایت‌های گوناگون در کنار معدن و با تکنولوژی‌های متفاوت در دستور کار قرار دادیم تا بتوانیم سوخت هسته‌ای بیشتری را تولید کنیم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: دیدیم که در بحث پرتودهی تقریباً کاری انجام نداده و شاید کشورهای پیشرفته ۵۰ یا ۶۰ سال است که این کار را انجام می‌دهند، بنابراین طرح شناسایی و قطب‌های تولید را در دستور کار قرار دادیم. همه می‌دانید که ۳۰ درصد محصولات کشاورزی ما ضایعات است و این یعنی حجم زیادی دورریز وجود دارد.

اسلامی افزود: وقتی محصولات پرتودهی نشوند یعنی باقیمانده آفات و سموم از آنها جدا نمی‌شود که این نیز به جان مردم منتقل خواهد شد. اما در این خصوص خیلی جدی وارد میدان شدیم شبکه دانش بنیان را ایجاد کردیم تولید دستگاه‌های پرتودهی را در دستور کار قرار دادیم.

وی گفت: تا پایان این دولت تقریباً می‌توان گفت در قطب‌های تولیدی حداقل یک دستگاه پرتودهی راه‌اندازی خواهیم کرد. ما تلاش زیادی را انجام دادیم تا این ظرفیت و دانش را ایجاد کرده و برای آن ظرفیتی صنعتی ایجاد کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی درخصوص رادیو داروها خاطرنشان کرد: تنها شرکتی که در این خصوص داریم شرکت پارس ایزوتوپ است که رادیو دارو تولید کرده و جزو ۶ شرکت برتر جهان است. سالی یک میلیون بیمار از محصولات این شرکت در ایران استفاده می‌کنند اما همین شرکت ما هم مورد تحریم قرار دارد در شرایطی که آنها همچنان ادعای حقوق بشری دارند. ضد انقلاب و جیره خوارانی که هستند نشان دادند که چقدر از فعالیت پارس ایزوتوپ عصبانی هستند زیرا موجبات شگفتی دانشمندان و محققانی بود که در سایر کشورها فعالیت می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار