پانا گزارش می‌دهد؛

سرنوشت «شرط سنی»‌ معلمی

خسروپناه: تعیین‌تکلیف نهایی سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان ‌منوط به مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است/ اصلاح قانون نیازمند ورود مجلس است

تهران (پانا) - هر چند امسال حداکثر سن ورود به دانشگاه فرهنگیان از طریق آزمون اختصاصی تربیت معلم، 24 سال تعیین شده اما تثبیت این سن ‌‌برای سال‌های آینده همچنان در هاله‌ای از ابهام است. 22 یا 24 می شود؟ ‌گویا قرار است تکلیف نهایی این اعداد را مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص کند.

کد مطلب: ۱۴۳۱۱۸۰
لینک کوتاه کپی شد
سرنوشت «شرط سنی»‌ معلمی

شورای عالی آموزش و پرورش در جلسه شماره 1028 خود در مرداد امسال بود که حداکثر شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان را از 24 به 22 سال کاهش داد و اعلام شد که این مصوبه از آزمون سراسری سال 1403 اجرا می‌شود.

محمود امانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در این باره به پانا گفته بود که عرصه تعلیم و تربیت، عرصه خطیری است که تحقق اهداف آن نیازمند حضور معلمان متدین، جوان، باانگیزه، بانشاط، اخلاق‌محور، عالم، بصیر، آشنا به دانش روز، انقلابی، خلاق، دلسوز و توانمند در کلاس‌داری و انتقال مفاهیم به دانش‌آموزان است. بنابراین بهترین زمان برای ورود به حرفه شریف معلمی، زمانی است که فرد، تحصیلات مدرسه‌ای خود را در سن 18 سالگی به اتمام برساند و پس از ورود به دانشگاه فرهنگیان و اتمام تحصیلات دانشگاهی در سن 22 سالگی، پا به عرصه معلمی بگذارد.

امانی اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که ممکن است در دوران تحصیلات مدرسه‌ای برای دانش‌آموزان ایجاد شود و نیز گذراندن دوره خدمت مقدس سربازی برای مشمولان مرد، قانونگذار در راستای اجرای وظایف قانونی خود و با بررسی جوانب مختلف در مجموع، فرصت 4 ساله‌ای را برای متقاضیان اشتغال به حرفه معلمی ایجاد کرده و سن ورود به دانشگاه فرهنگیان را 22 سال اعلام کرده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه بدیهی است افزایش سن مذکور هیچگونه توجیه عقلانی نداشته و تحقق اهداف تعلیم و تربیت را در آینده با چالش مواجه می‌کند، خاطرنشان کرد: شورای عالی آموزش و پرورش همواره منتقد ورود افراد به حرفه معلمی با شرایط سنی بالا از مسیر ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان بوده و معتقد است که سن ورود متقاضیان به حرفه معلمی از مسیر ماده 28 نیز باید کاهش یابد.

اتمام حجت وزیر آموزش‌وپرورش؛ حداکثر سن متقاضیان معلمی: ‌24 سال‌

به فاصله کوتاهی پس از تایید این مصوبه، دیوان عدالت اداری ‌مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش را ‌لغو کرد و دوباره داوطلبان ورود به حرفه معلمی دچار سردرگمی شدند. ‌متقاضیان نمی‌دانستند آیا کنکور امسال ثبت‌نام کنند یا نه؛ از طرفی هم با توجه به برگزاری کنکور اختصاصی تربیت معلم از سال 1403 این شبهه در نوجوانان و جوانان تشدید شده بود تا اینکه وزیر آموزش و پرورش در آخرین اظهار‌نظر خود به متقاضیان ورود به دانشگاه فرهنگیان از طریق کنکور سراسر‌ی اطمینان خاطر داد که برای کنکور سال 1403 حداکثر سن 24 سال خواهد بود.

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش اخیراً درباره تقاضای داوطلبان برای افزایش سن متقاضیان ورود به دانشگاه فرهنگیان از 22 به 24 سال گفته که حداکثر سن ورود به دانشگاه فرهنگیان در کنکور امسال و 2 سال گذشته 24 سال بود در حالی که مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، 22 سال است و در سند تعلیم و تربیت هم همین سن تصویب شده و در نتیجه این سن به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام و دفترچه ثبت‌نام نیز منتشر شده است.

به‌طور قطع از کنکور سال 1404 سقف سنی ورود داوطلبان به حرفه معلمی «22 سال» خواهد بود

وی با بیان اینکه پس از تماس داوطلبان و کسانی که علاقه‌مند به ورود به پیشه شریف معلمی هستند، گفت‌وگوهایی با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر افراد مرتبط با ستاد تربیت داشتیم، افزود: داوطلبانی که علاقه‌مند به شرکت در آزمون اختصاصی تربیت معلم هستند و در فاصله سنی حداکثر 24 سال قرار دارند حتما دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کنند. همه تلاشمان این است که این موضوع را برای کنکور امسال درست کنیم و به طور قطع از کنکور سال 1404 همان 22 سال خواهد بود.

نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی چیست؟

خبرنگار پانا این موضوع را ‌این‌بار از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری کرده است. حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه اما به صراحت اعلام کرده که امسال حداکثر 24 سال سن برای ورود به دانشگاه فرهنگیان تعیین شده و برای سال‌های بعد نیز اعضای این شورا باید نظر نهایی را مصوب کنند.

‌خسروپناه در این باره به پانا گفت: «‌امسال سقف سنی 24 سال برای این امر تعیین شده است.»

وی با بیان اینکه نسبت به تعیین تکلیف نهایی این موضوع باید ببینیم نظرات اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی چیست، تصریح کرد: «این امر جزو مصوباتی است که بنده نظر نمی‌دهم بلکه اعضا باید نظر دهند و مصوبه شورا باشد.»

حجت‌الاسلام خسروپناه با اشاره به مصوبه جلسه شماره 1028 شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص کاهش سقف سن ورود به دانشگاه فرهنگیان به 22 سال که توسط دیوان عدالت اداری نقض شد، خاطرنشان کرد: «قانون، یک بحثی است اما باید توجه کرد که امکانپذیر نیست که فردی در سن 40 سالگی در آموزش و پرورش معلم شود و بخواهد 30 سال هم فعالیت کند.»

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: «ممکن است بعداً تصمیم بگیرند که حداکثر سن ورود به دانشگاه فرهنگیان 26 یا 30 سال شود اما اولاً؛ این را شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مصوب کند و ثانیاً؛ قانون را باید اصلاح کرد و نیاز به ورود مجلس شورای اسلامی هم باشد.»

وی بیان کرد: «فعلا همان سن 24 سال تعیین شده است.»

با این حساب، متقاضیانی که با حداکثر 24 سال سن برای آزمون سراسری 1403 (کنکور اختصاصی تربیت معلم) ثبت‌نام کرده‌اند مشکلی برای ورود به دانشگاه فرهنگیان ندارند اما از سال 1404 باید منتظر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این رابطه باشیم تا تکلیف داوطلبان و متقاضیان را مشخص کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار