پانا از ورود تاکسی‌های برقی به خیابان‌های پایتخت گزارش می‌دهد؛

تاکسی‌های برقی؛ از وعده تا عمل

تهران (پانا) - این روزها با توجه به افزایش و استمرار آلودگی هوا در پایتخت و برخی کلانشهرها؛ بیش از پیش ضرورت اجرای قانون هوای پاک احساس می‌شود. طبق قانون هوای پاک، وزارت کشور موظف است با همکاری وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مربوطه به نوسازی و بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی شهری اقدام کند. در همین راستا برقی‌شدن تاکسی‌های درون‌شهری مطرح شد. موضوعی که دغدغه بسیاری از کارشناسان حمل‌ونقل شهری و محیط‌زیست به‌شمار می‌رود.

کد مطلب: ۱۴۳۱۱۲۶
لینک کوتاه کپی شد
تاکسی‌های برقی؛ از وعده تا عمل

چندی پیش عباس علی‌آبادی، وزیر صمت با اشاره به ضرورت ساماندهی خودروهای سنتی گفت: «دنیا در حال ورود به یک دوره تازه، یعنی استفاده از خودروهای برقی و هوشمند است. در تلاشیم؛ سال آینده سطحی از هوشمندی را در خودروهای داخلی هم داشته باشیم. در حوزه خودروهای برقی با توجه به ظرفیت‌های دانش‌بنیان کشور، می‌توانیم تحول را از جایی شروع کنیم که دنیا تازه شروع کرده و در این حوزه خیلی عقب نیفتادیم.»

وی به اثرات محیط زیستی استفاده از خودروهای هوشمند اشاره کرد و افزود: این موضوع اثرات مثبت زیست‌محیطی هم دارد و سبب بهبود وضعیت هوای پایتخت و کلانشهرها خواهد شد.

به گفته علی آبادی، مقرر شده تا آخر سال ۱۰۰ هزار تاکسی برقی در شهرهای بزرگ تردد کنند.

علی‌آبادی با اشاره به اینکه باتری خودروهای برقی نسبتا گران است، تصریح کرد: «بر این اساس مقرر شده تعرفه‌ واردات باتری‌ها به حداقل برسد. البته برای تاکسی‌ها، سهم قابل توجهی از هزینه‌ها را دولت پرداخت می‌کند. مقرر شده وزارت نفت هزینه حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ دلار سهم باتری را از محل سوخت صرفه‌جویی شده کمک کند.»

وزیر صمت در ادامه با بیان اینکه به جای خودروهای بنزینی باید بیشتر تمرکز خود را روی خودروهای برقی و هوشمند بگذاریم، تصریح کرد: «در نروژ بیش از ۸۰ درصد خودروها برقی شده و در چین تقریبا همه حمل‌ونقل عمومی و تقریبا ۳۰ تا ۳۵ درصد خودروهای مردم نیز برقی شده است. باید بیشتر انرژی خود را صرف کنیم که در این پدیده از دنیا عقب نمانیم و با دنیا همراه شویم. خودروهای بنزینی هم در برنامه جلو می‌روند، اما باید تمرکز بر خودروهای آینده باشد. سیاست ما نباید این باشد که خودروهای بنزینی را حتما داخلی کنیم چون این‌ها گذرا هستند. بنابراین باید به سمت داخلی‌‌سازی قسمت‌هایی که خلق فناوری می‌کنند، حرکت کنیم.»

طبق ماده نهم قانون هوای پاک، وزارت کشور موظف است با همکاری وزارتخانه صمت، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهری با اولویت شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت را ظرف مدت ۵ سال از طریق کمک بلاعوض یارانه تسهیلات یا صفر کردن سود بازرگانی واردات خودروهای برقی ـ بنزینی و خودروهای الکتریکی و موتورسیکلت برقی به انجام برساند. اما این موضوع به کجا رسیده است، آیا دستگاه‌ها به تکالیف خود عمل کرده‌اند؟

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی از توافق با عباس علی‌آبادی، وزیر صمت برای تأمین ارز واردات خودروهای برقی و تامین ارز مورد نیاز شهرداری تهران خبر داد و گفت: «یک میلیارد یورو ارز برای واردات خودروهای برقی و همچنین یک میلیارد یورو برای نیازهای شهرداری پایتخت تامین می‌شود.»

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد که شهرداری تهران بسته یک میلیارد و ۴۰ میلیون یورویی درخصوص خودروهای برقی (اتوبوس، تاکسی، ون و موتورسیکلت) را ارائه کرده که پذیرفتیم تا ارز آن را تامین کنیم. ضمن اینکه توافقی با وزیر صمت درخصوص تامین یک میلیارد دلار برای واردات خودرو برقی انجام داده‌ایم.

فرسودگی تاکسی‌های تهران یکی از مهمترین مشکلات حمل و نقل عمومی در پایتخت به حساب می‌رود موضوعی که وزیر کشور هم به آن اذعان داشت و گفت: «نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی به ویژه تاکسی و اتوبوس در دستور کار است. برقی کردن ناوگان در اولویت است و 50 هزار تاکسی فرسوده باید نو و برقی شوند.»

لطف‌الله فروزنده، معاون مالی شهردار تهران نیز در این باره گفت: «به دنبال تغییر معادله جابجایی درون شهری با توسعه و گسترش ناوگان حمل‌ونقل عمومی هستیم که بر اساس همین رویکرد تفاهم نامه‌های خوبی با کشور تأمین کننده واگن مترو و اتوبوس‌های درون شهری منعقد شده است. شخص آقای رئیس جمهور و شهردار درخصوص برقی سازی ناوگان اهتمام ویژه ای دارند که در همین راستا مقرر شد طی تفاهم نامه ای با کشور چین ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس، ۱۰هزار تاکسی درون شهری برقی و در حدود ۱۰۰هزار موتورسیکلت برقی نیز به منظور مدیریت آلایندگی به چرخه حمل‌ونقل عمومی تهران افزوده شود.

در این میان یکی از دغدغه‌های برقی شدن تاکسی‌ها موضوع فراهم شدن زیرساخت‌های آن است. موضوعی که کارشناسان حمل‌ونقل عمومی بارها به آن اشاره کرده‌اند. در واقع آنچه عیان است زیرساخت خودروی برقی فراهم شده ولی کافی نیست و برای ظرفیت ورود ۱۰۰ هزار تاکسی نیاز به ایستگاه‌های شارژ بیشتر است. شهریور ماه امسال ١۵ ایستگاه شارژ در تهران با ظرفیت ۷۴ دستگاه شارژ نصب شده که به گفته مسئولان وزارت صمت قرار است تا پایان سال تعداد دستگاه‌های شارژ به ۵ هزار دستگاه برسد تا با ورود و تامین تاکسی‌های برقی با مشکل شارژ تاکسی‌ها مواجه نشویم.

قیمت تاکسی برقی یکی از نگرانی‌های رانندگانی است که خودروی فرسوده دارند و به دنبال نوسازی خودرو هستند. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، اعلام کرد که شهرداری، وزارتخانه‌های صمت و نفت برای خرید تاکسی‌های برقی و ورود آن‌ها به تهران تفاهم دارند. هزینه یک دستگاه تاکسی برقی حدود یک میلیارد تومان است که 400 میلیون آن را وزارت نفت و بیش از 300 میلیون نیز در قالب تسهیلات پرداخت می‌شود. مالک تاکسی نیز می‌تواند تاکسی فرسوده خود را بفروشد تا تاکسی برقی را خریداری کند. این تاکسی‌ها از خارج کشور وارد خواهند شد.

مهدی چمران درباره سهم پایتخت از خودروهای برقی وارداتی گفت: این خودروها با شرایط خاصی وارد کشور خواهد شد و اگر ۱۰۰ هزار دستگاه وارد شود، احتمالا ۱۰ هزار دستگاه تاکسی سهم تهران خواهد بود.

روز گذشته نیز طی مراسمی با حضور وزیر صمت و شهردار تهران؛ 88 تاکسی تحویل تاکسیرانی پایتخت شد. این خودروها، نخستین خودروهای برقی پایتخت هستند که به ناوگان حمل‌ونقل عمومی ملحق شدند. عباس علی‌آبادی، وزیر صمت در این باره گفت: «امروز شاهد رونمایی از نخستین خودروهای برقی در تهران هستیم تا به ناوگان تاکسیرانی افزوده شود و از این هفته به بعد روند برقی شدن تاکسی‌ها در تهران ‌و سراسر کشور آغاز خواهد شد. تولید و ساخت خودروهای برقی یک ضرورت زیست‌محیطی است، زیرا سوخت فسیلی به اقتصاد کشور ضرر می‌زند؛ از این‌رو خودروهای برقی امکان تنوع سوخت از جمله انرژی سبز را برای ما میسر می‌کند.»

علیرضا زاکانی، شهردارتهران نیز در ادامه افزود: «استفاده از این نوع خودروها منجر به کاهش آلودگی هوا و افزایش کیفیت ارائه خدمات شهری می‌شود، زیرا اکنون ۳۴ درصد خدمات از حمل و نقل عمومی و ۶۶ درصد از خودروهای شخصی و تاکسی است.»

به گفته وی، اراده دولت سیزدهم هموار شدن مسیر برای ورود ده‌ها هزار خودرو و اتوبوس برقی در راستای هوشمندسازی شهر است.

حالا باید دید با ورود تاکسی‌های برقی به پایتخت تا چه میزان مشکلات حمل‌و‌نقل عمومی مرتفع می‌شود و تاچه اندازه فعالیت این تاکسی‌ها در بهبود هوای پایتخت و دیگر کلانشهرها نتیجه‌بخش خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار