طحان نظیف:

انتشار دلایل رد صلاحیت به مجوز قانونی نیاز دارد

شورای نگهبان نگاه حزبی، سیاسی و سلیقه‌ای ندارد

تهران (پانا) - سخنگوی شورای نگهبان گفت انتشار دلایل رد صلاحیت به مجوز قانونی نیاز دارد و قانون چنین اجازه‌ای به شورای نگهبان نداده است.

کد مطلب: ۱۴۳۰۹۹۰
لینک کوتاه کپی شد
انتشار دلایل رد صلاحیت به مجوز قانونی نیاز دارد

هادی طحان نظیف امروز در جلسه پرسش و پاسخ به مناسبت روز دانشجو در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه جامعه دانشجویی ایام در طول تاریخ همواره حضور پر افتخار و احترام برانگیزی در کنار مردم داشته است، گفت: جامعه دانشجویی همیشه از میان مردم بوده و برای آنها تلاش کرده است؛ جریان دانشجویی در دهه‌ها و سالیان مختلف نشان تحولات اجتماعی در جامعه علمی و سیاسی کشور بوده است.

وی افزود: وقتی از آزادی‌خواهی، عدالت خواهی و استکبار ستیزی و رفتارهای استعمار سایزی صحبت می شود همیشه اول از همه از جریان دانشجویی صحبت می شود و این نشان می‌دهد که این جریان همواره بصیرت داشته و درست دیده است؛ بر همین اساس نیز دشمنان نیز همواره به دنبال کمرنگ کردن این جریان بوده‌اند غافل از اینکه آرمان خواهی از ویژگیهای ذاتی مانعه دانشجویی است.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره با آرمانخواهی جریانات دانشجویی گفت: امام خمینی (ره) همواره دانشگاه را مبدأ تحولات می‌دانستند و همین توجه و اهتمام را در بیان رهبر انقلاب نیز مشاهده می‌کنیم و رهبران جمهوری اسلامی ایران همواره جایگاه رفیع دانشگاه را دیده‌اند و به آن باور داشته‌اند.

طحان نظیف با بیان اینکه «گفتمان سازی از انتظاراتی است که از جریان دانشجویی می‌رود»، عنوان کرد: جریان دانشجویی باید خود را از مباحث حاشیه‌ای دور کند و به مسائل اثرگذار توجه کند؛ تحقق تمدن نوین اسلامی از آرمانهای بلندی است که جریان دانشجویی می‌تواند به آنها توجه کند. جهان سلطه نیز چون این اثرگذاری را در جریان دانشجویی می‌بیند، می‌خواهد آن را تحت تاثیر خود قرار دهد ولی زهی خیال باطل؛ چراکه هیچ گاه دانشجویان ما در مسیری که آنها دنبال می‌کنند، قرار نگرفته اند و تلاش‌های دشمنان در این زمینه بی ثمر مانده است.

وی با تاکید بر اینکه جامعه دانشجویی ما با الگوی های بی بدیلی روبرو است که اتفاقا آنها باعث شدند این مسیر روشن بماند، در توصیه‌ای به مسئولان گفت: نباید از هم‌نشینی با دانشجویان پرهیز داشت و نباید بین خود و دانشجو فاصله‌ای قرار دهیم چراکه در این صورت ما خود را از یک سرمایه و گنجینه ارزشمند بی‌بهره کرده‌ایم. جریان دانشجویی نیز باید به دنبال امید آفرینی باشد؛ امید به آینده و امید به دستیابی به پله‌های رشد و ترقی از ویژگیهای دانشجویی این و با این فضا می‌توان مفاهیم متعالی اسلام را تبیین کرد و نگاه جهان شمول قانون اساسی را تبیین و معادلات جهانی را بر هم زد.

وی در پاسخ به سوالی درباره رد صلاحیت‌ها و عدم اعلام عمومی آن از سوی شورای نگهبان گفت: انتشار دلایل رد صلاحیت نیاز به مجوز قانونی دارد؛ قانون چنین اجازه‌ای به ما نداده البته در اصلاحیه اخیر شاهد یک اصلاح بودیم اگر کسی انتصاب کذبی را نسبت به نهادهایی داشت قانون اجازه دفاع را داده است.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره جلسه اعضای شورای نگهبان با اعضای هیات رئیسه گفت: ما جلسه‌ای با هیات رییسه مجلس و نمایندگان در خصوص انتخاب نداشته ایم نداریم و نخواهیم داشت، ممکن است در خصوص صلاحیت یک نماینده موضوعی مطرح باشد که با آن فرد صحبت می شود.

سخنگوی شورای نگهبانن در مورد بررسی صلاحیت حسن فریدون نیز گفت: ما هنوز وارد بررسی کاندیدای خبرگان نشدیم دو سه هفته پیش آزمون کتبی برگزار شده و وارد آزمون شفاهی می‌شویم. البته کسانی که عضو مجلس خبرگان هستند نیاز به آزمون مجدد ندارند.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره اینکه شورا با رد صلاحیت غیر اصولگرایان مانع حضور افراد در بخش های مختلف می‌شود، گفت: در این چهل و خورده ای سال دولت ها و مجالس مختلف با دیدگاه های مختلف از این صندوق های رای روی کار آمدند این ها به لحاظ سیاسی یک جور فکر نمی‌کردند مجالس هم همین گونه بوده اند، ما در شورا نگاه حزبی، سیاسی و سلیقه‌ای نداریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار