در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

ترک فعل دستگاه‌ها از اجرای قانون هوای پاک پیگیری می‌شود

تهران (پانا) - نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی می‌گوید برای مبارزه با آلودگی هوا بن‌بستی وجود ندارد و ترک فعل دستگاه‌ها از اجرای قانون هوای پاک پیگیری می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۳۰۳۶۵
لینک کوتاه کپی شد
ترک فعل دستگاه‌ها از اجرای قانون هوای پاک پیگیری می‌شود

امجد عبدی - سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست درباره راهکارهای حل مشکل آلودگی هوا به پانا گفت: مهم‌ترین سهم در آلودگی هوا مربوط به وسایل نقلیه است زیرا شاهد تردد خودروهای فرسوده هستیم که تعداد آن زیاد است و از طرفی کیفیت و میزان مصرف سوخت خودروها نیز سهم بالایی در آلودگی هوا دارند. در قانون هوای پاک خروج خودروهای فرسوده به عنوان یک راهکار برای کاهش آلودگی هوا دیده شده اما تحقق این مساله به کندی پیش می‌رود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مصرف سوخت در برخی خودروها از حد مجاز هم بالاتر است و سوخت مصرفی هم از کیفیت لازم برخوردار نیست که این عوامل بر تشدید غلظت آلاینده‌ها اثرگذار است البته در برنامه هفتم توسعه برای مصرف بهینه سازوکاری تعیین و تکلیف شده که باید مد نظر قرار بگیرد.

وی درخصوص نظارت مجلس بر اجرای قانون هوای پاک گفت: قانون هوای پاک، قانون بالادستی در حوزه مبارزه با آلودگی هواست، فراکسیون محیط زیست تلاش کرده تا سازمان‌ها، نهادهای مسئول و وزارتخانه‌ها برای اجرای قانون هوای پاک اهتمام کنند و در راستای کوتاهی نهادها، حکم قضایی دریافت شود و ترک فعل دستگاه‌ها پیگیری می‌شود.

این نماینده مجلس در پاسخ به چرایی تعطیل شدن مدارس تاکید کرد: تعطیلی مدارس و غیرحضوری شدن آموزش در زمان آلودگی هوا، به عنوان راهکار برای کاهش آلودگی هوا نیست بلکه تمهیدی است برای حفظ سلامت دانش‌آموزان و کاهش مواجهه آنها با آلودگی هوا. بنابراین نباید فراموش کرد که برای مدیریت آلودگی هوا همانطور که در قانون هوای پاک پیش‌بینی شده باید اقداماتی در طول سال انجام شود و تعطیلی راهکاری به منظور کاهش آلودگی هوا نیست.

رفیعی درباره محیط زیست در برنامه هفتم توسعه نیز گفت: با تلاش فراکسیون محیط زیست مجلس و موافقت کمیسیون تلفیق، یک فصل برای محیط زیست و دو ماده برای آلودگی هوا و تغییر اقلیم در برنامه هفتم مصوب شد که امید است در صحن علنی هم رای بیاورد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار