در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

دلایل کمرنگ شدن فعالیت تشکل‌های دانشجویی از زبان دبیر جنبش عدالتخواه دانشگاه تهران

تهران (پانا) - دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی دانشگاه تهران عوامل تاثیرگذار بر کمرنگ شدن فعالیت تشکل‌های دانشجویی را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۴۳۰۱۳۴
لینک کوتاه کپی شد
دلایل کمرنگ شدن فعالیت تشکل‌های دانشجویی  از زبان دبیر جنبش عدالتخواه دانشگاه تهران

پویا جادی همزمان با روز دانشجو در گفت‌وگو با پانا درخصوص چرایی کمرنگ شدن نقش تشکل‌های دانشجویی اظهار کرد: «کمرنگ شدن کنش سیاسی دانشجو در سطح دانشگاه مشهود است اما عامل آن فقط دانشجویان نیستند بلکه باید به چند عامل تاثیرگذار بر فضای تشکل‌های دانشجویی در چند سال اخیر توجه داشت. نخست حوادث آبان 98 و پس از آن ماجرای کرونا و غیرحضوری شدن دانشگاه بود که آسیب جدی بر بدنه تشکل‌های دانشجویی وارد کرد و فعالیت تشکل‌های دانشجویی را در حالت کما برد.»

وی افزود: «سیر این حوادث بر بدنه و کادر تشکل‌ها و جنبش دانشجویی تاثیر مخربی گذاشت و فعالیت‌های مجازی در دوران تعطیلی دانشگاه نیز نتوانست این آسیب‌ها را جبران کند. بعد از بازگشایی دانشگاه نیز با شرایطی روبه‌رو بودیم که در آن بسیاری از دانشجویان تازه وارد به دانشگاه درکی از فضای دانشگاه قبل از کرونا نداشتند چه برسد به فضای تشکل‌های دانشجویی اما با این وجود بسیاری از تشکل‌ها از جمله جنبش عدالتخواه دانشجویی توانست بدنه خود را بازیابی کند و حتی با وجود اتفاقات سال گذشته در دانشگاه‌های کشور و به خصوص دانشگاه تهران بخش خوبی از فعالیت‌های دوره‌ای و آموزشی و تبلیغاتی تشکل از سر گرفته شد اما همچنان سطح فعالیت‌ها با نقطه اوج خود فاصله دارد.»

جادی تصریح کرد: «همچنین باید عوامل دیگری را مورد توجه قرار داد که از درون تشکل‌ها سرچشمه نمی‌گیرد و حاصل نوع نگاه جدید مدیریت دانشگاه، دولت و سایر ارگان‌ها به تشکل‌های اسلامی است. در دوره جدید به نیروهای تشکل‌های دانشجویی کمتر به عنوان نیروهایی مستقل و فعال در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نگاه می‌شود و محصول این نوع دیدگاه را می‌توان در ترکیب جلسات 16 آذر پس از بازگشایی دانشگاه به وضوح مشاهده کرد که اجازه ورود دانشجویان معمولی و غیر تشکیلاتی به سالن‌ها را به مانند سابق نمی‌دهند. در سایر ایام سال نیز فعالیت خاصی از سوی تشکل‌ها صورت نمی‌گیرد ولی باید در پاسخ اشاره کرد که نوع نگاه جدید به سایر بدنه‌های دولتی و مدیرتی از جمله بدنه مدیریت دانشگاه‎ها نیز رسوخ کرده است و ما در لایه‌های پایین با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم می‌کنیم. به نحوی که برای برگزاری برنامه‌ای با محوریت فلسطین نیز باید چند هفته منتظر مجوزها و بروکراسی اضافی دانشگاه باشیم. این وضعیت در مورد برگزاری برنامه‌هایی با محوریت نقد سیاست داخلی به مراتب بدتر است و اینجا این سوال در ذهن دانشجوی فعال و تشکلی شکل می‌گیرد که چرا باید فعالیت کنم؟!.»

وی اضافه کرد: «در مقابل نیز تعدد تشکل‌ها و انجمن‌های غیرسیاسی در دانشگاه نیز باعث شده تا دانشجو به آنها متمایل شود زیرا حضور در تشکل سیاسی یا هزینه دارد یا یاس و ناامیدی و به همین دلیل هم‌اکنون شاهد رونق گرفتن اردوهای جهادی، هیات‌های دانشگاه‌ها و انجمن‌های علمی و صنفی هستیم که البته خوب است اما نه برای تشکل‌های سیاسی و مجموع این عوامل منجر به رکود و رخوت‌زدگی تشکل‌های سیاسی و اجتماعی دانشگاه می‌‌شود و این تازه وضعیت تشکل‌های اسلامی رسمی است که در دانشگاه ثبت شده‌اند و توسط مدیریت دانشگاه به رسمیت شناخته می‌شوند.»

این فعال دانشجویی ادامه داد: «وضعیت برای دانشجویانی که علاقه به فعالیت دارند اما تشکلی که آنها را نمایندگی کند پیدا نمی‌کنند بسیار بدتر است. البته ناگفته نماند که یک بعد مالی ماجرا نیز وجود دارد که اهرم فشار مدیریت دانشگاه بر تشکل‌های دانشگاه است و وضعیت را به جایی رسانده که اگر در برنامه‌های تعیین شده از سوی معاونت را شرکت کنیم بودجه به ما تعلق خواهد گرفت و اگر نه که باید منتظر فرجی شویم که بودجه بیاید و همین امر وقت و نیروی تشکیلات را می‌گیرد و مانعی بر فعالیت است.»

راهکار رونق گرفتن فعالیت تشکل‌های دانشجویی

وی درباره ضرورت اقدام برای تقویت فعالیت تشکل‌های دانشجویی و راهکار رونق گرفتن فعالیت تشکل‌ها نیز گفت: معتقدم همین که در کار تشکل‌های دانشجویی دخالت نکنند و برای آنها برنامه تعریف نکنند و مجوز برنامه‌های انتقادی آنها را باطل نکنند برای رشد و تقویت تشکل‌های دانشجویی کافی است.»

جادی درخصوص حضور سلایق مختلف در تشکل‌های دانشجویی بیان کرد: «در کار تشکیلاتی یاد گرفته‌ایم که استفاده از 3 نفر نیروی همسو بهتر از همکاری با 10 نیروی غیرهمسو است. همین نکته شاید منجر به کاهش کمی نیروی تشکل شود اما باید به این نکته توجه داشت که تشکل ذیل یک آرمان، هدف و مرامنامه خاص خود ایجاد شده است و اگر بنا به استقبال از تمامی تفکرات در تشکل بود که دیگر تشکیل نمی‌شد. به همین دلیل معتقدیم که حضور افراد با سلیقه‌های مختلف سیاسی در تشکل غیرممکن است. البته این به معنی عدم استقبال از جذب نیرو نیست ولی آن نیرو در کار تشکیلاتی در جنبش عدالتخواه اندیشه، اصول و قواعدی را می‌آموزد که در ادامه بر او تاثیر زیادی دارد. البته همانگونه که قبل از این اشاره شد ما با بحران نانمایندگی بسیاری از دانشجویان در سطح دانشگاه رو به رو هستیم و امیدواریم که آنها نیز در آینده تشکیل شوند.»

وی خاطرنشان کرد: «یک تشکل زمانی در مسیر رسیدن به اهداف خود موفق خواهد بود که عواملی مانند تربیت مستمر نیرو، پایبندی به اصول و مرام تشکیلاتی و رابطه با گذشته خود را حفظ کند و نسبت به مسائل روز دچار بی تفاوتی نباشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار