معاون دانشگاه تشریح کرد؛

جزئیات برنامه‌های دانشگاه تهران در هفته پژوهش و فناوری سال 1402

تهران (پانا) - معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران جزئیات سی‌ودومین جشنواره پژوهش این دانشگاه را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۴۳۰۰۰۸
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات برنامه‌های دانشگاه تهران در هفته پژوهش و فناوری سال 1402

مهدی فکور در آستانه هفته پژوهش و فناوری در نشست خبری سی و دومین جشنواره پژوهش دانشگاه تهران اظهار کرد: سی و دومین دوره جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، روز یک‌شنبه ۱۹ آذرماه برگزار خواهد شد و قدمت این جشنواره حتی از جشنواره پژوهش و فناوری وزارت علوم بیشتر است و «روز پژوهش» نیز به پیشنهاد دانشگاه تهران نامگذاری شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران افزود: در این مرحله از جشنواره پژوهش و فناوری ۵۳ نفر و واحد نمونه معرفی خواهند شد، افزود: بر اساس بررسی‌های هفت کمیسیون مختلف، ۵۳ نفر معرفی شده‌اند. سه نفر به عنوان پیشکسوت نمونه، پنج پژوهشگر برجسته، هفت پژوهشگر نمونه و 9 پژوهشگر جوان نمونه مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

فکور درخصوص رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی برگزیده در این دوره از جشنواره نیز گفت: در این مرحله موضوع کاربردی کردن پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها مورد توجه قرار داشته و امسال ۵ مورد رساله نمونه و دو مورد رساله مشترک نمونه، ۵ مورد کارشناسی ارشد نمونه، یک نفر کارشناس اجرایی نمونه و یک مورد کارشناس پژوهشگر نمونه معرفی خواهند شد و از آنجا که این جشنواره به صورت ترکیبی با دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود، دو نفر از علوم پزشکی مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران اضافه کرد: همچنین یک آزمایشگاه نمونه، یک کتابخانه نمونه، یک موسسه پژوهشی نمونه، ۲ موسسه کارفرمایی نمونه، یک مورد برگزیده فناوری و ۵ مورد مجریان ارتباط با جامعه و صنعت، یک مدیر پژوهشی نمونه نیز مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. رویکرد به سمت تجلیل از فناوران نمونه به سمت ثروت از موضوعات پژوهشی است و مجموعا ۵۳ مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه هر سال آیین‌نامه برگزیدگان پژوهش و فناوری به‌روزرسانی می‌شود، گفت: این آیین‌نامه با توجه به نیازهای جامعه و صنعت تغییر می‌کند.

معاون دانشگاه تهران همچنین درباره ارتباط دانشگاه با صنعت گفت: مهم ترین طرح‌های کلان ما با توسعه تجارت الکترونیک، شرکت زیست فناوران، شرکت مس و شاپرک است؛ اعتبار قراردادهای ما در سال ۱۴۰۲ تا این لحظه ۱۹۷میلیارد تومان بوده است. در بحث پژوهش هرساله نمایشگاه فناوری و فن‌بازار را برگزار می‌شوند و دانشگاه تهران هم شرکت می‌کند که در این نمایشگاه ۷۴ محصول را خواهیم داشت و ۷ دستاورد برای رونمایی ارائه دادیم.

فکور درباره قراردادهای پژوهشی دانشگاه تهران نیز توضیح داد: ۳۰۹ قرارداد بین دانشگاه تهران و صنعت در سال ۱۴۰۲ با اعتبار ۱۹۷۵ میلیارد ریال اعتبار مصوب شده است که ۱۳۲ میلیارد تومان را جذب کرده‌ایم و تا پایان سال کامل‌تر می‌شود. در همین زمینه ۳۰ درصد افزایش قرارداد‌های منعقد شده را داشته‌ایم اما از نظر جذب ۱۰ درصد و از نظر تعداد ۵ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: امسال قرار است بازدیدهای دانشجویی از دستاوردهای پژوهشی و فناوری صورت بگیرد و قبلا دانشجوها کاملا به چنین مواردی ورود پیدا نمی کردند که چنین کاری نتایج مثبتی در پی خواهد داشت.

این مقام مسئول در دانشگاه تهران همچنین درباره آپارتاید علمی و تاثیر آن در پژوهش‌ها گفت: به هرحال این آپارتاید در انتشار دستاوردهای علمی مشکلاتی ایجاد می کند و گاه اساتید با ایمیلی مواجه می‌شوند که برخی انتشارات تاکید می کنند برای همکاری، باید بگویید وابستگی به جمهوری اسلامی ندارید یا در زمینه موضوع قرارهای بین المللی و پرداخت ها به استاد بحث و مشکلاتی داریم. طرح ما در برابر آپارتاید علمی هم این است که انتشارات خاص خودمان با کشورهایی که منافع مشترک با ما دارند داشته‌ باشیم و اقداماتی هم در این زمینه انجام شده است به عنوان مثال برای مقابله با همین آپارتاید علمی در راستای جذب قرادادها و پژوهش‌های بین المللی با روسیه داریم که در قالب تبادل استاد و دانشجو خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار