کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد:

راهکارهایی برای تقویت صندوق‌های بازنشستگی

تهران(پانا)- کارشناس اقتصادی گفت دارایی‌های صندوق‌های بازنشستگی بهره‌ور شوند، رفع وابستگی‌ها و کارآمدشدن این دارایی‌ها باعث حفظ دارایی متناسب با تورم و ایجاد سودآوری در صندوق‌ها خواهد شد.

کد مطلب: ۱۴۲۹۷۳۳
لینک کوتاه کپی شد
راهکارهایی برای تقویت صندوق‌های بازنشستگی

حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «اکنون مشکلات صندوق‌های بازنشستگی در کشور بسیار زیاد بوده و در کوتاه مدت نیز ایجاد نشده است. با افزایش روند سالمندی در دنیا، مشکلات این صندوق‌ها به صورت مقطعی افزایش می‌یابد. در ایران هم این روند به صورت طبیعی و با کاهش ورودی بیمه‌شدگان به صندوق‌های بازنشستگی ایجاد شده است.»

وی ادامه داد: «به دلیل عدم برنامه‌ریزی دقیق و ضعف مدیریت در حوزه صندوق‌های بازنشستگی، مشکلات مقداری عمیق‌تر شده است. اکنون ما نزدیک به پانزده صندوق بازنشستگی در کشور داریم که سه تای آن‌ها بسیار بزرگ هستند.»

حاج اسماعیلی افزود: «یکی از این صندوق‌ها، صندوق تامین اجتماعی است که نزدیک به نیمی از جمعیت کشور را پوشش می‌دهد. همچنین صندوق بازنشستگی کشوری برای مستخدمین دولت و صندوق لشکری برای نظامیان است.»

این کارشناس گفت: «صندوق تامین اجتماعی ازصندوق لشکری و کشوری وضعیت بهتری دارد اما از آنجا که تعداد بیمه‌شدگان این صندوق زیاد بوده و همچنین به دلیل پیش‌بینی شرایط اقتصادی و تورم در آینده نگرانی بیشتری را ایجاد کرده است. این صندوق غیر دولتی بوده و دولت نمی‌تواند به طور مستقیم به آن کمک کند.»

وی گفت: «صندوق لشکری و کشوری با اینکه مشکلات بیشتری نسبت به صندوق‌تامین اجتماعی دارد اما به دلیل اینکه دولت بر اساس قانون می‌تواند منابعش را تامین کند، نگرانی کمتری را به وجود آورده است.»

وی در خصوص مشکلات متعدد صندوق‌های بازنشستگی، گفت: «یکی از مشکلات صندوق‌های بازنشستسگی ناترازی در صندوق‌های بازنشستگی است. به این صورت که این در صندوق‌ها میزان درآمد و دریافتی نسبت به هزینه‌ها متوازن نیست. همچنین با ادامه این روند، امکان احیا این توازن، مشکلات بیشتری دارد.»

حاج‌اسماعیلی گفت: «در صندوق تامین اجتماعی نسبتی به لحاظ ورودی و خروجی وجود دارد که این نسبت حدودا 6 به 1 است به این صورت که شش نفر بیمه واریز می‌کنند و یک نفر از خدمات بیمه استفاده می‌کند. در دوران طلایی سازمان تامین اجتماعی ما نسبت 16 به 1 را هم تجربه کردیم.»

این کارشناس افزود: «اما رفته رفته با افزایش خدمات تامین اجتماعی و سالمندی این نسبت تغییر کرده و اکنون 4 به 1 شده است. این یک هشدار است و اگر کاهش این تناسب ادامه یابد، باعث مشکلات بیشتر شده و امکان حمایت مطمئن از این صندوق‌ها کاهش می‌یابد.»

مدیریت صندوق‌های بازنشستگی کاری فنی و تخصصی است

وی مشکل دیگر این صندوق‌ها را عدم مدیریت تخصصی دانست و گفت: «موضوع دیگر که در همه دولت‌ها از گذشته تاکنون بوده است، عدم مدیریت تخصصی در این صندوق‌هاست. نباید افراد سیاسی همراه با تیم وارد این صندوق‌ها شوند.»

حاج‌اسماعیلی افزود: «مدیریت این صندوق‌ها عملی فنی ‌و تخصصی است و نباید آلوده به مدیران سیاسی شود که در غیر این صورت صندوق‌ها را تحت تاثیر قرار می دهد. گفتنی است که این مشکل در همه دولت‌های گذشته وجود داشته و مختص این دولت نیست»

این کارشناس تاکید کرد: «نباید دولت به دلیل نفوذ فعال در مدیریت این صندوق‌ها، افراد سیاسی را برای مدیریت این صندوق‌ها انتخاب ‌کند و محیط صندوق‌های بیمه‌ای فضایی برای مانور‌های سیاسی شود.»

وی ادامه داد: «باید در اصلاحات قانونی شرایطی فراهم شود تا هر فردی نتواند تصدی مدیریت این صندوق‌ها را به عهده بگیرد بلکه افراد فنی و تخصصی جدا از گرایش سیاسی خود، مدیریت این صندوق‌ها را بر عهده بگیرند و با تغییر دولت‌ها و جریان‌های سیاسی به راحتی مدیران تغییر نکنند.»

بدهی‌های کلان دولت به صندوق تامین‌اجتماعی پرداخت شود

حاج‌اسماعیلی گفت: «مشکل دیگر بدهی‌های کلان دولت در تامین اجتماعی است. بدهی‌های زیادی از طرف دولت به تامین اجتماعی وجود دارد که تصفیه نشده است. اگر هم مقداری از این بدهی‌ها را تصفیه کرده است به صورت تهاتر بوده است. به این صورت که شرکت یا سهامی که ارزش چندانی نداشت را در قبال بدهی‌ها پرداخت کرده است.»

دخالت‌های دولت در صندوق‌های بازنشستگی نظارتی و حاکمیتی باشد

این کارشناس اظهار کرد: «دخالت‌هایی که از طرف دولت در این صندوق‌ها صورت می‌گیرد باید نقش نظارتی و حاکمیتی داشته و به صورت مستقیم نباشد. دولت و مجلس با تصویب قوانین تعهداتی را به تامین اجتماعی تحمیل می‌کنند به طور مثال بیمه خادمان مساجد یا قالی‌بافان یا کارگران که منابع مالی آن‌ها بر عهده دولت است ولی بر دوش سازمان تامین اجتماعی قرار دارد.»

وی گفت: «از دیگر مداخله‌های دولت در این سازمان‌ها، بازنشستگی‌های پیش از موعد است که مجلس و دولت تعیین می‌کنند و این صندوق‌ها در آن نقشی ندارند. همچنین مشاغل سخت و زیان‌آور همه بار مالی صندوق‌ها را افزایش می‌دهد وروند طبیعی برای فعالیت را مختل می‌کند.»

حاج‌اسماعیلی تاکید کرد: «باید ساختارمدیریتی تامین اجتماعی کمی تغییر کرده و نظارت شرکا اجتماعی افزایش یابد. همچنین صندوق‌های لشکری و کشوری نباید با مدیریت سیاسی باشد زیرا در این صندوق‌ها نیازمند مدیریت تخصصی هستیم.»

این کارشناس گفت: «دارایی‌های صندوق‌های بازنشستگی بهره‌وری لازم را ندارد. زیرا وابستگی افراد سیاسی به دولت برای حضور و تصدی دارند. رفع این وابستگی‌ها و کارآمدشدن باعث حفظ دارایی متناسب با تورم و هم سودآوری شود.»

مدیریت هزینه در صندوق‌های بازنشستگی رعایت شود

وی گفت: «مدیریت هزینه در این صندوق‌ها رعایت شود. استقاده از روش‌های سنتی برای وصول مطالبات، ارتباط با بیمه‌شدگان و اداره صندوق‌ها هزینه زیادی را بر صندوق‌های بازنشستگی تحمیل کرده است. اگر مدیریت هزینه در صندوق‌های بازنشستگی رعایت شود، در عین کاهش هزینه‌ها و چابک‌شدن، بهره‌وری بالا رفته و کیفیت خدمات نیز افزایش می‌یابد.»

حاج‌اسماعیلی درباره پیشنهادات مجلس و دولت در جهت افزایش سن و سابقه گفت: «این مصوبه در صورتی موثر است که ضعف‌های گفته‌شده برطرف شود در غیر این صورت با وجود ضعف‌های جدی و ساختاری و ابهامات گسترده، افزایش سن و سابقه نمی‌تواند تاثیری چندانی دربهبود وضعیت صندوق‌ها داشته باشد.»

برای افزایش سن و سابقه در صندوق‌های بازنشستگی به نظرات کارگران و بیمه‌شدگان توجه شود

این کارشناس ادامه داد: «افزایش سن و سابقه علاوه بر ابهامات گسترده، حقوق کارگران و بیمه‌شدگان را هدف قرار داده و به دلیل شرایط بهینه و عادلانه بیمه‌شدگان و نوع قراردادی که با سازمان ‌های بازنشستگی دارند یک طرفه نقض خواهد شد. زیرا حقوق آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. علاوه بر این باید با خود کارگران مذاکره شود زیرا حقوق آن‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد.»

وی افزود: «ممکن است با افزایش سن و تاخیر بازنشستگی در مقطعی منابعی برای صندوق‌ها ایجاد کنیم ولی در درازمدت کاری برای بقا این صندوق‌ها نمی‌کند زیرا ما نیازمند اصلاحاتی ساختاری و مدیریت هزینه هستیم که این مسائل بر اصلاحات سن و سابقه اولویت دارند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار