پانا گزارش می‌دهد؛

پهلوانک‌ها‌ وارد گود می‌شوند‌

اجرای ورزش باستانی یا زورخانه‌ای در قالب طرح شهید‌طوقانی از اول دی در تمام مدارس سراسر کشور اجرا خواهد شد

تهران (پانا) - ورزش زورخانه‌ای یا ورزش باستانی یا ورزش پهلوانی ‌ورزشی سراسر شکوه، ایثار، نوآوری و تلاش است که باعث تقویت روح، اخلاق و موجب رشد و سلامت قوای جسمانی می‌شود. ‌

کد مطلب: ۱۴۲۹۶۰۷
لینک کوتاه کپی شد
پهلوانک‌ها‌ وارد گود می‌شوند‌

این ورزش اصیل ایرانی را می‌توان ترکیبی از پهلوانی، جوانمردی، سلامتی و شادابی روح و جسم دانست که همواره با آیین‌های دینی ما عجین شده، به نحوی که با دعا شروع می‌شود و با دعا نیز به اتمام می‌رسد. همچنین این ورزش کهن با عیاران هم رابطه دیرین دارد و جوانمردان فراوانی را در دل خود پرورش داده است که همیشه یار و یاور مردم بوده‌اند.

با این تعاریف می‌توان ورزش باستانی را از جمله ورزش‌هایی دانست که نزدیکی زیادی با حوزه فرهنگ دارد، اما متاسفانه روش‌های ارائه نامطلوب این ورزش و همچنین بی‌توجهی در مقاطع مختلف، دلیلی شده است برای مظلوم ماندن و مهجور ماندن این ورزش کهن ایرانیان. این مظلوم ماندن به حدی بود که در دیدار اخیر جامعه ورزش با مقام معظم رهبری که اول آذرماه سال جاری در حسینه امام خمینی (ره) صورت گرفت، ایشان در بخشی از فرمایشات خود ورزش اصیل ایرانیان را مورد توجه قرار دادند و بر توسعه جهانی این رشته تاکید داشتند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌‌ای در بخشی از فرمایشات خود بیان کردند: «ورزش باستانی ظرفیت تبدیل به یک ورزش بین المللی را دارد و باید در این مسیر تلاش کرد».

این نخستین بار نیست که رهبر انقلاب ترویج ورزش باستانی را مورد توجه و تاکید قرار می‌دهند کمااینکه پیش از این هم عنوان کرده بودند: «بیایید این ورزش را که با کمتر ورزشی در دنیا قابل مقایسه است زنده و احیا کنید. این ورزش باید رونق داده شود».

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و همچنین آغاز تغییر و تحولات در تمامی ارکان دولت، وزارت آموزش و پرورش نیز به عنوان یکی از اصلی‌ترین رکن‌ها اقدام به پیاده‌سازی برنامه‌های تحولی خود در مدارس کرد، برنامه‌هایی که مبتنی بر سند تحول بنیادین، اسناد بالادستی حاکمیت جمهوری اسلامی ایران تنظیم شده است. یکی از این برنامه‌ها احیا و ارتقای ورزش‌های زورخانه‌ای بود، برنامه‌ای که به نام شهید طوقانی، پهلوان نامدار ایران اسلامی و جبهه‌های جنگ مذین است.

صادق ستاری‌فرد، معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش برای اولین بار در شهریورماه 1401 از اجرایی‌سازی این طرح در مدارس ابتدایی خبر داد و گفت‌ «طرح شهید طوقانی را برای اجرای ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی به عنوان ورزش صبحگاهی دنبال می‌کنیم و تلاش بر این است تا در مهر سال جاری همزمان با بازگشایی مدارس این طرح در ۶ استان اجرا شود تا به تحقق اهداف ساحت زیستی و بدنی و تربیت تمام‌ساحتی دست یابیم.»

ستاری‌فرد در توضیح نامگذاری این طرح به نمام شهید‌طوقانی اظهار کرد‌ «با حضور وزیر آموزش و پرورش در منزل شهید طوقانی کسب اجازه کردیم تا این طرح به نام این شهید بزرگوار مزین شود. با انجام این کار به دنبال حفظ و احیای ارزش‌های ملی مذهبی و فرهنگ عمومی کشور و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و زنده نگه داشتن یاد شهدا هستیم.»

وی با بیان اینکه اجرای طرح شهید طوقانی مبتنی بر سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش است، عنوان کرد‌ «دستگاه تعلیم و تربیت این وظیفه را برعهده دارد که نسبت به کسب شایستگی‌های عمومی دانش‌آموزان، انتقال مفاهیم ارزشی و ارزش‌های هویت بخش، ملی و انقلابی اقدام کند. تمام فعالیت‌های آموزش و پرورش باید رنگ و بوی تربیتی به خود بگیرد و از محل اجرای این برنامه‌ها دانش‌آموز باید تجربیات تربیتی را کسب کند.»

پس از این سخنان ستاری‌فرد و شروع سال تحصیلی 1402-1401، طرح شهید طوقانی در 6 استان کشور به صورت آزمایشی فعالیت خود را آغاز کرد. طرحی که به یک برنامه جامع در راستای احیای وزرش زورخانه‌ای تبدیل شد و به صورت صبحگاهی دانش‌آموزان نسبت به انجام آن مبادرت می‌ورزیدند. طرحی که نتیجه آن تشکیل 84 کانون ورزش زورخانه‌ای مستقر در مدارس است.

در همین راستا مهرعلی باران چشمه، رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی که طی چند روز اخیر در نشست مجمع عمومی انتخاب رئیس هیات پهلوانی و زورخانه‌ای استان خراسان جنوبی‌ حاضر شده بود، اظهار کرد: «این ورزش باستانی در ۸۴ کانون مستقر مدارس در حال آموزش است و برای توسعه آن باید بیش از گذشته تلاش کنیم. همچنین طرح شهید طوقانی که برای آشنایی دانش‌آموزان با ورزش زورخانه‌ای در مدارس اجرا شده نیز مورد توجه رهبری قرار گرفته است.»

حال با توجه به تمامی مطالب فوق می‌توان گفت اجرای این طرح در مدارس با موفقیت همراه بوده است و تلاش مسئولان وزارت آموزش و پرورش برای گام نهادن در امر احیای ورزش زورخانه‌ای بی‌ثمر نبوده است؛ چرا که استان‌های پایلوت برای اجرای این طرح، توانسته‌اند نتایج رضایت‌بخشی را کسب کنند، نتایجی که خروجی آن 84 کانون ورزش زورخانه‌ای در مدارس و توجه مقام معظم رهبری بوده است.

در حال حاضر نیز این طرح برای سال تحصیلی جاری در حال پیگیری است و آنگونه که مسئولان روابط‌عمومی معاونت تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش به پانا اطلاع داده‌اند مرحله آموزش به دانش‌آموزان در حال انجام است و قرار بر این است که در آغاز دی‌ماه، طرح شهید طوقانی در تمامی استان‌های سراسر کشور همزمان با مراسم صبحگاهی اجرا شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار