دبیر نمونه استان خراسان جنوبی در گفت‌وگو با پانا:

آموزش حضوری به عدالت آموزشی نزدیک‌تر است

‌نظارت ویژه‌ ‌بر بهداشت، تغذیه و سلامت روان و رفتارهای اجتماعی دانش‌آموزان در کلاس‌های مجازی ممکن نیست

تهران (پانا) - دبیر نمونه دوره اول متوسطه خراسان جنوبی با بیان اینکه آموزش‌های حضوری به عدالت آموزشی نزدیک‌تر است گفت اگر بخواهیم کارایی آموزش مجازی بیشتر باشد، باید به معلم و عدالت آموزشی نگاه ویژه‌تری شود و در امکانات آموزشی مدارس بازنگری صورت بگیرد.

کد مطلب: ۱۴۲۹۳۱۴
لینک کوتاه کپی شد
آموزش حضوری به عدالت آموزشی نزدیک‌تر است

محمدعلی فرحناکی‌مقدم دبیر نمونه آموزش دوره اول متوسطه از خراسان جنوبی در گفت‌وگو با پانا ضمن اشاره به اهمیت آموزش کلاس‌های حضوری، اظهار کرد:‌ «پیش از پاندمی کرونا، برخی افراد این نظر را داشتند که آموزش حضوری لزومی ندارد و دبیر در کلاس درس کار مهمی انجام نمی‌دهد به همین ترتیب اهمیتی هم به این موضوع نمی‌دادند ولی دوران کرونا ‌نقش معلم، مدرسه، آموزش حضوری و فضای کلاس را برای اولیا و خانواده‌ها که درگیر آموزش فرزندان‌شان شده بودند، به وضوح روشن کرد و به نظر من هیچ آموزشی، نمی‌تواند جای آموزش حضوری را بگیرد.»

افزایش بهره‌وری دانش‌آموز با استفاده از بازخورد صریح، واضح و به‌موقع معلم در کلاس حضوری

فرحناکی‌مقدم گفت: «طبق اصول روانشناسی وقتی دانش‌آموز با بازخورد معلم نسبت به آموخته‌های خود روبه‌رو می‌شود، می‌تواند بهره‌وری بیشتری داشته باشد. در این اصل آمده است که معلم با بازخورد صحیح و به موقع می‌تواند دانش‌آموز را در تایید آموخته‌ها یا تصحیح اشتباهات وی راهنمایی کند.»

وی به افزایش بازخورد دانش‌آموزان حین تدریس در کلاس درس حضوری اشاره کرد و گفت: «حالت تعامل در کلاس‌های درس مجازی درصد پایینی دارد اما آموزش رودررو و چهره به چهره، درصد ‌تعامل را افزایش می‌دهد؛ اکنون نیز افرادی هستند که با بهره‌گیری از آموزش مجازی تدریس خود را پیش می‌برند ولی در دیدگاه کلی، برای درصد بسیاری از دانش‌آموزان بخصوص دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه اول، نمی‌توان آموزش مجازی را جایگزین آموزش حضوری کرد زیرا آموزش‌های مجازی کارایی چندانی نسبت به آموزش‌های حضوری ندارد و نمی‌تواند نقش آن را ایفا کند. اما در دوره متوسطه دوم شرایط برای دانش‌آموزانی که قصد تست‌زنی برای کنکور را دارند، کمی بهتر می‌شود و درصد کمی می‌توانند از آموزش مجازی بهره ببرند.»

این دبیر نمونه در ادامه سخنان خود، کنترل کلاس و انسجام تدریس در آموزش حضوری را مناسب‌تر از آموزش مجازی دانست و افزود: «بازخورد‌گیری از دانش‌آموزان در کلاس درس حضوری راحت‌تر است و دبیر متوجه می‌شود که تدریس وی نیاز به بازآموزی دارد یا مطلب بعدی را آموزش دهد؛ بدین شکل در آموزش حضوری بهره بیشتری برای یادگیری است و فایده‌های بیشتری دارد که ترجیح من به‌عنوان دبیر دوره متوسطه اول، آموزش حضوری است.»

«آموزش» و «پرورش» دانش‌آموزان در کلاس‌حضوری به وضوح قابل مشاهده است

اکثریت مردم هدف اصلی آموزش و پرورش را آموزش و سواد‌آموزی (خواندن و نوشتن) می‌دانند که این یکی از هدف‌های اصلی و مهم آموزش و پرورش به حساب می‌آید. اما تنها هدف آن نیست بلکه هدف‌های مهم‌تر از سوادآموزی در آموزش و پرورش مانند پرورش رشد اخلاقی و عقلانی، رفتاری و حتی جسمانی افراد نیز وجود دارد که باید به آن‌ها پرداخته شود.

‌فرحناکی مقدم در این ارتباط حضور دانش‌آموزان در کلاس درس را تنها مختص یادگیری دروس نمی‌داند. وی گفت:‌ «آموزش و مدرسه بدین معنا نیست که دانش‌آموز تنها باید درس را بیاموزد؛ بلکه در کلاس درس حضوری نظارت ویژه‌ای بر بهداشت، تغذیه و سلامت روان و رفتارهای اجتماعی دانش‌آموزان می‌شود. باید این نکته لحاظ شود که مخصوصا در دوره ابتدایی، بجز درسی که به صورت کلاسیک آموزش داده می‌شود، با بازی‌های کودکانه‌ای که دانش‌آموزان با هم‌کلاسی‌های خود انجام می‌دهند، زندگی را تمرین می‌کنند و با ارتباط‌گیری با دوستان خود، موجب تقویت‌ رفتارهای اجتماعی یکدیگر می‌شوند و این مسائل فوایدی است که نمی‌توان در آموزش مجازی پیدا و مشاهده کرد.»

وی با تاکید بر نزدیکی آموزش حضوری به عدالت آموزشی گفت:‌ «در جامعه ما، امکانات به‌صورت مساوی نیست که آموزش مجازی همه مناطق کشور را شامل شود و بتواند عدالتی که مدنظر است را در تدریس و آموزش پیاده کند.»

ضرورت بسترسازی مناسب برای یادگیری بیشتر دانش‌آموزان توسط دبیر

اگر بخواهیم کارایی آموزش مجازی بیشتر باشد، باید به معلم و عدالت آموزشی نگاه ویژه‌تری شود و در امکانات آموزشی مدارس بازنگری صورت بگیرد

دبیر نمونه استان خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد:‌ «این مسئله چندان مناسب نیست اما اگر به صورت اقتصادی به آموزش نگاه کنیم، آموزش مجازی هزینه بالاتری دارد که این هزینه‌ها شامل تربیت دبیران، تامین امکانات، تامین ساعت‌ آموزشی برای تولید محتوا و... است اما به هرحال ما باید همواره به آموزش و پرورش، دیدگاهی تحت عنوان سرمایه‌گذاری داشته باشیم و اگر بخواهیم کارایی آموزش مجازی بیشتر باشد، باید به معلم و عدالت آموزشی نگاه ویژه‌تری شود و در امکانات آموزشی مدارس بازنگری صورت بگیرد.»

آموزش از جامعه جدا نیست

وی تصریح کرد:‌ «اگر آموزش و پرورش ‌رشد ‌کند جامعه هم رشد می‌کند و این مسئله ارتباطی دو طرفه است؛ بنابراین نگاه به آموزش باید بیشتر باشد. اگر هم در نظر داریم تا مجازی برگزار شود، باید ‌به‌روزرسانی دبیر برای افزایش تسلط به نوع تدریس صورت بگیرد تا بازخورد بهتری از آموزش مجازی داشته‌ باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار