معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

تغییر رویکرد و ایجاد تحول در آموزش نیازمند یک عزم ملی و هم‌افزایی است

شبکه‌سازی و گفتمان آموزشی برای ۱۴۰ هزار معلم ابتدایی در سطح کشور انجام شده است

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش لازمه تغییر رویکرد و ایجاد تحول در امر آموزش برای ۳۶۰ هزار معلم ابتدایی، یک عزم ملی و هم‌افزایی است و هر کدام از دانشگاه فرهنگیان، سازمان پژوهش و معاونت آموزش ابتدایی به سهم خود باید این گفتمان را تغییر دهد تا تحول اتفاق بیفتد.

کد مطلب: ۱۴۲۹۱۱۹
لینک کوتاه کپی شد
تغییر رویکرد و ایجاد تحول در آموزش نیازمند یک عزم ملی و هم‌افزایی است

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش؛ اولین جشنواره الگوی برتر تدریس ویژه اساتید در دانشگاه فرهنگیان با هدف آموزش‌پژوهی، فراهم آوردن زمینه‌های افزایش توانمندی‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای و همچنین ایجاد و تقویت فضای پردازش ایده‌های خلاقانه اساتید دانشگاه فرهنگیان صبح امروز در مجتمع فرهنگی اردویی کشوری شهید باهنر تهران برگزار شد.

معصومه نجفی پازکی، معاون آموزش ابتدایی وزیر در این جشنواره ضمن تسلیت ایام فاطمیه اظهار کرد: امیدواریم جلوه‌هایی از انوار تربیت فاطمی در مدارس ما انعکاس پیدا کند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: نیروی انسانی، بزرگترین سرمایه هر سازمان است و طبیعتا معلم، بزرگترین گنج آموزش و پرورش است. از این رو در بحث نیروی انسانی با 3 کلیدواژه جذب، نگهداشت و توانمندسازی روبه‌رو هستیم که هر 3 از وظایف دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی است.

وی رعایت شان و منزلت معلم را به عنوان اولین نکته لازم‌التوجه در بحث پرورش معلمان دانست و افزود: اینکه ما چه اندازه این باور مهم را در دانشجومعلم ایجاد می‌کنیم که بداند تا چه اندازه انسان متفاوت، بزرگ و تاثیرگذاری است، بسیار حائز اهمیت است.

نجفی اذعان کرد: امروز وقتی می‌بینیم برخی از افرادی که معلمی را انتخاب می‌کنند بعد از مدتی پشیمان می‌شوند؛ یعنی نتوانستیم آن نگرش و حس معلمی و متفاوت بودن این وظیفه را در او ایجاد کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: معاونت آموزش ابتدایی باید شرایطی را فراهم کند تا مدارسی که در کارورزی، میزبان دانشجومعلمان هستند، ایشان را تکریم کنند.

نجفی در ادامه بر تغییر رویکرد و به‌کارگیری روش‌های نوین تدریس به عنوان دومین اصل مورد توجه در تربیت و پرورش معلمان تاکید و اظهار کرد: گفتمان رایج در فضای آموزشی امروز یادگیری موقعیت‌محور و تکلیف‌محور و پرهیز از دانش‌محوری و حافظه‌محوری است و سال‌هاست آموزش نوین از نظریه رفتارگرایی و حتی ساختن‌گرایی و شناختی عبور کرده اما واقعیت مدارس ما امروز چیز دیگری است.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: از یک دهه قبل تغییر کتب درسی برای تغییر رویکردها اتفاق افتاد و این تغییر رویکرد، شایستگی ارتباطی برای درس فارسی، کاوشگری برای درس علوم و حل مساله برای درس ریاضی بود اما چنین نشد چون آموزش شایسته و با روش درست برای معلم در نظر نگرفتیم و کتاب‌ها همچنان با روش‌های قدیمی تدریس می‌شوند.

نجفی تصریح کرد: طی 2 سال اخیر معاونت ابتدایی در تلاش است که با شبکه‌سازی معلمان و برقراری یک گفتمان آموزشی به‌روز و مستمر، تغییراتی را ایجاد کند. چنانچه امسال این شبکه‌سازی را برای ۱۴۰ هزار معلم در سطح کشور انجام داده است و استقبال معلمان و بازخورد آن‌ها حاکی از ایجاد حس خوب و تاثیرگذاری این روش است.

وی خاطرنشان کرد: لازمه این تغییر رویکرد و ایجاد تحول در امر آموزش برای ۳۶۰ هزار معلم ابتدایی، یک عزم ملی و هم‌افزایی است و دانشگاه فرهنگیان، سازمان پژوهش و معاونت آموزش ابتدایی هرکدام به سهم خود باید این گفتمان را تغییر دهد تا تحول اتفاق بیفتد.

نجفی پازکی در پایان با اشاره به روز بدون کیف که مورد تاکید مقام عالی وزارت هم هست، گفت: یکی از دلایل مطرح شدن این طرح، حذف کتاب درسی از روی میز معلم است. اینکه معلم بداند کتاب درسی، یکی از ابزارهای یادگیری است و او باید بتواند بدون کتاب و با یک طراحی آموزشی مناسب، موقعیت یادگیری خلاقانه ایجاد کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار