مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش خبر داد:

برگزاری مسابقات قرآن دانش‌آموزان کشورهای جهان اسلام در بهمن‌ماه

تهران (پانا) - مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش از برگزاری هشتمین دوره مسابقات قرآن کریم دانش‌آموزان کشورهای جهان اسلام در بهمن‌ماه امسال خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۲۸۹۷۲
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری مسابقات قرآن دانش‌آموزان کشورهای جهان اسلام در بهمن‌ماه

میکاییل باقری در برنامه آرمان شبکه قرآن سیما با بیان اینکه طی دو سال اخیر فراخوانی داده شد تا فعالیت‌های موجود قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش بررسی شود، اظهار کرد: این فراخوان در این راستا بود که بدانیم فعالیت‌های ستادی چقدر با نیاز دانش‌آموز امروزی انطباق دارد، نتیجه بررسی‌ها این بود که در برخی فعالیت‌ها شیوه اجرا پوشش حداکثری نداشت و از حیث کیفیتی نیز نمی‌توانستیم به آن اطمینان کنیم، در نتیجه تغییر و تحولات مهمی ایجاد شد که سال گذشته به صورت آزمایشی آن‌ها را اجرا کردیم.

وی ادامه داد: برخی از این فعالیت‌های آزمایشی در سال تحصیلی جدید تثبیت، برخی حذف و بخشی از فعالیت‌های گذشته نیز احیا شد. همچنین سیاست‌های معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در قالب برنامه فراگیر پروشی به مدارس ابلاغ شد.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرور در توضیح برنامه فراگیر پرورشی مدارس اظهار کرد: چالش‌های زیادی در حوزه پرورشی وجود داشت که با ابلاع این برنامه دیگر شاهد آن‌ها نخواهیم بود، برای مثال کثرت بخشنامه‌ها یکی از این چالش‌ها بود. در گذشته بخشنامه‌ای ارسال و فعالیتی نیز ابلاغ می‌شد که امکان اجرایی‌سازی آن وجود نداشت، به همین دلیل برنامه فراگیر پرورشی با ۵ هدف به مدارس ابلاغ شد.

وی افزود: در این برنامه مدیران مدارس باید ۵ وظیفه یا هدف را بپذیرند که این وظایف عبارتند از ایمان، هویت، امید، نشاط و خردورزی که هر کدام نیز دارای فعالیت محوری هستند. برای مثال در بحث ایمان برنامه و فعالیت محوری اقامه نماز، در خردورزی گفتمان دینی و در هدف نشاط نیز مسابقات قرآن، عترت و نماز تعریف شده است که تماما بر عهده اداره کل ما است.

باقری در ادامه با اشاره به اینکه تا به این لحظه مشخصات ۶۷ هزار امام جماعت مدارس در سامانه جامع پرورشی ثبت شده است، گفت: نیمی از این تعداد معلمان غیر روحانی، بخشی روحانیون طرح امین و معلمان روحانی فرهنگی و همچنین روحانیون خارج از آموزش و پرورش هستند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به فعالیت ایمان در برنامه فراگیر پرورشی، عنوان کرد: یکی از کارهایی که انجام شد، بحث تصحیح قرائت نماز دانش‌آموزان بود. دانش‌آموزان علاقه‌مند با بارگذاری فایل خود در سامانه جامع پرورشی‌ میزان تسلط خود را نسبت به قرائت نماز می‌سنجند و یکی از اولیا نیز به‌عنوان نمازیار در سامانه ثبت می‌کند و از او آزمون گرفته می‌شود که پس از قبول شدن، در سامانه جامع پرورشی اقدام به تصحیح فایل‌های ارسالی می‌کند.

باقری با اشاره به اینکه تا به حال ۵۳ هزار دانش‌آموز فایل قرائت نماز خود را بارگذاری کرده‌اند، بیان کرد: به ۱۲ هزار فایل ارسالی پاسخ داده شده است، لازم به ذکر است بگویم در این حوزه نیاز به کمک اولیا داریم. همچنین ذیل هدف خردورزی نیز دانش‌آموزان در معرض گفت‌وگو قرار می‌گیرند و تا به حال ۵۰ هزار سوال ثبت شده است که نیاز به پاسخ دارد، اینجا نیز پاسخ‌یار اقدام به پاسخگویی به سوالات مطرح شده می‌کند؛ فرایند انتخاب پاسخ‌یار همانند انتخاب نمازیار است.

وی در ادامه با مطرح‌کردن این موضوع که نزدیک به ۸ هزار مدرسه درخواست حضور مبلغان دینی را در سامانه جامع پرورشی ثبت کرده‌اند، گفت: در بخش گفتمان دینی همه دستگاه‌ها باید در کار تربیت به کمک ما بیایند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در بخشی دیگر از سخنان خود در رابطه با بحث آموزش قرآن، یادآور شد: آموزش قرآن در آموزش و پرورش در دو بخش درون کلاس و برون کلاس انجام می‌شود که معاونت پرورشی و فرهنگی در حوزه فوق برنامه نقش اساسی را برعهده دارد. از جمله اصلی‌ترین موقعیت‌های فوق برنامه دارالقرآن‌ها و مسابقات است. همجنین در حوزه درون کلاس نیز بحث اجرای طرح اتقان را به صورت آزمایشی در ۵ استان ‌دنبال می‌کنیم‌ که ۳۷ هزار معلم ابتدایی را شامل می‌شود و امیدواریم تا پایان اسفندماه امسال همگی تحت پوشش قرار گیرند.

باقری اضافه کرد: در حال حاضر مسابقات متعددی نیز در حال برگزاری است؛ برای مثال امروز مسابقات تفسیر برگزار شد و فردا مسابقات نهج‌البلاغه پیگیری می‌شود که به صورت آنلاین دانش‌آموزان می‌توانند در هر ۲۴ ساعت در یکی از مسابقات شرکت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که برای جذاب‌شدن مسابقات قرآن چه اقداماتی صورت گرفته است، گفت: اولین اقدام این بود که مرحله آموزشگاهی به سهل‌ترین حالت ممکن برگزار شود تا جذاب باشد و تمایل به شرکت در آن بیشتر شود. همچنین مرحله اول همه مسابقات از کتاب درسی است و یک الگو دارد، در اینجا معلم به کمک می‌آید و رجوع به کتاب درسی نیز صورت می‌گیرد.

این مقام مسئول در بخشی دیگر از سخنان خود به برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ویژه دانش‌آموزان اشاره کرد و افزود: هشتمین دوره مسابقات قرآن کریم دانش‌آموزان جهان اسلام در بهمن‌‌ماه امسال برگزار خواهد شد. تا به این لحظه دعوتنامه‌ها ارسال شده و در حال دریافت آثار و ثبت دانش‌آموزان هستیم که این کشورها تا ۲۵ آذر فرصت دارند آثار خود را ارسال کنند.

باقری اضافه کرد: تا به این لحظه ۱۲ کشور آثار خود ارسال کرده‌اند و ما نیز در شرف انتخاب تیم جمهوری اسلامی ایران هستیم.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در پایان در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط جدید جهان و اتفاقاتی مانند ظهور هوش مصنوعی، جه اقداماتی از سوی این اداره‌کل انجام خواهد شد، بیان کرد: اقدامات فراوانی در دستور‌کار است، برای مثال یکی از این اقدامات سنجیدن تلاوت‌ها با هوش مصنوعی است و با توجه به نبوغ دانش‌آموزان زیاد طول نمی‌کشد تا وارد این فضا بشویم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار