در گفت‌وگوی پانا با نائب رئیس کمیسیون گمرک اتاق بازرگانی ایران مطرح شد؛

تاثیر مثبت کاهش حقوق گمرکی در لایحه بودجه 1403 بر تولید

تهران (پانا) - حقوق گمرکی کلیه ماشین آلات و تجهیزات، قطعات، مواد اولیه و واسطه ای تولیدی از ۴ درصد در بودجه ۱۴۰۲ به ۲ درصد در بودجه سال ۱۴۰۳ کاهش یافته است سیاستی که به گفته نائب رئیس کمیسیون گمرک اتاق بازرگانی ایران بر قیمت تمام‌شده کالاهای تولیدی در داخل که وابستگی به واردات مواد اولیه دارند تاثیر خواهد داشت.

کد مطلب: ۱۴۲۸۹۰۸
لینک کوتاه کپی شد
تاثیر مثبت کاهش حقوق گمرکی در لایحه بودجه 1403 بر تولید

ندیر پورجم، نائب رئیس کمیسیون گمرگ اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد:‌ «70 درصد واردات کنونی به کشور مواد اولیه یا کالای واسطه‌ای است که در تولید به کار می‌رود. افزایش یا کاهش سود و عوارض گمرکی برای ورود کالا و به دنبال آن مالیات عملکرد و مالیات ارزش افزوده بر بهای تمام شده کالا تاثیر خواهد داشت.»

نائب رئیس کمیسیون گمرگ اتاق بازرگانی ایران افزود: «از آنجا که قدرت خرید مردم متناسب با افزایش قیمت‌ها بالا نمی‌رود با افزایش قیمت تمام‌شده کالاها، مصرف نیز کاهش خواهد یافت. کاهش مصرف نیز به معنای کاهش میزان تولید کارخانجاتی است که اکنون با بخشی از ظرفیت تولید خود مشغول به فعالیت هستند بنابراین هر سیاستی که منجر به کاهش هزینه تمام‌شده تولید شود به نفع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است.»

پورجم عنوان کرد:‌«هر سیاست بالادستی که موجب کاهش میزان تولید کارخانجات شود در نهایت می‌تواند اشتغال و موضوعات مرتبط با آن را تحت شعاع خود قرار دهد.»

کاهش 2 درصدی حقوق گمرکی واردات

بر اساس تبصره 11 لایحه بودجه سال 1403، به دولت اجازه داده می شود به منظور حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، حقوق گمرکی کلیه ماشین‌آلات و تجهیزات، قطعات، مواد اولیه و واسطه‌ای تولیدی را به دو درصد کاهش دهد.گفتنی است حقوق گمرکی موارد مذکور، در بودجه سال گذشته 4 درصد منظور شده بود.

همچنین به دولت مجوز داده شد تا حقوق گمرکی و مالیات ارزش افزوده واردات کالاهای اساسی، دارو، ملزومات مصرفی پزشکی و شیرخشک مخصوص اطفال را به یک درصد کاهش دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار