مصوبات کارگروه اضطرار آلودگی هوا اعلام شد؛

توقف فروش روزانه طرح ترافیک تا چهارشنبه در تهران

تهران (پانا) - دبیر کارگروه مواقع اضطرار آلودگی هوا مصوبات سومین جلسه کارگروه مواقع اضطرار آلودگی هو را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۴۲۸۸۸۰
لینک کوتاه کپی شد
توقف فروش روزانه طرح ترافیک تا چهارشنبه در تهران

علیرضا مزینانی اظهار کرد: با توجه به پایداری و سکون نسبی جو وکاهش کیفیت هوا و میانگین شاخص 24 ساعته منتهی به ساعت 8 روز شنبه 11 آذرماه برابر با عدد 147که مربوط به آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون است و همچنین با توجه به تداوم 48 ساعته آلودگی هوا، موارد مشروحه ذیل، جهت اجرا از فردا یکشنبه 12 آذرماه تا ظهر روز پنجشنبه 16 آذرماه برای کلیه شهرستان‌های استان به استثنای شهرستان فیروزکوه مصوب شد.

مصوبات سومین جلسه کارگروه مواقع اضطرار آلودگی هوا به شرح زیر است:

کلیه فعالیت‌های آموزشی مدارس در مقاطع کودکستان، دبستان و متوسطه اول در روزیک شنبه مورخ 12/09/1402 به صورت غیر حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

کلیه مهدهای کودک از روز شنبه 11 آذرماه تا روز یکشنبه 12 آذرماه تعطیل اعلام شد.

کارکنان دستگاه‌های دولتی دارای بیماری های قلبی و عروقی، بیماری های زمینه ای، تنفسی و خود ایمنی و خانم های باردار در صورت موافقت دستگاه مربوطه می توانند در روز یکشنبه 12 آذرماه از ظرفیت دورکاری استفاده کنند.

فعالیت آموزشی کودکستان‌ها و دبستان در دو نوبت صبح و بعد از ظهر روز شنبه 11 آذرماه به جز شهرستان های دماوند، فیروز کوه و بخش رودبار قصران به صورت غیر حضوری است.

فعالیت آموزشی مدارس استثنایی در کلیه مقاطع در دو نوبت ظهر و بعد از ظهر روز شنبه 11 آذرماه به جز شهرستان های دماوند، فیروز کوه و بخش رودبار قصران به صورت غیر حضوری است.

مجوزهای روزانه طرح ترافیک توسط شهرداری تهران از روز یکشنبه 12 آذرماه تا پایان روز چهارشنبه 15 آذرماه صادر نمی‌شود.

مقرر شد اعمال تردد نوبتی ( طرح زوج و فرد ) کلیه خودرو ها از محدوده طرح کاهش آلودگی هوا انجام پذیرفته و پلیس راهور تهران بزرگ نسبت به نظارت و اعلام نتیجه به استانداری اقدامات لازم را به‌عمل آورد.

از هرگونه فعالیت ورزشی اعم از انفرادی ، همگانی و باشگاهی در محیط باز ، خودداری شود.

تردد شبانه خودروهای گازوئیلی سنگین مانند کامیون ، تریلی ، جرثقیل و.. درمحدوده کامیون ممنوع شهر تهران ممنوع است.

پایگاه های سیار فوریت های پزشکی اعم از اورژانس و هلال احمر در مناطق پرتردد شهر، جانمایی شوند.

شهرداری‌ها و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، نسبت به جلوگیری از روشن ماندن اتوبوس ها و مینی بوس ها در پایانه های مسافربری، اقدام کند.

سازمان صدا و سیما، رسانه ها و روابط عمومی کلیه دستگاه های اجرایی، نسبت به اطلاع رسانی لازم، توصیه ها و جلب همکاری و مشارکت عمومی در خصوص پرهیز از اقدامات منجر به آلودگی هوا ، رعایت نکات بهداشتی ویژه شرایط اضطرار آلودگی هوا و کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی و پرهیز از سفرهای غیر ضروری و نظایر آن، اقدام کند.

استفاده از ماسک های مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توسط آحاد مردم و به ویژه گروه های حساس ( کودکان، افراد سالمند، بیماران قلب و تنفسی، زنان باردار و ...)، شاغلین پلیس راهور و شهرداری ها و ... که بیشترین مواجهه با آلودگی هوا و حضور در فضای باز دارند، ضرورت دارد.

پلیس راهور تهران بزرگ، نسبت به جلوگیری از تردد کلیه موتور سیکلت‌ها، خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی و همچنین وسایل نقلیه دودزا دارای معاینه فنی، اقدامات لازم را به عمل آورد.

جلوگیری از تردد وسایل حمل و نقل عمومی که آلایندگی قابل رویت دارند ( مینی بوس ، اتوبوس ، ون وتاکسی )از محل توقف گاه اتوبوس های شرکت واحد و پایانه های مسافربری توسط شهرداری و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای صورت پذیرد.

ممنوعیت مصرف نفت کوره و مازوت در کلیه واحدهای نیروگاهی، صنعتی ، تولیدی ، معدنی و خدماتی استان، توسط شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه تهران صورت پذیرد.

شرکت گاز استان، نسبت به تداوم تامین سوخت گاز مورد نیاز نیروگاه ها و سایر واحدهای متصل به شبکه گاز رسانی که فعالیت آنها در این شرایط ضروری است، اقدام کند.

شهرداری‌ها و بخشداری‌های استان، جهت جلوگیری از پسماند سوزی و سوزاندن شاخ و برگ درختان، نظارت ویژه اعمال کنند. اطلاع رسانی لازم در اینخصوص از طریق فرمانداری ها در حوزه استحفاظی شهرستان ها صورت پذیرد.

کلیه فعالیت های معادن شن و ماسه و کارخانجات تولید آسفالت ممنوع است.

اداره کل حفاظت محیط زیست استان، نسبت به تشدید نظارت بر فعالیت واحدهای آلاینده و همچنین سوخت مصرفی نیروگاه ها و واحدهای تولیدی و صنعتی، اقدام کند.

کلیه دستگاه‌ها مکلف هستند گزارش اقدامات را به صورت مکتوب به همراه مستندات پس از پایان شرایط اضطرار به استانداری ودبیرخانه اعلام کنند.

مقرر شد کلیه فرمانداران استان بر نحوه اجرای مصوبات در شهرستان مربوطه نظارت و گزارش اقدامات را به استانداری ودبیرخانه اعلام کنند.

مقرر شد در صورت هر گونه تغییر در شرایط آلودگی هوا و نیاز به تصمیم گیری های جدید، دبیرخانه با هماهنگی رئیس کارگروه تصمیم گیری های لازم را اتخاذ و اطلاع رسانی از طریق سازمان صدا و سیما صورت پذیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار