‌پانا گزارش می‌دهد؛

منشور المپیک زیر چکمه مدعیان ورزش غیرسیاسی

حیدری: آمریکایی‌ها ناقض قوانین جهانی در حوزه‌های سیاسی و ورزشی هستند‌/ قراب: آمریکایی‌ها، دنبال تضعیف رشته‌های ورزشی المپیکی ایران هستند

تهران (پانا) ‌- پیشکسوت کشتی کشورمان گفت‌ آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها، دشمنی با ایران را به زمین ورزش کشانده‌اند و با عدم صدور روادید برای تیم‌های ورزشی ایران چهره زشت خود را به دنیا نشان دادند.

کد مطلب: ۱۴۲۸۷۱۹
لینک کوتاه کپی شد
منشور المپیک زیر چکمه مدعیان ورزش غیرسیاسی

ورزش، امروز به صحنه بازی‌های سیاسی قدرت‌های دنیا تبدیل شده است و میادین بین‌المللی را بستر یکه‌تازی‌های اهداف سیاسی خود قرار داده‌اند. جنگ با کشورهای مختلف را به عرصه ورزش کشانده‌اند و ‌با یکه‌تازی‌های ‌خود در صحنه ورزش ‌ناقض قوانین بین‌الملل هستند. سلفی‌گرفتن‌های سردمداران استکبار در دنیا با چهره‌های شاخص ورزشی به‌ویژه در مستطیل سبز فوتبال، از شگردهای کهنه امپراطوری نظام سلطه در پنهان کردن چهره ضد بشری خود، پشت نقاب بدلی دفاع از حقوق بشر است.

اگر جنایات استکبار عالم را در چارچوب فوتبال ترسیم کنیم، حاکمان دولت آمریکا‌ و رژیم غاصب صهیونیستی که در صحنه سیاست بازی ناجوانمردانه‌ای در مستطیل سبز حقوق بشر انجام می‌دهند و خبری هم از VAR از سوی رسانه‌های دنیا در تکرار تصاویر جنایات و کودک‌کشی این مستکبرین عالم به ویژه رژیم غاصب صهیونیستی وجود ندارد، سلفی‌گرفتن آن‌ها با چهره‌های شاخص ورزش دنیا، شباهت به همان پنالتی دقیقه ۹۰ در یک مسابقه فوتبال دارد که هر چقدر تیم صاحب پنالتی ضعیف عمل کرده باشد، می‌تواند با به ثمر رساندن آن گل، ۹۰ دقیقه بازی ضعیف خود را از ‌اذهان عمومی پاک کند.

رژیم غاصب صهیونیستی و سردمداران آمریکا که به لحاظ ذهنی و روانی در جمع بازیکنان آسیب‌دیده نیمکت هژمونی غرب قرار دارند، می‌خواهند جنایات و کودک‌کشی خود را زیر عکس گرفتن با چهره‌های شاخص ورزش دنیا پنهان کنند.

ماه پیش شاهد بودیم که از سوی کشور آلبانی ویزای حضور کشتی‌گیران ایران در مسابقات زیر ۲۳ سال قهرمانی کشتی جهان صادر نشد در صورتی که تیم ایران مدافع عنوان قهرمانی این رقابت‌ها بود. از سوی دیگر، با ورق زدن برگ دیگری از این سیاست‌های ناقض حقوق بین‌الملل، شاهد عدم صدور روادید از سوی کشور مجارستان برای تیم ملی کاراته کشورمان‌ جهت حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان بودیم.

با عدم صدور ویزا برای کاراته‌کارهای ایرانی جهت شرکت در مسابقات جهانی آمریکا، برگ دیگری از سیاست‌های کثیف نظام سلطه‌گر در تقابل با ایران از سوی آمریکا‌ ورق خورد و ورزشکاران ایران پشت سد ویزا ماندند.

فدراسیون جهانی که قاضی محکمه ورزش کاراته در دنیاست، با چشم‌پوشی از این اقدام زشت آمریکایی‌ها، اسامی کاراته‌کارهای ایرانی را از فهرست ورزشکاران شرکت‌کننده در این پیکارها حذف کرد.

فصل ورزش بانوان هم در طومار عدم صدور ویزا برای ورزشکاران ایرانی، با عدم صدور روادید برای تیم ملی بسکتبال سه نفره زنان‌ ایران ‌برای شرکت در مسابقات بین المللی ورق خورد. چندی قبل هم، ویزای مشکات الزهرا صفی دختر تنیسور ایران برای شرکت در مسابقات ویمبلدون جوانان جهان از سوی انگلیس صادر نشد.

ضعف دیپلماسی ورزشی، یک چالش بزرگ در پهنه بیکران ورزش قهرمانی کشور است و این چالش ریشه در داستان بلند عدم صدور روادید برای کاروان‌های ورزش ایران در رشته‌های مختلف، جهت حضور در مسابقات بین‌المللی دارد.

رشته‌های المپیکی و مدال‌آوری مانند تکواندو و کشتی، از قربانیان اصلی این سیاست‌های نقض حقوق بین الملل در ورزش هستند. فدراسیون‌های جهانی مانند فیبا، فیلا و غیره، باید در مقابل این رفتارهای زشت کشورهایی مثل آمریکا و انگلیس از طرف مقابل توضیح بخواهد و با آن‌ها برخورد کند.

از دست دادن شانس کسب سهمیه المپیک پاریس، یکی از آوارهایی در جریان زلزله ضعف دیپلماسی ورزشی در بستر ورزشی قهرمانی کشور بر سر رشته‌های المپیکی مانند تکواندو است.

عدم صدور روادید از سوی آمریکا برای شرکت تیم ملی ووشو ایران در مسابقات قهرمانی جهان‌ هم فرصت قهرمانی مجدد ایران را بر روی تاتامی قهرمانی جهان گرفت. عدم صدور روادید برای ورزشکاران ایرانی به ویژه از سوی آمریکایی‌ها، اقدام غیرحرفه‌ای و غیر‌اخلاقی است و آنها همانند عدم توجه به توافق‌های بین‌المللی سیاسی، این بار در صحنه ورزش، منشور و جنبش المپیک را برخلاف روح ورزش زیر پا گذاشتند.

تیم ملی ووشو ایران که عنوان‌دار قهرمانی جهان هست، با این اقدام زشت آمریکایی‌ها از تکرار قهرمانی در آوردگاه مهم جهانی باز ماند. آمریکایی‌ها روح ورزش را با چنین اقدامات زشتی ترور کردند.

یک مثال دیگر در بحث عدم صدور ویزا را در پیست دوچرخه‌سواری بین‌المللی باید جست‌وجو کنیم،‌ تیم ملی دوچرخه‌سواری، با وجود سهمیه‌هایی که در قهرمانی جاده جهان ‌گرفته بود، فرصت حضور در این پیکارها را از دست داد. نروژ هم، مقابل رکابزنان ایرانی جهت شرکت در مسابقات قهرمانی جهان سنگ بزرگ عدم صدور ویزا را انداخت.

تیم ملی مچ‌اندازی ایران‌ هم از دیگر قربانیان سیاست عدم صدور ویزای کشور میزبان یعنی مجارستان برای شرکت در رقابت‌های جهانی بود. تیم ملی شنای ایران در رده‌های پایه‌ هم به دلیل کارشکنی از سوی ازبکستان میزبان نتوانست در مسابقات بین‌المللی شنا حضور پیدا کند و این بار دیپلماسی ورزشی در استخر نقض حقوق بین‌الملل، از سوی چنین میزبانانی غرق شد.

چهره‌های شاخص دوومیدانی ایران‌ هم چندی پیش مانند کیهانی و حدادی و تفتیان به خاطر عدم صدور روادید از سوی انگلیس، کشور میزبان مسابقات جهانی دوومیدانی، پشت خط حضور در این مسابقات متوقف شدند در صورتی که سهمیه شرکت در این پیکارها را در میدان قهرمانی آسیا کسب کرده بودند و این موضوع ضعف فدراسیون جهانی دوومیدانی را نشان می‌دهدـ

مشکلات عدم صدور ویزا در سال‌های اخیر، حتی گریبان فوتبال کشور را هم گرفته است، با ورق زدن این جنس صفحات در تاریخ ورزش کشور به صفحه عدم صدور ویزا برای دیدار تیم ملی فوتبال ایران با گوام در جریان مرحله نخست مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ می‌رسیم.

لغو سفر تیم تکواندو نوجوانان به هلند هم به عنوان یک تابلو از جنس نقض حقوق بین‌الملل در تالار ایران به عنوان قربانی بزرگ نقض حقوق بین‌الملل نصب شده است. این گونه اقدامات در سال‌های اخیر به کرات تکرار و اقدام لازم در برخورد با چنین رفتارهای از سوی برخی میزبانان مسابقات بین‌المللی به ویژه از سوی تیم دیپلماسی کشور صورت نگرفته است، هنوز در این راه، تا رسیدن به ایستگاه المپیک پاریس قربانی می‌دهیم.

طی سال‌های اخیر کشورهای آمریکا، یونان، مجارستان، آلبانی، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، سنگاپور، استرالیا، عربستان سعودی، بلژیک و حتی روسیه نیز از صدور روادید برای تیم‌‌های ورزشی ایران‌ خودداری کرده‌اند.

علی‌اکبر حیدری پیشکسوت کشتی کشور در گفت‌وگو با پانا درباره عدم صدور روادید برای کاروان‌های ورزشی کشور از سوی برخی کشورها در مسابقات بین‌المللی، اظهار کرد: «آمریکا، انگلیس و کشورهایی که دنباله‌رو آن‌ها هستند، قوانین بین‌الملل را نقض می‌کنند.»

پیشکسوت کشتی کشورمان افزود: «آمریکایی‌ها، دشمنی با ایران را به زمین ورزش کشانده‌اند و با عدم صدور روادید برای تیم‌های ورزش ایران چهره زشت خود را به دنیا نشان دادند.»

حیدری تأکید کرد: «آمریکایی‌ها رفتار ناجوانمردانه‌ای را در قبال تیم‌های ورزشی ایران به ویژه کشتی نشان دادند و آمریکایی‌ها، ناقض قوانین جهانی در حوزه‌های سیاسی و ورزشی هستند.»

عدم صدور ویزا برای کشتی‌گیران نوجوانان، لکه ننگی بر دامن نوچه نظام سلطه است

پیشکسوت کشتی کشورمان بیان کرد: «عدم صدور ویزا برای کشتی‌گیران نوجوانان برای حضور در رقابت‌های زیر ۲۳ سال به میزبانی آلبانی، لکه ننگی بر دامن این قبیل کشورهای نوچه نظام سلطه است.»

حیدری اظهار داشت: «اگر ما در مقابل اسرائیلی‌ها به میدان نمی‌رویم، زیرا نظام آن‌ها را غاصب صهیونیستی، نا‌مشروع، جعلی و بی‌هویت می‌دانیم. ولی آن‌ها با این رفتارشان قوانین را زیر پا می‌گذارند.»

قوانین بین‌الملل، چنین اجازه‌ای را به کشورهایی مثل آمریکا و انگلیس نمی‌دهد

تیمور غیاثی کارشناس دو‌و‌میدانی هم در گفت‌وگو با پانا در این باره اظهار کرد: «ایران در شرایط خاص سیاست دنیا قرار دارد.»

کارشناس دو‌و‌میدانی افزود: «خیلی از کشورها که روادید برای ورزشکاران ایران صادر نمی‌کنند، حقوق بین‌الملل را زیر پا گذاشته‌اند، این کشورها جلوی پای ورزشکاران ایرانی سنگ می‌اندازند و دنبال ایجاد چالش در مسیر درخشش ورزشکاران ایرانی هستند.»

غیاثی تأکید کرد: «قوانین بین‌الملل، چنین اجازه‌ای را به کشورهایی مثل آمریکا و انگلیس نمی‌دهد که برای کاروان‌های ورزشی کشورها، روادید صادر نکنند و ایران هم از این قاعده مستثناء نیست.»

کارشناس دو‌و‌میدانی بیان کرد: «فدراسیون کشورهای مربوطه، موظف هستند به ورزشکارانی که کسب سهمیه برای شرکت در رقابت‌های مذکور را دارند، روادید صادر کنند.»

غیاثی با اشاره به اینکه چنین اقداماتی از سوی کشورهایی مثل آمریکا در عدم صدور روادید برای ورزشکاران ایرانی خجالت‌آور است، تصریح کرد: «آن‌ها با این کار، تنها چهره زشت خود را به دنیا معرفی می‌کنند.»

کارشناس دو‌و‌میدانی اظهار کرد: «متأسفانه چنین اقداماتی باعث می‌شود‌ تا دست ورزشکاران المپیکی ما از کسب سهمیه المپیک پاریس دور بماند و این اقدام آن‌ها از سوی مسئولان ذی‌ربط، نباید بی‌پاسخ بماند.»

آمریکایی‌ها، توپ سیاست را در مستطیل ورزش پاسکاری می‌کنند

جواد قراب پیشکسوت فوتبال کشور هم در گفت‌وگو با پانا درباره عدم صدور روادید برای کاروان‌های ورزشی ایران، اظهار کرد: «عدم صدور ویزا برای ورزشکاران ایرانی اتفاق تازه‌ای نیست.»

پیشکسوت فوتبال کشورمان افزود: «وقتی ویزا برای ورزشکاران ایرانی از سوی آمریکایی‌ها صادر نمی‌شود، از طرفی جنبه سیاسی دارد و در نگاهی هم از قدرت ورزش ایران وحشت دارد.»

قراب تأکید کرد: «آمریکایی‌ها، دنبال تضعیف رشته‌های ورزشی المپیکی ایران هستند و برای حضور ورزشکاران ایرانی در مسیر حضور در المپیک‌ پاریس سنگ‌اندازی می‌کند.»

پیشکسوت فوتبال کشور بیان کرد: «کشورهایی که برای کاروان‌های ورزشی ایران ویزا صادر نکردند، توپ سیاست را در مستطیل ورزش پاسکاری می‌کنند.»

قراب اظهار داشت: «آمریکایی‌ها، حقوق بین‌الملل را ‌در دنیای ورزش کنار سیاست، زیر پا گذاشتند و همراهان آن‌ها هم در کلاس آمریکایی امتحان پس می‌دهند و با ‌عدم صدور ویزا مانع درخشش ورزشکاران ایرانی در مسابقات بین‌المللی مهم دنیا می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار