معصومه مجاهدطلب*

ایران قوی افتخار‌ من‌ است‌، به‌ ایرانم‌ می‌بالم

در روزی از روزهای پاییزی، که نه گرم بود و نه سرد، اما از همان دقایق ابتدایی بسیار پرانرژی و خاص، همراه مسئولین سازمان دانش‌آموزی، سرپرست پانای شهرستانهای استان تهران، رابط خبری منطقه‌ شهریار و ۶۰ دانش‌آموز خبرنگار پانای شهرستانهای استان تهران در اردوی علمی-پژوهشی بی‌نظیری به نام «راهیان پیشرفت» به پایگاه فضایی ماهدشت اعزام شدم.

کد مطلب: ۱۴۲۸۶۰۸
لینک کوتاه کپی شد
ایران قوی افتخار‌ من‌ است‌، به‌ ایرانم‌ می‌بالم

در بدو ورود و دیدن دختران پانایی احساس غریبی کردم، چون من به تازگی به جمع آن‌ها آمده‌ بودم؛ اما با گذشت فقط چند دقیقه احساسم به قدری نسبت به آن‌ها صمیمی و دوستانه شد که گویی آن‌ها را سالیان سال است که می‌شناسم. حسابی با آنها گرم گرفتم و دیگر تنها نبودم.

کلی برنامه برای تهیه گزارش از این اردو برای خودم چیده بودم؛ اما به خاطر مسائل امنیتی در همان ابتدای ورود تلفن‌های همراه را تحویل مسئولان دادیم. ناراحت شدم از اینکه چطور گزارش تهیه کنم! یک لحظه صحبت‌های خانم ملکان به ذهنم خطور کرد که یک خبرنگار در هر شرایطی باید این توانایی را در خود ببیند که من یک خبرنگارم و باید بتوانم از تک تک لحظه‌ها خبر تهیه کنم حتی با کمترین امکانات. پس تصمیم گرفتم بیشتر اتفاقات را به ذهنم بسپارم.

در این اردو که زحمت میزبانی آن را سازمان فضایی ماهدشت برعهده داشت؛ با راهنمایی‌های دانشمندان و مسئولین سازمان با قسمت‌های مختلف آن‌جا آشنا شدیم. قسمت‌هایی که هر یک از آن‌ها جذابیت خاص خود را داشت.

اما در این میان علاوه بر آشنایی با این سازمان، بیشتر از قبل به قدرت و توانمندی دانشمندان سرزمینم پی بردم که چقدر مشتاق و آگاهانه به سرزمین خود وفادارند.

در بازدید از سازمان، یکی از قسمت‌هایی که بیشترین توجه پانایی‌ها را به خود جلب کرد رصدخانه بود. مسئول رصدخانه به خبرنگاران در مورد خورشید، طوفان‌های خورشیدی و نحوه‌ی تشکیل شفق توضیح داد. وی با توضیحاتی در مورد تلسکوپِ رصدخانه، اطلاعات علمی‌تری در اختیار خبرنگاران قرار داد.

دانشمند دیگری با طراحی مسابقه‌ای علمی-پژوهشی-خبری، هیجان و حس رقابتِ سالم را با موضوع «خبرنویسی، سناریونویسی، روایت‌نویسی» دختران پانا را به چالش کشاند.

یکی از دانشمندانِ ساختمان خیام که محل هدایت ماهواره‌ خیام بود، شرحی از عملکردهای ماهواره‌ای خیام را به دختران خبرنگار داد. وی با اضافه کردن مطالبی در مورد کاربردهای ماهواره‌ خیام، نظیرِ سنجش از راه دورِ آن در حوزه‌های کشاورزی، بلایای طبیعی و محیط زیست به اطلاعات علمیِ خبرنگاران افزود.

در پایان دانشمند بزرگ دیگری در مورد آینده‌ ایران در دستاوردهای فضایی و پرتاب ماهواره‌های قدرتمندتر به فضا خبر داد. وی عنوان کرد که با توکل بر خدا و تلاش و پشتکار بی‌وقفه‌ دانشمندان سرزمین پرافتخارمان در آینده‌ای نه چندان دور، قدرت فروش ماهواره را به دیگر کشورها بدست خواهد آورد.

با خداحافظی از دانشمندان و مسئولین سازمان از آنجا خارج شدیم؛ با کوله‌ باری از اطلاعات علمی و شناخت بیشتر دانشمندان بزرگ میهنمان. این روز یکی از بهترین روزهایی بود که تا همیشه در ذهنم حک می‌شود.

ایرانم‌ افتخار‌ من‌ است‌ به‌ ایرانم‌ می‌بالم

*دانش‌آموز خبرنگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار