بیست و پنجمین مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس استان سمنان برگزار شد

سمنان (پانا) - بیست و پنجمین مانور سراسری زلزله و ایمنی، صبح امروز همزمان با سراسر کشور، در 1100 مدرسه استان، با شعار مدارس ایمن، جامعه تاب‌آور به همت سازمان دانش آموزی و با مشارکت سایر دستگاه‌های عضو ستاد اجرایی مانور زلزله از جمله اداره کل مدیریت بحران استانداری، سازمان جمعیت هلال احمر، سازمان خدمات ایمنی و آتش نشانی شهرداری، مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی، فرمانداری، فرماندهی نیروی انتظامی، صداوسیما، شرکت آب برق و گاز و سایر دستگاه های اجرایی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۴۲۸۱۸۸
لینک کوتاه کپی شد
بیست و پنجمین مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس استان سمنان برگزار شد

امسال زنگ مانور زلزله راس ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه، هشتم آذر ماه در تمامی مدارس استان سمنان به صدا درآمد و بیست و پنجمین دوره از مانور زلزله با شعار "مدرسه ایمن، جامعه تاب‌آور" با هدف آموزش پناهگیری، خروج صحیح، خود امدادی و ... برگزار شد که مدرسه آیت الله کاشانی شهرستان مهدیشهر میزبان برنامه متمرکز استانی این رویداد بود.

دانش آموزان به محض نواخته شدن زنگ مانور زلزله، دستانشان را روی سرشان گذاشته و به زیر نیمکت‌ها رفته و تعدادی از دانش‌آموزانی که سر پا هستند در گوشه‌های امن کلاس که از قبل شناسایی شده‌اند، پناه‌گیری کرده و پس از اتمام زمین لرزه همگی به سرعت در حلقه‌های امن دور هم جمع شدند.

به نظر می‌رسد چند نفری مصدوم شده باشند، یکی از دانش‌آموزان نزدیک مصدوم شده و با خلوت کردن اطراف او پس از لمس نبض مصدوم و اطمینان از زنده بودنش به طرف گروه‌های امدادی دویده و از آن‌ها کمک می‌خواهد. گروه‌های امدادی در حال رسیدگی به مصدوم دیگری هستند و توصیه می‌کنند مصدوم را به هیچ عنوان تکان ندهند، نیروهای امدادی هلال احمر و اورژانس پس از چند دقیقه بر بالین مصدوم حاضر شده و تلاش می‌کنند تا جلوی خونریزی را بگیرند و مصدومان را با رعایت اصول ایمنی به بیرون از محل حادثه انتقال می‌دهند.

دانش آموز دیگری نیز در حال کمک به نیروهای امدادی و کمک به شناسایی محل انشعابات و قطع آن‌ها به منظور جلوگیری از هرگونه انفجار و یا برق گرفتگی است و یکی از دانش آموزان در پی یافتن جعبه کمک‌های اولیه‌ای است که از قبل آماده کرده و برای چنین روزی نگه داشته است. بالاخره پس از چند دقیقه جعبه را پیدا کرده و از محتویات آن برای باندپیچی زخم‌های سطحی و عفونی زخم‌ها استفاده می‌کند.

در حیاط مدرسه، نیروهای آتش‌نشانی به کمک نیروهای داوطلب آتش‌نشان در حال خاموش کردن آتش ناشی از وقوع زمین لرزه به دلیل نشت گاز هستند و دانش‌آموزان داوطلبی که از قبل با نحوه خاموش کردن آتش آشنا شده‌اند، کپسول را به طرف شعله‌های سرکش آتش گرفته‌اند.

سگ‌های زنده‌یاب تیم تجسس جمعیت هلال احمر نیز به محل حادثه ورود کرده و در حال جست‌وجوی افراد زیر آوار هستند. سناریو همچنان ادامه دارد و آموزش‌های مربیان و دوره‌های پدافند غیرعامل در چنین مواقعی می‌توانند عملی شده و نجات‌بخش جان چندین نفر باشند.

البته گفتنی است؛ مانور زلزله امسال تفاوتی عمده با مانورهای سال گذشته دارد؛ چرا که مقرر شده آموزش‌ها در این خصوص در یک روز خلاصه نشده و آموزش‌های و توصیه‌های ایمنی لازم در این زمینه توسط مربیان سازمان دانش‌آموزی و جمعیت هلال احمر به دانش آموزان، مربیان و خانواده‌ها در مدارس، مساجد و مکان‌های عمومی به ویژه در خصوص خانه‌های جوار مدرسه ارائه شود.

قابل ذکر است؛ زمین لرزه یکی از مهمترین بلایای طبیعی بوده که همه ما در یک دهه اخیر آن را در بزرگی‌ها و شدت‌های مختلف تجربه کرده‌ایم؛ جدا از استحکام سازه‌ها، رفتار درست و به جا در حوادث این چنینی می‌تواند از بحران‌های بعدی جلوگیری کند.

اولین کاری که پس از احساس زمین لرزه می‌کنید، بسیار مهم بوده و آشنایی با نحوه پناهگیری و خروج صحیح، شناسایی نقاط امن خانه، محل کار و مدارس، نحوه حفاظت از سر، عدم استفاده از آسانسور و خودداری از دویدن هنگام زمین لرزه از جمله موارد ایمنی مورد تاکید از سوی کار کارشناسان امر برای جلوگیری از تلفات بیشتر است.

تبدیل مهارت‌های آموزشی به کاربردی، ترک کلاس به سمت محل ایمن، اصول حفاظت از جان در برابر حادثه، روش صحیح پناه‌گیری در مکان مناسب و عاری از خطر از جمله اهداف اصلی این مانور بوده و دانش‌آموزان شرکت کننده، مسائل مربوط به زمان وقوع زلزله را شبیه‌سازی کرده و با روش‌های ایمنی مربوط به زلزله از جمله پناه‌گیری و تخلیه اضطراری در مدارس، فراگیری اصول امداد و نجات در زمان بحران و نیز روش‌های کمک به آسیب دیدگان آشنا شدند.

هدف مهم اجرای این مانور این است که دانش آموزان با فراگیری این آموزش‌ها می‌توانند به عنوان پلی بین خانواده و جمعیت هلال احمر عمل کرده و آموزش‌ها را به خانواده خود منتقل کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار