مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان عنوان کرد:

آموزش همگانی رکن اول در مدیریت حوادث

زنجان (پانا) - مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان با بیان اینکه جامعه‌‌ امروزی پر از مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی‌ است آموزش همگانی را اولین و مهمترین رکن در مدیریت حوادث دانست.

کد مطلب: ۱۴۲۸۱۵۷
لینک کوتاه کپی شد
آموزش همگانی رکن اول در مدیریت حوادث

حکمت‌الله هاشمی، ظهر چهارشنبه در بیست و پنجمین دوره مانور سراسری زلزله اظهار کرد: ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که پر از مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی است و هر روز شاهد مخاطرات نوظهور هستیم اما چیزی که ما را برای پاسخ‌گویی به حوادث و سوانح آماده می‌کند، آگاهی و آمادگی در برابر آن‌ها است.

وی آموزش آحاد جامعه نسبت به مقابله و برخورد با این بلایا را مهم خواند و گفت: دانش‌آموزان سراسر کشور با احتساب خانواده‌های آن‌ها یک جامعه عظیم به‌شمار می‌رود که می‌توانیم چگونگی برخورد در برابر حوادث بین این افراد فرهنگسازی کنیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان با بیان اینکه حادثه خبر نمی‌کند، ابراز کرد: اگر حادثه‌ای اتفاق بیفتد و بخواهیم پاسخ مناسب به آن داشته باشیم، بهترین روش آموزش آحاد جامعه است تا خودشان بتوانند در دقایق اولیه حوادث برخورد لازم را داشته باشند و از عارضه به وجود آمده برای مصدومان حمایت لازم را انجام دهند.

وی تصریح کرد: با توجه به محدود بودن امکانات و نیروی انسانی برای نجات افراد در وقوع حوادث زمان طلایی از اهمیت بالایی برخوردار است و تا رسیدن نیروهای امدادی به محل حادثه مردم می‌توانند صحنه را با آموزش‌هایی که فراگرفته‌اند، مدیریت کنند.

هاشمی با تأکید بر اینکه همه آحاد جامعه در مقابل حوادث مسئول هستند، عنوان کرد: جامعه تاب‌آور یعنی باید در مقابل مخاطرات باید کمترین آسیب را ببیند و حوادث و سوانح را جدی بگیرد و در واقع جامعه‌ای آماده است که آموزش ببیند.

وی با اشاره به اینکه نعمات الهی بدون آمادگی به بلا تبدیل می‌شوند، خاطرنشان کرد: این حوادث در صورت عدم مدیریت، بی‌خانمانی، مجروحیت و فوت برای جامعه برجای می‌گذارد و جامعه را از تعادل خارج می‌کند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان ادامه داد: البته فقط نباید به آموزش اکتفا کرد، بلکه ابزارها و امکانات مدارس و همه ساختمان‌ها را نیز باید جدی بگیریم و علاوه بر ایمن‌سازی ساختمان‌ها، نکات فنی در تثبیت وسایل متحرک نیز رعایت شود.

وی با بیان اینکه تثبیت منطقه خطر جزو وظایف نیروهای امنیتی است، تأکید کرد: باید پارماترهای اثرگذار در نیروهای امدادی را بشناسیم و مقدمات آن فراهم شود.

هاشمی با اشاره به اینکه در وقوع زلزله با پیش‌لرزه، زلزله اصلی و پس‌لرزه مواجه هستیم، یادآور شد: در پیش لرزه معمولاً تلفات نداریم اما در زلزله اصلی و پس‌لرزه شاهد تلفات هستیم و پیش‌لرزه هشدار است و به ما آگاهی می‌دهد تا خود را به مکان امنیت برسانیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار