امضای تفاهم‌نامه معاونت زنان و سازمان استاندارد

خزعلی: ‌سند خانواده در آینده نزدیک رونمایی می‌شود/ اسلامی‌پناه: اتاق مادر و کودک در فرودگاه‌ها و همه مراکز عمومی راه‌اندازی می‌شود

تهران (پانا)‌ - تفاهمنامه همکاری معاونت زنان ریاست‌جمهوری و سازمان استاندارد به امضا رسید.

کد مطلب: ۱۴۲۷۴۰۰
لینک کوتاه کپی شد
امضای تفاهم‌نامه معاونت زنان و سازمان استاندارد

‌انسیه خزعلی، معاونت ریاست جمهوری در ﺍمور زنان و خانواده و سازمان ملی استاندارد ایران در زمینه اجرای سند تحول دولت مردمی و سیاست‌های کلان حوزه زنان و خانواده و به منظور گسترش همکاری، تقویت مشارکت و استفاده بهینه از ظرفیت‌های طرفین برای استانداردسازی و ارتقای استاندارد‌های مرتبط تفاهم‌نامه امضا کردند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در آیین امضای تفاهم‌نامه این معاونت با سازمان استاندارد با اشاره به اینکه سند خانواده تراز و خانواده مطلوب جمهوری اسلامی در دست تهیه است، گفت: در آینده نزدیک از سند خانواده بر مبنای سخنرانی رئیس جمهور در سازمان ملل رونمایی می‌شود.

خزعلی افزود: در همین راستا تفاهم نامه‌ای با سازمان استاندارد برای ارتقاء کیفیت خانواده برگزار می‌شود؛ یکی از موارد این تفاهم این است که خانواده‌ها در مراحل مختلف زندگی و در حیطه‌های گوناگون اجتماعی شرایط استاندارد را تجربه کنند و شرایط مصرفی، خدماتی و آموزشی استاندارد برای آنان فراهم باشد.

معاون رئیس جمهور در ﺍمور زنان و خانواده از برنامه‌ریزی برای برگزاری رویداد ملی خانواده فرهنگ ساز با همکاری بانوان خبر داد و گفت: در تدوین استاندارد‌های کالا‌ها و خدمات باید به طور جدی به نیاز خانواده‌ها توجه شود.

خزعلی یکی از شعار‌های دولت سیزدهم را «خانواده محوری» دانست که یکی از ارکان چهارگانه سند تحول دولت نیز محسوب می‌شود.

وی پیشگیری از مواردی که برای خانواده‌ها مخاطره دارد و نیز آگاه سازی درباره زیان ناشی از برخی کالا‌ها و خدمات را از دیگر محور‌های این تفاهم نامه برشمرد و افزود: در این تفاهم‌نامه فرهنگ سازی استفاده از کالا‌ها و خدمات دارای استاندارد در خانواده‌ها که موجب ارتقاء کیفیت زندگی و سلامت خانواده می‌شود نیز مورد توجه قرار دارد.

معاون رئیس جمهور در ﺍمور زنان و خانواده با اشاره به اینکه برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های مشترک از جمله موارد این تفاهم‌نامه است، به ورود برخی کالا‌های قاچاق و فاقد استاندارد به کشور اشاره کرد و گفت: در چنین مواردی نیاز داریم که به سلامت خانواده‌ها توجه شود و نیاز است که سازمان استاندارد به طور ویژه به این موارد ورود کند که در این تفاهم‌نامه به این موضوع نیز توجه شده است.

مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران نیز در این آیین از بانوان ایرانی به عنوان قشری توانمند یاد کرد و افزود: بانوان در رعایت اصول استاندارد، نسبت به آقایان پیشتاز هستند و امیدواریم ارتقای توانمندی بانوان در استانداردهای ملی و بین المللی را شاهد باشیم.

اسلام پناه گفت: سال گذشته ۸۱۱ کمیته متناظر بین المللی در دنیا تشکیل شد که سازمان ملی استاندارد ایران هم در آن حضور داشت و حدود ۵۷ درصد آن با مشارکت بانوان کشور صورت گرفت. در حالی که مخالفان و دشمنان جمهوری اسلامی ایران مدعی مشارکت نداشتن بانوان در کشورمان بودند.

وی با مطرح کردن شعار «زن، زندگی، کیفیت» افزود: بانوان تراز خانواده را شکل می‌دهند و خانواده شاخص و ترازی که مدنظر دولت است، با مشارکت ویژه در حوزه بانوان شکل می‌گیرد.

رئیس سازمان ملی استاندارد با یادآوری اینکه ارزیابی انطباق در مشاغل خانگی که به دست بانوان مدیریت می‌شود، از محور‌های تفاهم‌نامه امروز است، ابراز امیداوری کرد که بتوان از ظرفیت بانوان سرپرست خانوار و بدسرپرست در این زمینه استفاده کرد.

اسلام پناه افزود: در این تفاهم‌نامه پیشگیری از مخاطرات تهدید کننده زنان و خانواده، راه‌اندازی دفتر استاندارد سازی در معاونت، ایجاد اتاق مادر و کودک در فرودگاه‌ها و همه مراکز عمومی، مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه امیدوارم با تلاش در این حوزه در صحنه‌های بین المللی ورود کرده و حرف برای گفتن داشته باشیم، خاطر نشان کرد: امسال برای نخستین‌بار پوشاک بانوان و کودکان را استاندارد و برچسب آن را اجباری کردیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به نقش بانوان در خانه و خانواده به عنوان مدیر در حوزه استفاده از کالا‌های استاندارد، افزود: نظام جمهوری اسلامی نقش بانوان را کیفی می‌داند و آن‌ها را در تراز انقلاب و مکتب ایدیولوژیکی تلقی می‌کند.

اسلام پناه با ارایه گزارشی از وضع بانوان شاغل در سازمان ملی استاندارد ایران گفت: سازمان امسال ۱۰۰ ساله می‌شود و بیش از ۶۰ درصد کارکنان این سازمان را بانوان متخصص تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه این سازمان ۷۰۰ نیروی جدید در دست استخدام دارد و به سمت جوان سازی مدیران سازمان می‌رویم، گفت: ۱۲ هزار و ۵۰۰ شرکت وابسته داریم که برخی تا دو هزار نفر پرسنل دارند.

این تفاهم‌نامه در هفت ماده تدوین شده که رشد و ارتقاء توانمندی‌های بانوان در فرایند تدوین استاندارد‌های ملی، توسعه و ترویج فرهنگ استاندارد در جامعه زنان کشور، همکاری و مشارکت در زمینه تدوین استاندارد‌های ملی به ویژه در حوزه‌های اجتماعی، زنان و خانواده، مشارکت در تألیف کتب و مقالات علمی مرتبط با استاندارد‌های اجتماعی از جمله این موارد است.

همچنین فراهم کردن زمینه ایجاد و توسعه کسب و کار‌های پایدار خانواده محور با تولید محصولات سالم و استاندارد، همکاری مشترک در پروژه‌های تحقیقاتی و احصاء مخاطرات تهدیدکننده زنان و خانواده، مشارکت در برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های مشترک مرتبط با موضوع تفاهمنامه مورد توجه قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار