وزیر ارشاد : زنگ کتاب به زودی در مدارس نواخته می‌شود

راه‌اندازی شبکه کتاب کاری تخصصی بود / خودکفایی کاغذ را جشن می‌گیریم / خود را معلم می‌دانم

تهران (پانا) - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این مطلب که در حال حاضر هم معلم هستم گفت نقدها را باید شناخت و گذشته خود را نباید فراموش کرد وزارت ارشاد مصوبات کلیدی مانند استاد شاگردی، سند موسیقی  و ... را تصویب کرد و اسناد تئاتر، سینما و ... در حال تصویب است.

کد مطلب: ۱۴۲۶۸۰۸
لینک کوتاه کپی شد
وزیر ارشاد : زنگ کتاب به زودی در مدارس نواخته می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز در نشستی با خبرنگاران حوزه فرهنگ که در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد، گفت : هفته کتاب را پشت سر گذاشتیم و این هفته فرهنگی را تبریک می‌گویم. باب مراوده و صحبت با خبرنگاران باز است.

وی درباره ارتباط خوب خود با خبرنگاران ادامه داد: در ایامی که تازه به مجلس معرفی شده بودم با دبیران گروه‌های فرهنگی جلسه داشتم. سعی کردم در همه گفت و گو ها هر جایی که خبرنگار هست به من دسترسی داشته باشد و نه تنها در تهران بلکه در همه استان ها این دسترسی وجود دارد.

اسماعیلی در عین حال تصریح کرد: هیچ وقت از تعامل با رسانه ها ضرر نکردم و این تعامل همیشه برای من منفعت داشته و این جلسه هم برای من منفعت است.

ما با فضای گفت و گو آشنا هستیم

وزیر فرهنگ ادامه داد: نقدها را باید بشناشیم. و گذشته خود را نباید فراموش کنیم. در حال حاضر هم معلم هستم. ارزشیابی در اساتید در دانشگاه ها الزامی است و همیشه در مباحث تعاملی در دانشگاه جزو نفرات اول بودم.

اسماعیلی تاکید کرد: باید با هم تمرین گفت‌وگو داشته باشیم و من برای حضور در جمع خبرنگاران و اصحاب نشر منع و تلخی ندارم.

وی با اشاره به راه‌اندازی شبکه کتاب گفت: برای کتاب به دنبال شبکه تخصصی بودیم و این کار دشواری است چرا که با توجه به اینکه سالها در صدا و سیما کار پژوهشی انجام می دادم، اطلاع دارم که شبکه تخصصی باید بر اساس ضوابطی باشد.

وزیر فرهنگ ادامه داد: من همه نقدها درباره وزارتخانه را می بینم و هیچ‌گاه نگفتم چرا نقد کردند و حتی اگر اشتباه بوده باشد بلکه باید با ارائه توضیحات مشکلات را حل و موارد مورد نقد را شفاف‌سازی کرد.

وی ادامه داد: بنای ما در دولت استقبال از حوزه نقد است. با همه وجود در خدمت دوستان و نقدهای آن‌ها هستیم و گاهی اگر فرصتی نبوده ضعف ماست و اینگونه نشست‌ها را باید بیشتر برگزار کنیم.

وی با اشاره به برگزاری نمایشکاه های استانی، افزود: در حال برگزاری این نمایشگاه‌ها هستیم و استان ها باید آن را دنبال کنند و به دنبال عادی سازی اینگونه نمایشگاه ها هستیم.

سرانه مطالعه ۳۵ دقیقه است/مردم را با اطلاعات غیر واقعی ناامید نمی‌کنیم

وی در ادامه با اشاره به برخی اخبار آماری وزارت فرهنگ، گفت: گزارش‌های آماری ما در حوزه های مختلف بر اساس تحقیقات به‌عمل آمده است و شعار نیست و این آمار واقعی است. مثلا وقتی می‌گوییم تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب ۷ میلیون نفر است و یا سرانه مطالعه ۳۵ دقیقه است ( فقط خوانش فیزیک کتاب بدون در نظر گرفتن خوانش ادعیه و فضای مجازی و ...) بر اساس آمار انجام شده است. بنابراین مردم را با اطلاعات غیر واقعی ناامید نمی کنیم.

وزیر فرهنگ دریاره طرح‌های نیمه تمام هم گفت: همه طرح‌های عمرانی نیمه تمام، تامین اعتبار شد.

وی با تاکید براینکه فردی کتابخوان هستم و حوزه کتابخوانی از اولویت‌های اصلی‌ام است، تصریح کرد: آمار دوسال گذشته نشان می‌دهد چقدر درباره شبکه کتابدارها صحبت کردم و برای من این حوزه از اولویت هاست.در خورو، هواپیما و در سفرها همیشه با خود کتاب همراه دارم و کتاب هایی هم منتشر کرده ام. بنابراین کتاب حوزه اصلی من به عنوان معلم است.

اسماعیلی با اشاره به رونق فرهنگ و هنر در دو سال گذشته، ادامه داد: مثلا در حوزه تئاتر سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ رونق داشته‌ایم و بودجه آن ۷ برابر شد. در سال ۱۳۸۴ اقتصاد کتاب ۲۵۰ میلیارد تومان بود و در حال حاضر این رقم به ۱۰ هزار رسیده است.

وی درباره کتابخانه های عمومی کشور گفت: در سفرهای استانی ما در همه استان ها از جمله شیراز ۴۰۰ میلیارد پول برای کتابخانه‌ها گرفتیم. برای بیرجند هم به همین روال کار انجام شد. و در سفرهای استانی تمامی مشکلات حوزه فرهنگ و هنر بررسی می‌شود و به دنبال راه‌کار برای حل آن هستیم.

جمعه جشن خود کفایی کاغذ را می‌گیریم

وزبر فرهنگ در ادامه با اعلام اینکه جمعه جشن خودکفایی کاغذ را می‌گیریم افزود: تولید کاغذ داخلی از پنج هزار تن به ۸۰ هزار تن رسید و جمعه در مازندران جشن خودکفایی کاغذ را می گیریم.

در دولت کارگروه کاغذ و نشر راه‌اندازی کردیم

وی با بیان اینکه در دولت کارگروه کاغذ راه‌اندازی کردیم، ادامه داد: مجتمع زاگرش در شیراز ۱۴۰۰ میلیارد نیاز به تسهیلات داشت و به آن‌ها گفتیم باید کاغذ تحریر بزنند.

شعار در دولت ممنوع است

اسماعیلی تاکید کرد: شعار در دولت ممنوع است و کاری که انجام شده را اطلاع رسانی می‌کنیم. مثلا شورای هنر که ۱۳ سال تعطیل بود را دوباره راه‌اندازی کردیم در حال حاضر هر دو هفته یکبار جلسات آن برگزار می‌شود و خبرنگاران با ما در این موارد هم افزایی کنند.

وی گفت: مصوبات کلیدی مانند استاد شاگردی، سند موسیقی و ... را تصویب کردیم و اسناد تئاتر، سینما و ... در حال تصویب است.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه خبرنگاران باید مطالبه گر باشند، تاکید کرد: برنامه‌های ما روی زمین است و اشکالات را هم می‌پذیریم و معتقدیم کسی که مسئولیت را قبول می‌کند باید در اتاق شیشه ای بنشیند و پاسخگو باشد.

وی درباره انتخاب مدیران این وزارتخانه هم گفت: همه مدیران با حوزه کاری خود غیر آشنا نیستند و در جایگاه غیر تخصصی خود نیستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار