عضو سابق کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران:

سیاست‌های مربوط به انرژی باید تغییر کند

تهران ( پانا )- عضو سابق کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به وجود برخی سیاست‌های غلط در صنعت انرژی اظهار کرد کشور درگیر کمبود نیروی ماهر در بخش انرژی نیست اما سیاست‌های مربوط به انرژی باید تغییر کند.

کد مطلب: ۱۴۲۵۶۹۹
لینک کوتاه کپی شد
سیاست‌های مربوط به انرژی باید تغییر کند

علی شمس‌اردکانی؛ عضو سابق کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با پانا با اشاره سیاست‌های کنونی در زمینه انرژی در ایران گفت: « تا زمانی‌که سیاست‌های انرژی در ایران بر اساس منابع بین نفتی تنظیم نمی‌شود و از یک سو ما بحران‌های جدی انرژی داریم و از طرف دیگر وضعیت به صورتی است که ۱۰ میلیون تومان سوخت از ایران قاچاق می‌شود، ما دچار کمبود انرژی هستیم. از نظرمن در صنعت انرژی ما درگیر کمبود نیروی ماهر نیستیم بلکه درگیر کمبود نیروی مدیریتی و بحران مدیریت هستیم. باید سیاست‌های خود را در زمینه انرژی تغییر دهیم.»

عضو سابق کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با اشتباه دانستن شیوه قیمت‌گذاری حال حاضر بیان کرد: «سیاست‌های مربوط به انرژی در ایران طوری است که همه می‌خواهند انرژی را به صورت رایگان دریافت کنند. لازم نیست قیمت انرژی را به اندازه زیادی تغییر دهیم. اگر قیمت انرژی برای برق و سوخت را با قیمت‌های کشور افغانستان بگذاریم، دیگر سوخت‌بر و کولبر نخواهیم داشت.»

قیمت‌گذاری در صنعت انرژی به صورت عاقلانه

شمس‌اردکانی با بیان این‌که باید قیمت‌ها را عاقلانه کنیم افزود: «لازم نیست قیمت ها را با کشورهای ترکی، عراق و.. بگذاریم با تغییر قیمت کم نیز موفق به جلوگیری از قاچاق انرژی شویم. بحران ما کمبود نیروی تکنسین یا حتی کمبود انرگی نیست، مشکل پارادوکس مدیریتی است. عاقلانه کردن قیمت‌ها می‌تواند تاثیر بسیاری بر این پارادوکس مدیریتی دارد.»

وی ضمن اشاره به نیاز قیمت‌گذاری انواع مختلف انرژی و سوخت اظهار کرد: «برخی می‌گویند باید بنزین را برای همه به صورت رایگان قرار دهیم که کاملا اشتباه است. همانطور که قیمت کالاهای کشاورزی در استان‌ها و مناطق مختلف متفاوت است، باید قیمت سوخت‌های مختلف همچون نفت، گازوئیل و... و انرژی های مختلف همچون برق، آب و... در مناطق و ناحیه های مختلف متفاوت باشد.»

هزینه حمل‌ونقل سوخت بر دوش دولت و جایگاه‌ها

عضو سابق کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در ادامه از وجود هزینه‌های بسیار در زمینه حمل‌ونقل سوخت بر دوش دولت و جایگاه‌ها خبرداد و گفت: « نباید قیمت نفت در تجریش و عظیم‌آباد که در کنار پالایشگاه نفت قرار دارد یکسان باشد. چرا که فاصله این دو منطقه از پالایشگاه نفت یکسان نیست. هزینه حمل سوخت را نباید دولت و جایگاه‌ها بپردازند. هزینه‌هایی که جایگاه‌ها باید بپردازند با هزینه حمل‌ونقل نفت بسیار متفاوت است. »

قیمت زمین جایگاه‌ها در قیمت‌گذاری نفت در نظر گرفته شود

شمس‌اردکانی ضمن تاکید بر وجود تفاوت قیمت در زمین جایگاه‌ها در مناطق مختلف گفت: « زمانی که هزینه زمین برای جایگاه‌ها در مناطق مختلف شهر و استان‌های مختلف متفاوت است نباید قیمت نفت در تمام این مناطق یکسان باشد. هزینه‌ای که جایگاه‌ها برای مکان خود می‌پردازند باید در تعیین قیمت نفت مناطق در نظر گرفته شود. قیمت زمین برای جایگاه در برخی مناطق به بیش از 100 میلیون می‌رسد در حالی که در برخی مناطق زمین به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می‌گیرد.»

قیمت برق صنایع کاهش پیدا کند

وی در رابطه با قیمت‌گذاری در صنعت برق بیان کرد:« برای موضوع قیمت برق نیز باید برنامه‌ای در نظر داشته باشیم. قیمت برق را باید برابر با قیمت پایه تمام شده برق خورشیدی قرار داد. در این صورت سرمایه گذاری در صنعت تولید برق و مصرف برق برای صنایع صرف می‌کند. در این صورت صنایع با کمبود برق مواجه نخواهند شد. »

عضو سابق کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به کم شدن هزینه برق مصرفی با قیمت‌گذاری درست افزود: «برخی توقع دارند که هزینه برق مصرفی صنایع را دولت بپردازد که این تصور اشتباهی است. اگر قیمت برق به صورت درست تنظیم و تعیین گردد، این باور غلط نیز از میان خواهد رفت. چرا که هزینه برق مصرفی برای صنایع به اندازه توان پرداخت آنان خواهد شد. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار