علیرضا تابش عنوان کرد؛

حضور شگفت‌انگیز دهه نودی‌ها در جشنواره چند رسانه ای میراث فرهنگی

مشارکت نسل نو در پویش «میراث‌بانان کوچک» بی‌نظیر است

تهران (پانا) - علیرضا تابش می‌گوید جشنواره مسئولیت ایرانی بودن را به ما متذکر می‌شود. باید ایران را از کودکی و نوجوانی شناخت و پویش میراث‌بانان کوچک در پی تحقق این ایده است. در این طرح افسانه‌ها، تاریخ ایران، بازی‌های محلی، صنایع دستی و… در این طرح مورد توجه هستند. 

کد مطلب: ۱۴۲۵۵۱۶
لینک کوتاه کپی شد
حضور شگفت‌انگیز دهه نودی‌ها در جشنواره چند رسانه ای میراث فرهنگی

عصر امروز نشست خبری جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی با حضور علیرضا تابش دبیر این رویداد هنری و علیرضا خزائلی دبیر اجرایی جشنواره و مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین امروز در کاخ نیاوران برگزار شد.

در بخشی از این نشست علیرضا تابش با اشاره به برگزاری دومین جشنواره چند رسانه‌ای میراث فرهنگی در شهر قزوین گفت: میراث فرهنگی ایران مرتبط با یک سازمان و وزارتخانه نیست و این رویداد در ۵ بخش رادیو و تلویزیون، هنرهای نمایشی، کتاب و رساله، هنرهای رایانه‌ای و سینمایی قریب به ۲ هزار اثر دریافت شد.
وی خاطرنشان کرد: دراین رویداد شاهد حضور متولدین دهه 20 تا 90 هستیم که مشارکت دهه هشتادی و نودی ها برای ما قابل توجه بود و همین باعث شد پویش «میراث بانان کوچک» را طراحی کنیم و از همه کودکان و نوجوانان درخواست کردیم فهم خود از میراث فرهنگی را در قالب فیلم و متن ارسال کنند.

دبیر دومین جشنواره چند رسانه‌ای میراث فرهنگی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: امیدوارم از طریق جشنواره بتوانیم مشارکت هرچه بیشتر نسل نو را داشته باشیم.
تابش درباره آثار رسیده از استانهای محتلف گفت: استان‌های تهران، قزوین، اصفهان، خراسان، گیلان و آذربایجان شرقی بیشترین اثر را برای ما فرستادند.
وی اضافه کرد: امسال در جشنواره جایزه ملی قزوین را طراحی کردیم که در این بخش نیز ۱۱۴ اثر از استان قزوین انتخاب شده است. امید داریم تا روز اختتامیه به جمع‌بندی نهایی برسیم.
تابش به برگزاری مراسم اختتامیه در شهر قزوین اشاره کرد و گفت: اختتامیه این دوره ۱۰ آذر ماه در شهرتاریخی قزوین برگزار خواهد شد و جوایز هم در اختتامیه و هم در افتتاحیه در دو بخش اهدا می شود و رنگین کمانی از آثار فرهنگی هنری درباره میراث فرهنگی خلق خواهد شد.
وی یادآور شد: آثار را در قزوین به نمایش در می‌آوریم و در ۱۷ سانس آثار سینمایی را خواهیم داشت، همچنین آثار تلویزیونی از پلتفرم هاشور پخش خواهد شد و سعدالسلطنه و چهلستون میزبان آثار هنرهای نمایشی خواهند بود.
تابش در ادامه سخنان خود به شعار این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: شعار این دوره از جشنواره با تصویب شورای سیاست گذاری «میراث‌فرهنگی در آینه است» و پوستر جشنواره و تندیس آن توسط ابراهیم حقیقی طراحی شده است، تندیس جشنواره هم در حال ساخت داخل کارگاه شیشه‌گری است که در قزوین رونمایی خواهد شد.
در ادامه این نشست علیرضا خزائلی مدیر کل میراث فرهنگی استان قزوین و مدیر اجرایی این دوره از جشنواره عنوان کرد: شاپور ساسانی شهر قزوین را بنا کرد، کاروانسرای سعدالسلطنه، آب انبار سردار، سردر عالی قاپو وچهلستون در مجموعه دولتخانه صفوی قرار دارد و قزوین بیش از ۵۰ سال پایتخت کشور بوده است و ۴ پادشاه صفوی در این شهر حکومت کردند.
وی ادامه داد: برنامه های افتتاحیه و اختتامیه در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد و از چند تن از اهالی قزوین که جز مفاخر ایران زمین هستند در این جشنواره تجلیل خواهیم کرد.

در ادامه این نشست علیرضا تابش در پاسخ به سوال پانا درباره جزییات بخش میراث بانان کوچک گفت: مسئولیت بچه‌ها در ایرانی بودن خیلی مهم است ما از دانش آموزان می خواهیم که بگویند ایران کجاست، بخشی از سواد و حساسیت را باید از دوران کودکی و نوجوانی به بچه‌ها منتقل کرد.‌ در پویشی که طراحی کردیم به میراث ناملموس و ملموس اشاره داریم. این فرآیندی است که در سنین کودکی و نوجوانی و در رسانه‌ها باید آموزش داده شود.
وی ادامه داد: جشنواره مسئولیت ایرانی بودن را به ما متذکر می‌شود. باید ایران را از کودکی و نوجوانی شناخت و پویش میراث‌بانان کوچک در پی تحقق این ایده است. افسانه‌ها، تاریخ ایران، بازی‌های محلی، صنایع دستی و… در این طرح مورد توجه هستند.
دبیر این رویداد هنری خاطرنشان کرد: بناهای تاریخی حس تعلق خاطر برای ما ایجاد می‌کنند اما در این بخش به حوزه‌های مختلف میراث توجه می‌شود. بخش میراث ناملموس را باید از دوره کودکی و نوجوانی به بچه‌ها آموخت. در تعامل با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، قضاوت و داوری این آثار را خواهیم داشت. بچه‌ها مخاطبان جدی برنامه‌های ما هستند. کارگاهی را با همکاری پژوهشکده مردم شناسی میراث فرهنگی با عنوان «ایران را بشناسیم» طراحی کردیم که مختص کودکان است.
تابش همچنین درباره میزبانان دوره بعدی این رویداد هنری گفت: سه استان برای میزبانی جشنواره سال آینده اعلام آمادگی کرده‌اند. برگزاری در استان‌های مختلف باعث توسعه فرهنگی و معرفی جاذبه‌ها می‌شود. اما از طرفی فرأیند انتقال تجربه به استان تازه‌ای که به عنوان میزبان انتخاب می‌شود دشوار است.
در پایان این نشست، پوستر دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی اثر ابراهیم حقیقی رونمایی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار