قالیباف:

مهم‌ترین فضا برای زدن حرف انقلابی فضای کار جهادی است

ملاک ورود افراد به گروه‌های جهادی را سلیقه آنها قرار ندهید/ شبکه‌سازی در کار جهادی، نیازمند برنامه‌ریزی، ارتباطات و هماهنگی‌های دقیق است

تهران (پانا) - رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مهم‌ترین فضا برای زدن حرف انقلابی فضای کار جهادی است، گفت در گروه‌های جهادی اجازه دهید افراد با هر سلیقه وارد شوند و انقلابی و غیرانقلابی و مومن و غیرمومن نکنید چون کار جهادی به معنای تداوم فرهنگ اربعین است.

کد مطلب: ۱۴۲۴۴۵۱
لینک کوتاه کپی شد
مهم‌ترین فضا برای زدن حرف انقلابی فضای کار جهادی است

محمدباقر قالیباف روز شنبه (۲۷ آبان ماه) در آئین اختتامیه مهرواره ملی «برای ایران» که در سالن شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، اظهار داشت: ایمان به خدا و نفع رساندن به مردم بالاترین خصلت‌ها است و دانشگاه باید پرچمدار مدیریت دانش در عرصه کمک به مردم باشد و فعالان آن بتوانند با بهره‌برداری از علم، دانش و فرصت‌های موجود، فرهنگ غنی کار خیر، نیکوکاری و جهادی را با مبانی مستحکم پیش ببرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خاستگاه کار خیر و جهادی، برخاسته از جوهره و درون افراد است، افزود: روحیه جهادی اولویت و مبنای انجام هر کار داوطلبانه و خیری است و این روحیه هرگز تحت تأثیر عوامل بیرونی قرار نمی‌گیرد و فراز و نشیب‌ها و گرمی و سردی‌های روزگار، باعث ناامیدی آن نمی‌شود.

قالیباف با تاکید بر اینکه کارجهادی بر پایه نظام بروکراسی اداری و وظیفه‌مند نیست و کاملاً ایثارگرانه و از خودگذشتگی انجام می شود، تصریح کرد: هنوز نسبت به فعالیت‌هایی که در این عرصه انجام می‌شود، عقب هستیم. چرا که عرصه‌های بسیار متنوعی از جمله سلامت، کشاورزی، عمرانی و فنی، علوم انسانی، هنر و غیره در امور داوطلبانه جهادی و خیر وجود دارد.

وی با اشاره به اهمیت موضوع شبکه‌سازی در ماهیت کار خیر و جهادی، گفت: این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی، ارتباطات و هماهنگی‌های دقیق است و باید به اثربخشی‌های مهم در این زمینه توجه شود. به این معنا که باید نتیجه محور حرکت کنیم و در کنار اقداماتی که انجام می‌دهیم به اثربخشی و نتیجه آن نیز توجه شود.

قالیباف پایدارسازی امور خیر و جهادی را مهم دانست و افزود: کار داوطلبانه هیچ منافاتی با نظم و انضباط، استفاده از علم و دانش برای انجام آن و نهادسازی ندارد.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های بسیج از اوایل انقلاب تا زمان آغاز جنگ یادآور شد: بسیج با محور کار جهادی قبل از دفاع مقدس حضور داشت و به جهاد سازندگی برای محرومیت‌زدایی کمک می‌کرد. اما بعد از وقوع جنگ، حضور در جبهه‌های دفاع مقدس در اولویت قرار گرفت.

رییس مجلس شورای اسلامی با نگاهی به وقایع سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۱ و عملیات فتح المبین اظهار داشت: پیش از عملیات عظیم طریق القدس برای آزادسازی بستان و سوسنگرد، عملیات شکست حصر آبادان انجام شد و بسیج توانست با حرکت خود نهادسازی کند و عملیات‌های عظیمی را انجام دهد که سه ماه بعد از عملیات طریق القدس، عملیات بیت‌المقدس برای آزادسازی خرمشهر انجام شد.

قالیباف اعتباربخشی به کار جهادی را نیازمند انتخاب محروم‌ترین قشر و شناخت پیشران هر منطقه عنوان کرد و یادآور شد: کار داوطلبانه‌ای باید بتواند الگوسازی، شبکه‌سازی و پایدارسازی کند تا در نهایت سبب معتبرسازی شود.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور ادامه داد: در محیط دانشگاهی موظف هستیم نظام مسائل هر منطقه‌ای که در آن هستیم شناسایی کرده و پیشرانش را بدانیم. چرا که در هر استان، شهر، روستا یک پیشران وجود دارد.

وی تصریح کرد: توجه به اقتصاد روستا نیز کار جهادی است. ایجاد خودکفایی، سلامت، راه اندازی شبکه راه روستایی و تقویت پول ملی هم کار اقتصادی و جهادی است.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه در کار جهادی نباید سلیقه سیاسی را دخالت داد، یادآور شد: مؤمن و غیرمؤمن نکنید و از ظرفیت هرکسی که داوطلب شد استفاده کنید و از او نپرسید چه هستی و که هستی. همانطور که نباید تصور کرد تمام افرادی که به جبهه آمدند در اوج عرفان و از خودگذشتگی بودند.

قالیباف توجه به کارکرد اقدامات را برای حفظ انسان‌ها مهم دانست و گفت: اعتماد به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی تولید شده و بسیاری از مشکلات به خودی خود در جریان گفت‌وگوها برطرف می‌شود. در کنار آن، باید به حوزه معتبرسازی عدالت توجه کرد.

وی با بیان اینکه محیط نظری و عملی در دانشگاه از هم فاصله دارند که با مهارت‌آموزی قابل حل شدن است، توضیح داد: بهترین اوقات فراغت غنی شده در فضای اردوهای جهادی و کارهای داوطلبانه است که تمام بستر برای رشد در آن وجود دارد، رشدی که در آموزش و پرورش نتوانسته‌ایم به آن توجه کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار