عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌و‌گوبا پانا:

طرح کاد به مدارس بازگردد

تهران ( پانا )- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به لزوم توجه به رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و احیای طرح کاد در مدارس، اظهار کرد مراکز صنعتی بزرگ نیز باید در کنار صنعت خود باید دانشگاه غیردولتی تاسیس کنند و به واسته دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی نیروهای مورد نیاز خود را تربیت کنند.

کد مطلب: ۱۴۲۳۲۴۴
لینک کوتاه کپی شد
طرح کاد به مدارس بازگردد

روح‌اله جانی‌عباسپور؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌و‌گوبا پانا با تاکید بر مثبت بودن ماهیت موضوع کمبود نیروی انسانی گفت: « موضوع اولی که باید در بحث کمبود نیروی انسانی در واحدهای صنعتی و تولید مورد توجه قرار گیرد این است که این موضع نشان‌گر رشد حجم سرمایه‌گذاری در واحدهای صنعتی و تولیدی است. در ادامه این موضوع ظرفیت اشتغال در کشور بالا رفته و به همین دلیل نیاز به نیروی انسانی افزایش یافته است.»

وی افزود: «طرح کاد یا طرح کار و دانش طرح و پروژه‌ای در نظام قدیم آموزشی ایران بود که در دهه 60 در دبیرستان‌های ایران اجرا می‌شد و بهتر است به مدارس بازگردد.»

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به توصیه برنامه ششم توسعه به آموزش فنی به افردا اظهار کرد: « وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها همانطور که در برنامه ششم توسعه به آن توصیه شده باید عمل کنند. وزارت آموزش و پرورش پیشتر "طرح کاد" داشت و دانش‌آموزان دبیرستانی با کارورزی در یکی از مراکز صنعتی و آموزشی مهارت فنی‌وحرفه‌ای را در کنار درس می‌آموختند. آموزش وپرورش باید برای آموزش مهارت فنی‌وحرفه‌ای اقدام‌های اجرایی بیشتری داشته باشد و طرح کاد باید دوباره به مدارس بازگردد.»

جهت‌گیری دانشگاه‌ها به پذیرش دانشجوی فنی‌وحرفه‌ای

جانی‌عباسپور لزوم توجه دانشگاه‌ها به پذیرش هر چه بیشتر دانشجویان در رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای را مورد بررسی قرار داد و افزود: «باید جهت‌گیری دانشگاه‌ها نسبت به پذیرش رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای باشد. در برنامه ششم توسعه برای وزارت علوم تکلیف شده بود که باید جهت‌گیری بیشتری به رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای داشته باشد. این موضوع سبب می‌شود تا این افراد پس از فارغ‌التحصیلی بتوانند به سادگی جذب بازارکار شوند. »

مراکز صنعتی دانشگاه تاسیس کنند

وی در ادامه از مراکز صنعتی بزرگ دعوت کرد تا در کنار کارخانه و واحدهای صنعتی خود دانشگاه‌های غیردولتی تاسیس کنند و افزود: «آموزش به هنرجویان در هنرستان‌ها، دانش‌آموزان مدارس فنی‌وحرفه‌ای و همچنین دانشجویان رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای باید به صورت حرفه‌ای و عملی باشد. علاوه بر دانشگاه‌های وزارت علوم خود مراکز صنعتی بزرگ نیز باید در کنار صنعت خود باید دانشگاه غیردولتی تاسیس کنند و به واسته دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی نیروهای مورد نیاز خود را تربیت کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار