در جلسه ستاد مرکزی اربعین مطرح شد؛

تاکید وزیر کشور بر برنامه‌ریزی بلند مدت برای راهپیمایی جهانی اربعین

تهران (پانا) - وزیرکشور ضمن تاکید بر تهیه و تدوین برنامه بلندمدت برای راهپیمایی جهانی اربعین، گفت: برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این حرکت عظیم جهانی باید دامنه خدمات‌دهی مردمی برای اربعین سال ۱۴۰۳ توسعه یابد.

کد مطلب: ۱۴۲۲۹۴۴
لینک کوتاه کپی شد
تاکید وزیر کشور بر برنامه‌ریزی بلند مدت برای راهپیمایی جهانی اربعین

به گزارش مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور، یکصد و بیستمین جلسه ستاد مرکزی اربعین حسینی روز دوشنبه با حضور دکتر احمد وحیدی وزیر کشور، استانداران استان های مرزی و نمایندگان کمیته های مختلف ستاد در سالن پیامبر اعظم (ص) وزارت کشور برگزار شد.

وحیدی در این جلسه ضمن تاکید به برنامه ریزی بلند مدت و میان مدت برای برگزاری راهپیمایی اربعین های پیش رو گفت: مردم و گروه های مردم نهاد در اربعین سال گذشته نقش شایان و قابل توجهی داشتند و مسوولان امر باید برنامه ریزی لازم برای توسعه دامنه فعالیت های مردمی در اربعین سال آینده را در دستور کار داشته باشند.

وزیر کشور با تاکید بر تقویت مباحث کلان فرهنگی و معرفتی در حرکت عظیم اربعین گفت: مسوولان و روسای کمیته های ستاد اربعین حسینی باید آسیب شناسی دقیقی از ضعف ها و کمبودهای آیین اربعین امسال تهیه کنند تا ضمن رفع نواقص و توجه به نیازهای زایران، اربعین سال آینده بهتر از همیشه برگزار شود.

وی خدمت به زایران اربعین حسینی را بسیار با اهمیت خواند و گفت: برای برگزاری اربعین حسینی باید برنامه های کوتاه و بلند مدت از جمله برنامه پنج ساله تهیه و تدوین شود.

وزیر کشور با تاکید بر شناسایی اولویت های مربوط به استان های مرزی به خصوص در زمینه انتقال زایران و حمل و نقل آنان گفت: برخی امور مانند تسهیل راحت تر در تردد زایران اربعین حسینی باید از هم اکنون شروع شود.

وحیدی با اشاره به طراحی برنامه دقیق برای عبور زایران از مرزها گفت: ساماندهی اعزام زایران برای سال آینده از مبدا اجرا شود. راه و حمل ونقل دو مساله اساسی برای سلامت و راحتی زایران اربعین حسینی هستند .

سید مجید میر احمدی، رییس ستاد مرکزی اربعین نیز طی سخنانی در این جلسه گفت: در سایه مجاهدت های افراد بی نام و نشان و تلاش های استانداران و همکاری خوب دولت و ملت عراق، اربعین امسال با رضایت مندی قاطبه زایران برگزار شد و کاملا با سال های قبل از آن متفاوت بود.

وی افزود: در اربعین امسال با ۱۸ درصد افزایش جمعیت زایران مواجه بودیم و چهار میلیون و ۱۱۲ هزارو ۱۲۵ نفر از مرزها عبور کردند که از این میان ۵۶۴ هزار و ۹۲۶ نفر غیر ایرانی بودند.

وی از جمله ویژگی های اربعین سال ۱۴۰۲ را ۲۴ ساعته شدن برخی پایانه های مرزی و افزایش گیت های عبوری عنوان کرد و گفت: برای نخستین بار در ۱۰ سال گذشته با وجود افزایش ۱۸ درصدی جمعیت زایران، میزان ایستایی آنان در مرزها به حداقل ممکن رسید.

وی با اشاره به کار ارزشمند استانداران و کمیته های ستاد مرکزی اربعین در هماهنگی برای انتقال زایران خارجی از جمله زایران پاکستانی تاکید کرد: برای سال آینده باید مسوولان امر برنامه ریزی مشترک و دقیق تری با دولت های طرف مقابل جهت تسهیل در امر انتقال زایران خارجی و برگشت آنان داشته باشند.

میر احمدی با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی استفاده زایران از خودروهای شخصی در اربعین امسال گفت: با پیگیری ها و در سایه انجام طرح های زیر ساختی از جمله ساخت جاده ها، پل ها و رفع نقاط حادثه خیز، حداکثر زمان توقف زایران در ترافیک بین جاده ای در آیین اربعین امسال ۲۰ دقیقه بوده است.

وی در پایان بر ارتباط شایسته و خوب بین مرزبانی های ایران و عراق اشاره کرد و گفت: بسیاری از مسایل و مشکلات در سایه این همکاری نزدیک در سطوح میدانی حل شد و سهم طرف عراقی در رضایت مندی زایران اربعین حسینی قابل تقدیر است.

در این جلسه استانداران استان های مرزی در قالب سخنرانی و نمایش کلیپ گزارشی از اقدامات و عملکردهای انجام شده در اربعین سال ۱۴۰۲ را برای حاضران در نشست بیان کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار