علیزاده در گفت‌وگو با پانا:

تعامل با کشورهای همسایه موجب ثبات اقتصادی و دلارزدایی می‌شود

اقتصاد ما با کشورهای همسایه باید به یکدیگر وابسته شود تا سرعت دلارزدایی افزایش یابد

تهران (پانا) - یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه تعامل با کشورهای همسایه موجب ثبات اقتصادی و دلارزدایی می‌شود، گفت اقتصاد ایران با کشورهای همسایه باید به یکدیگر وابسته شود تا سرعت دلارزدایی افزایش یابد.

کد مطلب: ۱۴۲۱۷۱۹
لینک کوتاه کپی شد
تعامل با کشورهای همسایه موجب ثبات اقتصادی و دلارزدایی می‌شود

علی علیزاده در گفت‌وگو با پانا ضمن اشاره به سفر رئیس جمهوری به تاجیکستان و ازبکستان، اظهار کرد: «در دولت یازدهم و دوازدهم ارتباط دائم همراه با وابستگی و از موضع پایین با آمریکا و تروئیکای اروپایی بر مشکلات کشور افزود. کارشکنی‌های مکرر از سوی این کشورها موجب شد که دولت سیزدهم و مجلس یازدهم راهبرد را تغییر دهند که ارتباط قوی با همسایگان و کشورهای شرقی و عضویت در پیمان‌های موثر از مجموعه راهبردهای ما بود. یکی از سیاست‌های اصلی دولت این بود که تعامل با کشورهای همسایه را در دستور کار قرار دهد.»

وی افزود: «زیرساخت‌های لازم از قبیل جاده، ریل، پایانه و سامانه حمل و نقل کشور فراهم نبود. فراهم کردن این زیرساخت‌ها یک شبه میسر نبود. برخلاف دولت سابق که هیچ یک از توافقات را به نتیجه نرساند و هیچ یک اجرایی نشد، امروز همسایگان پی برده‌اند که دولت و مجلس تمامی توافقات را اجرایی می‌کنند.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی بیان کرد: «در طول دو سال گذشته، رفت و آمدهای روسای جمهور طرفینی شد. امروز شاهد استقبال خوب از سوی همه کشورهای همسایه هستیم که نشان‌دهنده حسن نیت است. ارتباط ما با همسایگان رو به رشد است. طبیعتاً توافق‌نامه‌هایی امضا می‌شود و سپس اجرایی می‌شود.»

علیزاده سفر رئیس‌جمهوری به تاجیکستان را مثبت دانست و ادامه داد: «اگر اقتصادهای ما در هم تنیده شود، نتیجه این می‌شود که یک امنیت جمعی پبدا خواهیم کرد. ما به لحاظ دانش و خصوصیات جغرافیایی دست بازتری داریم و می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی ضمن اشاره به حضور آیت الله رئیسی در سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو، گفت: «اقتصادهای ما باید به یکدیگر وابسته شود تا سرعت دلارزدایی افزایش یابد. به حمد الله یک جهشی در بحث دلارزدایی اتفاق افتاده است که جمهوری اسلامی ایران موتور این حرکت است. در بریکس و شانگهای می‌تواند ایجاد قدرت کند.»

وی گفت: «دلار قدرت سابق را در بازار ما ندارد. چین و روسیه دلارزدایی را قوی شروع کردند. افتتاح بانک‌ها بسیار حائز اهمیت است. راهی نسبتا طولانی در پیش داریم اما مهم این است که استقامت داشته باشیم تا به نتیجه برسیم و با دلارزدایی ثبات اقتصادی را حفظ کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار