پانا از روند نزولی نرخ تورم در ۷ ماه ابتدایی امسال گزارش می‌دهد؛

گام‌های موثر دولت در کنترل تورم

تهران ( پانا )- کاهش نرخ نقدینگی، آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده در کشورهای مختلف، کنترل بانک‌ها و موسسات خصوصی و رشد تولید باعث کاهش نرخ تورم در نیمه اول سال جاری شد.

کد مطلب: ۱۴۲۱۶۰۷
لینک کوتاه کپی شد
گام‌های موثر دولت در کنترل تورم

آرمیتا رزاقیان_ نرخ تورم در سال 1402 روندی کاهشی به خود گرفته است، معنای این کاهش این است که در 7 ماه اول سال جاری سرعت افزایش قیمت‌ها کاهش یافته است. این کاهش نرخ تورم علل متفاوتی داشته است آنگونه که آمارها دولتی می‌گویند کاهش نرخ رشد نقدینگی، آزادسازی منابع ارزی، کنترل بانک‌ها و موسسات خصوصی و رشد تولید از جمله این علت‌ها است.

کاهش نرخ نقدینگی

بر اساس آخرین گزارش‌های بانک مرکزی مبنی بر تداوم کاهش رشد نقدینگی، نرخ تورم نیز همچنان کاهش خواهد داشت. طبق آمارهای بانک مرکزی، نرخ رشد نقدینگی در دولت سیزدهم کاهش چشمگیر و بی‌سابقه‌ای یافته و از ۴۲.۸ درصد در مهر ۱۴۰۰ به نرخ رشد ۳۴.۳ درصدی در پایان مهرماه ۱۴۰۱ ودر نهایت به ۲۶.۴ درصد در پایان مهر ماه ۱۴۰۲رسیده است. این آمار که نشانگر کاهش چشمگیر نرخ رشد نقدینگی است که به دنبال آن کاهش چشمگیر نرخ تورم در سال 1402 را نشان می‌دهد.

آزادسازی منابع ارزی در کشورهای مختلف

همچنین با توجه به دسترسی به 18 میلیارد دلار از منابع بلوکه شده با آزادسازی یک‌میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری از دارایی‌های ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در 6 مهرماه 1402 توسط کشور لوکزامبورگ، ایران به 18.4 میلیارد دلار از منابع ارزی در دیگر کشورها و صندوق بین‌الملی پول دسترسی پیدا کرده است. همچنین با آزادسازی تمام منابع ارزی توقیف شده ایران در کره جنوبی که نزدیک به 6 میلیارد دلار از منابع ارزی کشور به بازارمالی ایران بازگشت. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که با آزادسازی ارزهای بلوکه شده در ترکیه و ژاپن این رقم به بیش از ۲۵ میلیارد دلار برسد. این آزادسازی‌ها باعث ثبات در بازار ارز کشور و به دنبال آن کنترل و کاهش تورم در بازارهای ایران بوده است.

بنا بر اعلام مرکز آمار ایران در مهر ماه ١٤٠٢ تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، ٣٩,٢ درصد بوده است که به معنای کاهش 0.3 واحد درصدی نسبت به شهریور ماه است. همچنین در مهرماه ١٤٠٢ نرخ تورم سالانه برای هر خانوار به ٤٥,٥ درصد رسیده که ٠.٦ واحد درصد نسبت به ماه گذشته کاهش یافته است. درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در مهر ماه ١٤٠٢برای دهک‌های مختلف به ٤٥.5 درسد اندازه‌گیری شده که فاصله دهک اول و نهم 1.9 واحد در نظر گرفته شده است که نسبت به ماه قبل 1.2 واحد درصد کاهش یافته است.

از دیگر ارکان موثر در کنترل و کاهش نرخ تورم می‌توان به رشد تولیدات داخلی و پیشرفت صنایع و کارخانه‌های کشور اشاره کرد. سال گذشته بیش از ۴۲۰۰ واحد تعطیل و نیمه فعال در راستای اجرای نهضت احیا به چرخه تولید و فعالیت بازگشتند که از این طریق برای حدود ۱۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی و حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان سرمایه احیا شد.

احیای بنگاه‌های راکد و تعطیل و نقش آن در افزایش تولید و کنترل تورم

در سال جاری نیز آمار احیای بنگاه‌های راکد و تعطیل افزایش یافته است؛ به نحوی که طبق اعلام وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی ۵۴۰۰ واحد صنعتی و تولیدی راکد در کشور احیا شده و ۲۰ هزار میلیارد تومان از منابع عمومی برای ایجاد اشتغال به دستگاه‌های اجرایی اختصاص داده شده است. موضوع احیای واحدهای نیمه فعال و راکد یکی از موضوعاتی است که دولت سیزدهم به آن پرداخته است. بنا بر اعلام علی کریم‌پورنطنزی، دبیر اجرایی نهضت احیای واحدهای اقتصادی در یک سال گذشته بیش از ۴۲۰۰ واحد نیمه فعال و راکد دوباره فعال شده و کار خود را با قدرت آغاز کرده است.

غلام‌حسین کرمی؛ دبیر اول کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در رابطه با اهمیت مسئله اقتصاد و مهار تورم در گفت‌و‌گو با پانا اظهار کرد: « مقام معظم رهبری از چند سال پیش این مسئله را مطرح کرد که امروز بحث مهم و پاشنه آشیل در کشور و جامعه ما موضوع اقتصاد و مهار تورم است. تمام هم و غم دولت‌ها چه دولت قبل و چه دولت سیزدهم باید بر اقتصاد باشد. حتی در اولین بیانیه‌ای که در روز شروع کار مجلس مقام معظم رهبری داشتند این بود که نمایندگان مجلس دو فعالیت را به صورت جدی دنبال کنند اولی مسئله سال فرهنگی و دیگری سال اقتصادی با تاکید بر معیشت مردم است. »

دبیر اول کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات با تاکید بر تاثیر رشد تولید در کنترل و کاهش تورم اظهار کرد: «آنچه در کنترل و کاهش تورم تاثیر بسیاری دارد، قطعا رشد تولید داخلی است. در چند وقت اخیر کارخانه‌هایی که مدت‌ها تعطیل بود دوباره کار خود را آغاز کردند. همچنین کارخانه‌هایی که نیمه‌فعال بودند، دوباره کار خود را به صورت فعال شروع کردند. ما باید به سراغ صنایع، کارخانه‌ها توانمندی‌های، ایده‌های جوان و امکانات کشور خود بریم تا تولید داخلی خود را افزایش دهیم.»

جبار کوچکی‌نژاد؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات نیز در گفت‌وگو با پانا به بررسی علل کاهش نرخ تورم پرداخت و بیان کرد:« با توجه با اینکه تورم در کشور مدت‌های طولانی روندی صعودی داشته است که به دنبال کاهش آن هستیم، باید تلاش کرد با کاهش نقدینگی در بازار تورم را مهار کنیم. همچنین با مهار و دست‌یابی به بسیاری از منابعی که در بانک‌ها بلوکه شده می‌توان از رشد تورم جلوگیری کرد. باید در رابطه با این منابع بررسی‌های دقیق‌ و سازمان‌دهی صورت پذیرد و این منابع از بانک‌ها خارج شوند؛ چرا که با وجود این منابع در بانک‌ها ما به تولید دستیابی پیدا نخواهیم کرد.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات با اشاره به نقش بانک‌ها و موسسات خصوصی در افزایش تورم طی سال‌های گذشته گفت: «دولت مشکل بانک‌هایی که زیان‌ده بودند را حل کرد، اما باید سایر بانک‌های زیان‌آور را نیز بررسی و مشکلشان را حل کند. بانک‌های خصوصی نیز که بعضا در تورم و افزایش نقدینگی تاثیر بسیاری داشته‌اند که کارگروه بانک مرکزی به این موضوع ورود کرده و برخی از آنها را سازمان‌دهی کرده است. موسسات اعتباری و بانک‌های خصوصی قطعا در رشد نقدینگی تاثیر بسیار ویژه‌ای دارند و با مهار آن‌ها می‌توانیم بخشی از منابع را کنترل و هدایت کنیم. »

کوچکی‌نژاد بر لزوم اعطای تسهیلات در بحث تولید تاکید کرد و افزود: «اقدامات مختلفی برای کاهش تورم در دولت سیزدهم انجام شده است. بعد از این نیز دولت باید اقداماتی در حوزه تولید و رشد تولید داخلی انجام دهد. بانک‌ها باید در زمینه تولد وام و تسهیلاتی در اختیار تولیدکنندگان، بنگاه‌های اقتصادی و بخش‌های خصوصی قرار دهند و فضا و شرایط تولید را افزایش دهند. افزایش تولید داخلی قطعا کاهش، کنترل و مهار تورم را به دنبال دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار