آیت الله رئیسی:

ارتباط با کشورهای همسایه مسلمان همسو از اولویت‌هاست

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری پیش از سفر به کشورهای تاجیکستان و ازبکستان با بیان اینکه ارتباط با کشورهای همسایه مسلمان همسو از اولویت‌هاست، گفت اعداد و ارقام نشانگر این است که روابط ما با تاجیکستان کاملاً با پیش از این دولت متفاوت شده است.

کد مطلب: ۱۴۲۱۴۸۷
لینک کوتاه کپی شد
ارتباط با کشورهای همسایه مسلمان همسو از اولویت‌هاست

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پیش از عزیمت به تاجیکستان و ازبکستان،‌ اظهار کرد:‌ در سیاست خارجی دولت ارتباط با کشورهای همسایه مسلمان همسو از اولویت‌هاست و مساله آسیای میانه و کشورهای آن موضوعی است که ما از ابتدای دولت تاکید کرده‌ایم که ظرفیت بسیار قابل توجهی در این کشورها وجود دارد. بر این اساس ارتباط جمهوری اسلامی ایران با این کشورها و توسعه روابط با کشورهای آسیای میانه در دستور کار دولت قرار دارد.

وی افزود: سفر قبلی من به دوشنبه، موجب باز شدن گره‌هایی از مسائل دو کشور همراه بود که نتیجه آن توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور را به همراه داشت.

رئیس دولت ادامه داد:‌ اعداد و ارقام نیز کاملاً نشانگر این است که روابط ما با تاجیکستان کاملاً با پیش از این دولت متفاوت شده است. این سفر که به دعوت رئیس جمهور تاجیکستان انجام می‌شود در جهت تقویت روابط سیاسی اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور دوست برادر همزبان طبیعتاً این سفر انجام خواهد شد و اسنادی در این سفر و امضا خواهد رسید که در جهت تقویت و توسعه روابط دو کشور خواهد بود. ما هم مذاکرات دوجانبه و روابط دوجانبه با تاجیکستان خواهیم داشت و طبیعتاً در مورد مسائل منطقه را خواهیم داشت.

رئیسی ضمن اشاره به جزئیات سفر ازبکستان نیز بیان کرد: سفر بعدی من از تاجیکستان به تاشکند پایتخت ازبکستان انجام می‌شود که با دعوت رئیس جمهور این کشور است که ریاست دوره‌ای سازمان همکاری‌های اکو را هم به همراه دارد.

وی ادامه داد:‌ در این نشست پیوند بین اعضای اکو به ویژه پیوند اقتصادی مساله محوری است که مورد بحث ما در شانزدهمین اجلاس سازمان همکاری‌های اکو خواهد بود. در این اجلاس با توجه به ظرفیت‌هایی که کشورهای عضو سازمان اکو دارند طبیعتاً بحث‌های مهمی میان اعضا صورت خواهد گرفت که در جهت توسعه روابط است.

رئیسی گفت: موضوعی که در حاشیه این نشست صورت خواهد گرفت، دیدارهایی است که ما با سران کشورهای عضو سازمان اکو خواهیم داشت. در این راستا، دیدارهای دوجانبه‌ای پیگیری شده است که انجام خواهد شد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: موضوعی که هم در دیدارهای تاجیکستان و هم ازبکستان بسیار اهمیت خواهد داشت و سایر مسائل نسبت به این موضوع اولویت دوم را دارد، مساله غزه است. موضوع فلسطین امروز موضوع جهان اسلام است و شاید بتوان گفت که موضوع جهان بشریت و همه انسان‌ها و همه مردم دغدغه‌مند در سراسر عالم است.

ادامه دارد ...

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار