دانش‌آموز نخبه پاراشطرنج کشور از اندوخته‌ای غنی برای ورزش قهرمانی کشور می‌گوید:

دانش‌آموزان ظرفیتی غنی برای آینده ورزش قهرمانی کشور هستند

معلولیت، محدودیت نیست/ دانش‌آموزان تحصیل را در کنار ورزش قهرمانی ادامه بدهند

تهران (پانا) - ملی‌پوش نوجوان تیم ملی پاراشطرنج کشورمان دانش‌آموزان را ظرفیتی غنی برای آینده ورزش قهرمانی کشور برشمرد و بر ادامه تحصیل دانش‌آموزان، نوجوانان و جوانان کشورمان به ویژه دانش‌آموزان توان‌یاب در کنار ورزش تأکید کرد. 

کد مطلب: ۱۴۲۱۲۰۸
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان ظرفیتی غنی برای آینده ورزش قهرمانی کشور هستند

تیم ملی پاراشطرنج ایران با ترکیب: لیلا زارع‌زاده، هادی مشیرآبادی، امیر ربی، سمیرا آقایی، امیرکچیان، مجید باقری، محمدرضا علیزاده، ملیحه صفایی، فاطمه رحیمی، عاطفه نقوی، مریم رحیم زاده، حمزه مصلح رشت آبادی، علیرضا قورچه بیگی، ابوالفضل کاظمیان، امید ذاکری و فاطمه بیات در چهارمین دوره بازی‌های پاراآسیایی به میزبانی هانگژو چین شرکت کرد.

ملی‌پوشان شطرنج ایران در بخش سرعت در بازی‌های پاراآسیایی هانگژو موفق به کسب ۸ مدال رنگارنگ شدند. ️

تیم کشورمان در بخش تیمی بانوان و در کلاس VI-B1، صاحب مدال طلا شد و ️در بخش تیمی مردان و در کلاس VI-B1، تیم ایران به مدال نقره رسید. ️در بخش تیمی مردان کلاس PI، تیم ایران به مدال نقره دست یافت.

عاطفه نقوی ️در انفرادی بانوان و در کلاس VI-B2/B3، به مدال برنز بسنده کرد. ️در انفرادی بانوان کلاس VI-B1، ملیحه صفایی طلا گرفت و لیلا زارع زاده به مدال برنز رسید. ️در انفرادی مردان و در کلاس PI، ابوالفضل کاظمیان صاحب مدال نقره شد. ️در بخش تیمی مردان کلاس VI-B2/B3، تیم کشورمان به مدال نقره رسید.

فاطمه بیات، در P۱ تنها نماینده زنان در بخش مردان کلاس B۲ و B۳ به همراه هر سه ورزشکار مرد شکست خوردند. دو تساوی و یک برد برای نمایندگان ایران به دست آمد و در همین کلاس در بخش زنان، سه برد نصیب ورزشکاران ایران شد.

به بهانه این افتخارآفرینی در قاره کهن با فاطمه بیات نوجوان نخبه 13 ساله و تنها دانش‌‌آموز عضو تیم ملی پاراشطرنج کشورمان به گفت‌وگو نشستیم که در زیر می‌خوانید.

پانا - در آغاز گفت‌وگو به عنوان نخبه پاراشطرنج کشور و یک دانش‌آموز موفق در مسیر ورزش قهرمانی خودتان را به مخاطبان نوجوان، جوان و دانش‌آموز خبرگزاری پانا معرفی کنید؟

بیات: بنده فاطمه بیات هستم از استان همدان شهرستان ملایر، ۱۳ سال سن دارم، در مقطع هشتم تحصیل می‌کنم و دانش‌آموز مدرسه انقلاب هستم.

پانا - از چه سالی وارد مسیر حرفه‌ای ورزش شدید و چرا شطرنج را انتخاب کردید؟

بیات: بنده علاقه خاصی به ورزش شطرنج از کودکی داشتم و به همین خاطر رشته ورزشی خود را در مسیر قهرمانی، شطرنج انتخاب کردم. بنده در مسابقات شهرستانی و استانی شرکت کردم و مقام و مدال طلا به دست آوردم.

من در مسابقات انتخابی تیم ملی پاراشطرنج کشور، شرکت کردم و در نهایت بعد از پشت سر گذاشتن مسابقات مختلف استانی و کشوری توانستم در ترکیب تیم پاراشطرنج ایران برای شرکت در رقابت‌های بازی‌های پاراآسیایی هانگژو قرار بگیرم.

تیم‌ها در هانگژو دنبال مدال طلا بودند

پانا - از تجربه حضور در آوردگاه مهم بازی‌های پاراآسیایی هانگژو بفرمایید؟

بیات: اولین حضورم را در یک مسابقه معتبر و مهم آسیایی مثل بازی‌های آسیایی هانگژو تجربه کردم که تجربه بسیار بالایی بود، تمامی تیم‌ها و ورزشکاران شرکت‌کننده در این رقابت‌ها، دنبال کسب مدال طلا و قرار گرفتن بر روی سکوی قهرمانی بودند.

تجربیات ارزشمندی از این حضور به دست آوردم و ناکامی در کسب مدال بازی‌های آسیایی را در مسابقات بین‌المللی آینده جبران خواهم کرد.

پانا - تمرینات آماده‌سازی خود را در حال حاضر چطور پشت سر می‌گذارید و چه مسابقاتی را در آینده پیش رو دارید؟

بیات: تمرینات آماده‌سازی خود را در کنار پدرم با جدیت بیشتر انجام می‌دهم، تا در اولین مسابقاتی که از سوی فدراسیون اعلام شود، با قدرت حضور پیدا کنم و صاحب پیراهن تیم ملی پاراشطرنج کشور شوم.

خداوند توانمندی‌های خاصی را به معلولین داده است

پانا - آیا ناتوانی جسمی می‌تواند مانعی برای موفقیت و فتح قله‌های پیروزی در میادین مختلف به ویژه در مسیر ورزش قهرمانی شود؟

بیات: معلولیت به هیچ عنوان مانع پیشرفت و رسیدن به قله‌های پیروزی و موفقیت مخصوصاً در دو میدان تحصیل و ورزش قهرمانی نخواهد بود. زیرا خداوند توانمندی‌هایی را به معلولین داده است که در انسان‌های سالم نمی‌بینیم.

فردی که معلول است، در باطن خود دنبال یک ظرفیت خاص می‌گردد، تا بتواند جایگزین معلولیتش شود.

خدمات شهری خوبی را در اختیار نداریم

پانا - آیا در سطح استان و شهرستان امکانات خوبی در اختیار ورزشکاران توان‌یاب یا مخصوصاً شما که تجربه حضور در آوردگاه مهمی مثل بازی‌های پاراآسیای هانگژو را دارید قرار دارد؟

بیات: متأسفانه امکانات خوبی برای معلولین در نظر گرفته نشده است، خدمات شهری خوبی را در اختیار نداریم و فضای مناسبی برای توانمندیابان لحاظ نشده است و نسبت به این موضوع انتقاد داریم.

دانش‌آموزان توان‌یاب در مدارس، استعدادهای خاصی دارند

پانا - شما به عنوان یک دانش‌آموز ظرفیت‌های خاصی را در دوستان خود در حوزه ورزش در رشته‌های مختلف می‌بینید؟

بیات: آموزش‌وپرورش ظرفیت غنی برای آینده ورزش قهرمانی کشور دارد که این ظرفیت غنی همان دانش آموزان هستند. دانش آموزان استثنایی و توان‌یاب در مدارس، استعدادهای خاصی در رشته‌های مختلف ورزشی دارند که باید به طور ویژه از سوی وزارت ورزش و جوانان و به ویژه فدراسیون ورزش‌های جانبازان و توانمندیابان حمایت شوند.

پانا - چه توصیه‌ای به دوستان نوجوان و جوان و دانش‌آموز خود دارید که به حرکت در مسیر قهرمانی ورزش علاقه دارند؟

بیات: در جایگاهی نیستم که بخواهم به دوستان خودتم توصیه‌ای داشته باشم ولی از آنها می‌خواهم که تحصیل را در کنار ورزش قهرمانی ادامه بدهند، زیرا یک ورزشکار تحصیل‌کرده نقش مهمی در توسعه ورزش کشور خواهد داشت.

هدفم تصاحب مدال در مسابقات بین‌المللی آینده و جهانی است

پانا - چه آینده‌ای را برای حضور خود در مسیر ورزش قهرمانی خود ترسیم کردید؟

بیات: هدفم تصاحب مدال در مسابقات بین‌المللی آینده و جهانی است تا بتوانم عدم دستیابی به مدال آسیا را از این طریق جبران کنم و تمام تلاشم را به کار خواهم گرفت، تا برای ایران و ملت عزیزم افتخارآفرین باشم.

پانا - کلام آخر؟

بیات: از وزارت آموزش‌وپرورش این درخواست را دارم که در استان‌ها امکاناتی را که برای دانش‌آموزان توان‌یاب در نظر گرفته‌ شده را تقویت کنند و این نگاه را هم در مدارس داشته باشند تا ما دانش آموزان توان‌یاب دغدغه نداشتن این امکانات را نداشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار