کنعانی در نشست خبری:

« امنیت مرزها»، «حقابه» و «ساماندهی مهاجرین» در دیدار با ملاعبدالغنی برادر مدنظر قرار گرفت

میزان مواد منفجره در غزه یک و نیم برابر بمب اتمی استفاده شده آمریکا در هیروشیما بود

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی حفظ منافع ملی را در نظر دارد، گفت موضوع امنیت مرزها، حقابه و ساماندهی مهاجرین در دیدار با ملاعبدالغنی برادر مدنظر است و همکاری‌ها در همین چارچوب شکل گرفته است.

کد مطلب: ۱۴۲۰۹۱۸
لینک کوتاه کپی شد
« امنیت مرزها»، «حقابه» و «ساماندهی مهاجرین» در دیدار با ملاعبدالغنی برادر مدنظر قرار گرفت

ناصر کنعانی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن اشاره به آخرین وضعیت مردم غزه، اظهار کرد: تعداد جنایات رژیم صهیونیستی در یک ماه اخیر قابل شمارش نیست. با کمال تاسف این نسل کشی به صورت روزانه به صورت علنی در مقابل دیدگان همه جهانیان و با حمایت علنی چند کشور غربی از جمله رژیم آمریکا در حال انجام است.

وی با بیان اینکه میزان مواد منفجره در غزه قدرت انفجاری آن یک و نیم برابر بمب اتمی استفاده شده آمریکا در هیروشیما بود، افزود: طبق آخرین گزارشات وزارت بهداشت فلسطین شمار شهدای غزه ۹ هزار و ۷۷۰ نفر شهید است که ۷۰ درصد از شهدا و مجروحان زن و کودک هستند. ۱۷۵ نفر از کادر درمان و ۳۴ نفر از امدادرسانان به شهادت رسیدند و آمار خبرنگاران شهید در صحنه غزه براساس آخرین آمار به ۴۶ نفر رسیده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن اشاره به تهدید یکی از وزرای رژیم صهیونیستی نسبت به استفاده از بمب اتم، افزود: تهدید به استفاده از بمب اتم علیه مردم غزه باتوجه به رفتار وحشیانه صهیونیست‌ها حتما باید از سوی جامعه جهانی دنبال شود و این تهدید را تضعیف کننده سیستم منع سلاح‌های کشتار جمعی می‌دانیم و امیدواریم که این موضوع به صورت جدی و فوری مورد توجه شورای امنیت سازمان ملل به عنوان تهدیدی علیه صلح بین‌المللی قرار گیرد. کسانی که سال‌هاست علیه تهدیدات غیر واقعی سرو صداها ایجاد می‌کنند اما در مقابل این تهدید واقعی سکوت اختیار کرده‌اند. تهدیدات این چنینی نشان‌دهنده استیصال رژیم صهیونیستی در قبال مقاومت فلسطین است. رژیم صهیونیستی حد و مرزی برای جنایات جنگی خود قائل نیست و از هیچ قانون و حقوق بین المللی نیز تبعیت نمی‌کند.

وی در خصوص دیدار امیرعبداللهیان با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن، گفت: موضوع یمن از موضوعات مهم در منطقه است. حفظ آتش بس و پایان بخشیدن جنگ در این کشور یک موضوع مهم بین‌المللی است. پایان محاصره یمن و همچنین حمایت از گفتگوهای یمنی یمنی برای پایان کامل جنگ در یمن و شکل گیری روند سیاسی و تشکیل دولت مردمی یمنی از موضوعات مطرح شده در این دیدار بود. اینکه در ارتباط با غزه به دلیل نوع رویکرد اصولی، امری روشن است که انصارلله در یمن دیدگاه خود را به طور واضح بیان کرد که در حمایت مردم فلسطین و مقاومت ضدصهیونیستی قراردارد.

نمی‌توانیم میان مرز ایران و افغانستان دیوار بکشیم

کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا درباره سفر ملاعبدالغنی برادر و تضمین پایبندی طالبان به توافقات صورت گرفته و حل مشکل حقابه، اظهار کرد: آنچه که درباره افغانستان برای ما حائز اهمیت است، کمک به تحکیم ثبات؛ استقرار و آرامش در افغانستان است که رویکردی اصولی و اساسی است. تعامل، ارتباط و همکاری ما با افغانستان در چارچوب در حال انجام است. موضوع امنیت مرزها، حقابه و ساماندهی مهاجرین مدنظر است و همکاری‌ها در همین چارچوب شکل گرفته است. ما معتقدیم که همه کشورها به تثبیت شرایط در افغانستان باید کمک کنند تا ملت افغانستان بتوانند شرایط بهتری از نظر سیاسی و اقتصادی را تجربه کنند.

وی اضافه کرد: ما دو کشور همسایه هستیم و سرنوشت دو کشور از یکدیگر قابل تفکیک نیست. ما نمی‌توانیم میان مرز دو کشور دیوار بکشیم. متناسب شرایط و منافع دو کشور باید با یکدیگر تعامل کنیم. دولت جمهوری اسلامی ایران و دستگاه دیپلماسی با حفظ منافع ملی با مقامات افغانستان گفت‌وگو و تبادل نظر دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر علی باقری کنی به ژنو و دیدار او با انریکه مورا نیز گفت: این سفر در چارچوب گفت‌وگو با اتحادیه اروپا و مسئولان سیاسی این اتحادیه انجام شد. با توجه به دیدگاه‌هایی که در خصوص صلح و امنیت بین‌المللی و موضوعات حقوق بشری دارند باید در مورد غزه به رسالت خود عمل کنند. اتحادیه اروپا در این رابطه مسئولیت دارد که تلاش لازم را برای توقف حملات جنایتکارانه صهیونیست‌ها علیه مردم غزه انجام دهد و از ظرفیت‌های خود استفاده کنند. درباره موضوعات مربوط به مذاکرات رفع تحریم‌ها هم تبادل نظر برقرار است. چنانچه تحول قابل ذکری درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها باشد، اطلاع رسانی خواهد شد.

وی در خصوص سفر حسین امیرعبداللهیان به ترکیه نیز اظهار کرد: ایران و ترکیه دو کشور مهم منطقه هستند که در موضوعات مرتبط با منطقه نقش اثرگذاری ایفا کردند. سفر آقای امیرعبداللهیان با توجه به شرایط فلسطین بود و دو کشور گفتگوی خوبی داشتند. اتفاق نظر داشتند آنچه در غزه در حال انجام است، به هیچ وجه مورد پذیرش نیست و اینکه کشورهای اسلامی باید اقدامات جدی برای پایان دادن جنایات رژیم صهیونیستی انجام دهند.

کنعانی ادامه داد: موضوع توسعه همکاری‌های اقتصادی با دیگر کشورها از اولویت‌های مهم است. در نشست اخیر نخست وزیران عضو شانگهای در قرقیزستان هم همین اولویت مورد توجه بوده است. بحث توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی مورد توجه بوده است و در بحث کمیسیون های مشترک به طور جدی این موضوع در دستورکار قرار دارد، ایران اهتمامش را به رغم تحولات پیچیده مصروف توجه به موضوعات دیگر نخواهد کرد.

شناسایی شرکت‌های صهیونیستی از سوی وزارت امور خارجه ادامه دارد

کنعانی در خصوص اقدامات وزارت امور خارجه درخصوص شناسایی شرکت های صهیونیستی گفت: این موضوع به عنوان قانون مجلس موضوعی نیست که تحت تاثیر تحولات غزه نادیده گرفته شود. دستگاه سیاست خارجی در طول سالیان برای شناسایی شرکت‌های صهیونیستی دستور کار داشته و در طول زمان انجام داده و شناسایی لازم انجام شده است. آخرین نشستی که برگزار شد کمتر از دوماه پیش در وزارت امور خارجه برگزار شد و تصمیماتی اتخاذ شد. اعلام این مسئله توسط دستگاه های ذی ربط صورت می گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار