یک کارشناس مسکن در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

نوسازی و بهسازی مدارس باید در راستای استانداردسازی باشد

تهران ( پانا )- یک کارشناس مسکن با اشاره بر وضعیت مدارس کشور در رابطه با استانداردهای مورد نیاز مدارس برای ایجاد محیط بهتر آموزشی برای دانش‌آموزان اظهار کرد در بحث نوسازی و بهسازی مدارس کشور باید به عایق‌سازی صدا برای تمرکز بیشتر دانش‌آموزان در کلاس، ایمن سازی حیاط مدارس، سیستم گرمایش و سرمایش، سیستم تهویه برای کاهش خواب‌آلودگی، سرویس بهداشتی مناسب و محیط بهتر برای کلاس‌های درس توجه ویژه شود.

کد مطلب: ۱۴۱۸۱۳۴
لینک کوتاه کپی شد
نوسازی و بهسازی مدارس  باید در راستای  استانداردسازی باشد

سید مسعود نجفی‌قدسی؛ کارشناس مسکن در گفت‌وگو با پانا در رابطه با وضعیت ساختمان مدارس و استانداردسازی مدارس جدید گفت:« در بحث مدرسه‌سازی با استانداردهای روز و نوسازی مدارس باید با توجه به نیاز‌های آموزشی، ساختمان مدارس طراحی شود و همچنین باید توجه داشت که این ساختمان به امکانات روز مجهز باشد.»

نجفی‌قدسی اظهار کرد: « مدارس باید ظرفیت‌ساز و بسترساز رشد و پیشرفت دانش‌آموزان باشند تا دانش‌آموزان به آن درجه که ما انتظار داریم از معیارهای آموزشی، اجتماعی و پرورشی برسند. »

کلاس‌های درس عایق‌بندی شوند

این کارشناس مسکن در ادامه افزود: «باید در کلاسهای درس، دیوارها عایق‌بندی شوند تا صدا از طریق دیوار به کلاس مجاور منتقل نشود و این موضوعی است که باید در ساخت مدرسه مورد بررسی قرار گیرد. این موضوعات زیرساختی در فاکتورهای ساخت و ساز مدارس در سطح کشور باید مورد توجه مدرسه‌سازان قرار گیرد.»

نجفی‌قدسی با تاکید بر نیاز آکوستیک‌کردن کلاس‌های درس گفت: « یکی از بدیهیات در رابطه با مدرسه‌سازی این است که در مرحله اول تمامی کلاس‌های درس ایزوله شده باشند و هیچ صدایی را به کلاس درس مجاور انتقال ندهند. برای اجرای این موضوع باید تمام کلاس‌ها دارای آکوستیک صدا باشند و به هیچ عنوان و به هیچ مدلی صدا از یک کلاس به کلاس بعدی سرایت نکند که تمرکز دانش‌آموزهای دیگر پرت نشود.»

چینش میز و نیمکت در مدرسه بررسی شود

وی نشست و برخاست در کلاس را یکی از موضوعات مورد بررسی در بحث فضای مدرسه برشمرد و بیان کرد: « نوع نشست و برخاست بچه‌ها در کلاس درس باید بررسی شود. در رابطه با نوع نشستن دانش‌آموزان باید بررسی شود که آیا واقعا میز و نیمکت به این شکل و به صورت ردیف‌های کنار هم در کلاس‌ها قرا گیرد درست است یا باید تغییراتی در این زمینه اجرا کنیم. ما باید بررسی کنیم آیا این مدل صندلی‌ها درست است یا صندلی دانش‌آموزان باید با شیوه دیگری در کلاس درس چیده شود. »

خدمات ابتدایی در مدارس به صورت کامل و دقیق

این کارشناس مسکن برخی از نیازهای کلاس درس و فضای مدرسه را بررسی کرد و افزود:« خدمات ابتدایی که باید برای بچه‌ها باشد باید به صورت دقیق بررسی شود. سیستم سرمایش و گرمایش باید در مدرسه به صورت دقیق تنظیم شود. یکنواخت بودن فضای کلاس باید مورد بررسی و کنترل قرار گیرد. نور کلاس درس نیز یکی از موضوعات مهم در زمینه ساختمان مدرسه است، اینکه نور مصنوعی یا نور خورشید به کلاس تا چه اندازه و به چه شیوه وارد شود موضوع حائز اهمیتی است. »

نجفی‌قدسی در ادامه بیان کرد: «هوای تازه باید مرتب به کلاس دمیده شود تا از حالت خواب‌آلودگی در بچه‌ها جلوگیری شود. این‌ها همگی فاکتورهای ریز و دقیقی است که سازندگان در مباحث ساخت مدرسه باید با دقت بیشتری مدنظر قرار دهند.»

حیاط مدرسه حیات مدرسه است

وی به بررسی محیط حیاط مدرسه پرداخت و افزود: « بهتر است به جای حیاط مدرسه یک دیوار کشی ساده انجام دهیم تا محیط تفریح و ورزش دانش‌آموزان شود. باید بررسی‌های دقیقی برای محیط حیاط مدرسه شود. آسفالت برای حیاط مدرسه مناسب نیست و با توجه به روحیه فعال دانش‌آموز در دوره کودکی و نوجوانی به آن‌ها آسیب فیزیکی می‌زند.»

محل استراحت برای دانش‌آموز داشته باشیم

نجفی‌قدسی در رابطه با مسائل ابتدایی در محیط مدرسه اظهار کرد:« سرویس‌های بهداشتی در مدارس برای دانش‌آموزان باید به قدر کافی باشد. نظافت و نحوه استفاده از آب آشامیدنی باید به صورت دقیق کارشناسی و بررسی شود. مکان برای غذا خوردن دانش‌آموزان باید مشخص شود. حتی برای استراحت دانش‌آموز باید محلی در نظر بگیریم.»

وی با اشاره به وجود این مشکلات در تمام مدارس بیان کرد:« حتی مدارس غیرانتفاعی خیلی خوب و استعدادهای‌درخشان این اشکالات را داراهستند. مدارس دولتی امکانات کمتری را نسبت به همان مدارس غیراستاندارد غیرانتفاعی دارند.»

کارشناس مسکن در ادامه افزود: «مدرسه باید محلی برای استعدادیابی و آموزش مهارت به صورت تخصصی در دانش‌آموزان باشد. باید محیط و آموزش‌ها زا به صورتی تغییر دهیم که این امر حاصل شود.»

باری بر دوش وزارت آموزش‌وپرورش

نجفی‌قدسی با تاکید بر این موضوع که نباید باری بر دوش آموزش‌وپرورش اضافه کرد، گفت:« برای بازسازی‌مدارس و ساخت مدارس جدید به بخش جدید نیاز نداریم. ما می‌خواهیم با امکانات حاضر مدرسه را به صورتی اصلاح کنیم که به استانداردهای آموزشی که نیاز داریم نزدیک شوند. ما برای اصلاح محیط مدرسه نمی‌خواهیم باری به دوش آموزش‌ و پرورش اضافه کنم. با همین وضع موجودی که هست ما به راحتی می‌توانیم مدرسه‌ها را با استانداردهای روز ایجاد کنیم.»

نظارت‌های مهندسی دقیق بر کار مدرسه‌سازان

وی با تاکید بر ضرورت نظارت‌های بیشتر در فرآیند مدرسه‌سازی اظهار کرد: « اگر شخصی می‌خواهد مدرسه‌ای را بسازد، تنها کافی است یک سری نظارت‌های مهندسی دقیق برکار او شود؛ با این شیوه سازه از نظر کیفی بررسی می‌شود که مختص مدرسه باشد. مدرسه‌سازی با خانه‌سازی و مغازه‌های تجاری یا پاساژ و مجتمع‌های اداری تفاوت‌های بسیاری دارد. مدرسه یک سری استانداردهای خاص خودش را دارد که ممکن است هیچ جای دیگری نداشته باشند. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار