فرج‌نژاد: هیچ رانت و کمکی برای شکل گیری آلبوم «تار و تاریخ» نشد

تهران (پانا) - مدیا فرج نژاد می‌گوید برای شکل گیری «تارو تاریخ» هیچ ارگان ، مجموعه و نهادی کمک و رانتی نداشتند و این آلبوم تنها با همراهی هنرمندان شکل گرفته است.

کد مطلب: ۱۴۱۷۶۹۹
لینک کوتاه کپی شد
فرج‌نژاد: هیچ رانت و کمکی برای شکل گیری آلبوم «تار و تاریخ» نشد

پروژه «تار و تاریخ» امسال توانست دو جایزه بین‌المللی در مسابقه «گلوبال موزیک اواردز» از آن خود کند .

میدیا فرج نژاد آهنگساز و طراح پروژه تار و تاریخ درباره شکل گیری این پروژه عنوان کرد: ما برای شکل‌گیری این آلبوم به صورت تصویری ابتدا از ۱۲۰ لوکیشن برای این کار تصویربرداری کردیم البته گفتن این نکته الزامی است که از ابتدا سراغ انتشار جهانی آثار و نسخ صوتی آن رفتیم که زمان زیادی برد، اهالی موسیقی می‌دانند که ضبط یک آلبوم شش ماه تا یک سال زمان می‌برد از بحث تولید تا میکس و کار‌های دیگر و روند دشواری است..

فرج‌نژاد همچنین درباره جزئیات تولید قطعات این آلبوم گفت: در بخش ایران ۱۵ آلبوم داریم که هر کدام ۱۰ قطعه دارند که به صورت جهانی منتشر شده است. در واقع فکر می‌کنم بین سه تا چهار ماه تولید هر آلبوم زمان برد تا به خارج از کشور برسیم.

وی با اشاره به این مطلب که هیچ کمکی برای شکل گیری این آلبوم به گروه نشده است، تصریح کرد: این پروژه را می توان پروژه تک تک هنرمندان که دغدغه میراث فرهنگی را داشتند دانست البته باید بگویم کارمندان حوزه میراث استان‌ها گرفته تا هنرمندان در این پروژه با ما همکاری داشتند اما از هیچ نهاد و ارگانی کمکی دریافت نکردیم زیرا هم دنبال نفع شخصی بودند بنابراین ثبت و ضبط آثار نیز با هزینه شخصی بود و خیلی از هنرمندان پای کار حتی ریالی دستمزد دریافت نکردند.

این آهنگساز خاطرنشان کرد: من اصلا به سود مالی فکر نکردم، البته مفهوم این حرفم این نیست که هیچ پلنی برایش نداشتم کمک‌هایی دریافت کردم که پروژه را چطور بچرخانم، اما صرف کار درآمدزایی برایم نبوده است، بنابراین دنبال عدد‌های میلیاردی در کار نبودم، بلکه آزادی بیان برایم خیلی مهم بود، تلاش کردم پروژه نگاه جنسیتی نداشته باشد و از تولید داخل هم چشم پوشی کردم به همین دلیل هم هیچ اثری مجوز داخلی ندارد و آثار جهانی منتشر شده است.

به گفته فرج نژاد این گروه برای ساخت این اثر و درعرصه میراث فرهنگی به خیلی بنا‌ها و کار ضبط شده و متاسفانه خیلی مکان‌ها در حال تخریب بودند.

وی ادامه داد: در تهران جز کاخ گلستان به مکان دیگری نرفتیم، اما خارج از تهران شرایط اسفناک است، از قلعه سنگی نطنز گرفته تا آتشکده ساسانی و «ارگ مورچه خورت» همه نیاز به بازسازی و توجه دارند؛ بنابراین از مکان‌های معروف‌تر مثل تخت جمشید گرفته تا دیگر مکان‌هایی که اصلاً کسی نمی‌شناسد را سر زدیم خیلی ازروابط عمومی‌های میراث فرهنگی در شهر‌های مختلف ما را رد کردند و نگاه بد به ما داشتند و در نهایت هم همکاری نکردند.

این آهنگساز تاکید کرد: بنابراین من دنبال برند سازی و نگاه مالی دراین کار نیستم، بلکه می‌خواهم یک کار هنری فرهنگی ارائه دهم که نتیجه‌اش هم همین دو جایزه بین‌المللی شده است. تلاش کردیم از آثاری با شعر شعرای آن منطقه کار کنیم به همین دلیل هم می‌بایست زبان می‌آموختیم تا از جامعه ادبی استفاده درست کنیم، باید خواننده از همان مناطق استفاده می‌شد و براساس همین موسیقی و آهنگسازی می‌کردیم. در شهر‌های مختلف هفتصد ـ هشتصد استعداد کشف کردیم که از این میان دویست تا سیصد نفر هنرمندان درجه یکی هستند.

فرج‌نژاد در پایان با اشاره به حضور همین پروژه برای انتخاب در جایزه گرمی گفت: تور کنسرت‌ها هم در فستیوال‌های جهانی و هم پژوهشی طراحی شده و به زودی جزئیاتش مشخص می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار