معاون دانشگاه خبر داد؛

تسهیل پذیرش پژوهشگران و نخبگان در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد

تهران (پانا) - معاون پژوهشی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، استراتژی خاص معاونت پژوهشی واحد علوم وتحقیقات در راستای تبیین سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی و تحول آفرینی در حوزه تحقیقات کاربردی را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۴۱۷۰۳۶
لینک کوتاه کپی شد
تسهیل پذیرش پژوهشگران و نخبگان در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد

به گزارش روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، رضا رادفر معاون پژوهشی این واحد به سیاست‌گذاری این معاونت در راستای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه پژوهشی اشاره کرد و افزود: توسعه فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه و همچنین انجام پژوهش‌های کاربردی، تقویت قابلیت پاسخگویی به نیازهای آمایشی و منطقه‌ای از جمله راهبردهای کلان سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی تصریح کرد: بر همین اساس و در راستای پیاده سازی اهداف این سند، اقداماتی چون توسعه‌ی مراکز پژوهشی تقاضامحور با در نظر گرفتن نیازهای آمایشی و منطقه‌ای و توانمندی‌های تجهیزاتی و نیروی انسانی متخصص در واحد؛ الزام روسای مراکز تحقیقاتی مصوب دانشگاه به ارائه برنامه کاری جدید و معرفی تیم‌های تحقیقاتی و گروه‌های پژوهشی با هدف توسعه فعالیت‌ها و افزایش درآمدزایی مراکز؛ در حوزه معاونت پژوهشی در دست اجرا قرار دارد.

به گفته معاون پژوهشی واحد علوم و تحقیقات، ارتباط مؤثر با صنایع و شرکت‌های بزرگ و تشکیل کارگروه‌های مشترک در جهت بومی‌سازی بخش‌های با تکنولوژی بالا و ترغیب آنها به استقرار بخش‌های تحقیق و توسعه خود در واحد علوم و تحقیقات؛ افزایش بسترهای ارتباطی دانشجویان تحصیلات تکمیلی با صنعت و جامعه در جهت کارآفرینی و تعریف پایان نامه‌های کاربردی با انعقاد تفاهم نامه‌های همکاری جدید؛ از دیگر اقدامات این معاونت در جهت سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی است.

رادفر ادامه داد: از دیگر اقدامات در دست اجرا در واحد علوم و تحقیقات برای دستیابی به اهداف سند تحول می‌توان به توسعه فعالیت آزمایشگاه‌های تحقیقاتی با محوریت واگذاری بهره‌برداری به اعضاء هیات علمی و کارشناسان خبره با هدف درآمدزایی از محل ارائه خدمات آزمایشگاهی و نیز انعقاد قراردادهای ارائه خدمات آزمایشگاهی به شرکت‌ها و متقاضیان خارج از واحد؛ اشاره کرد.

وی به اهم چشم انداز دوساله و پنج ساله معاونت پژوهشی واحد علوم و تحقیقات در جهت ارتقای فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی اشاره کرد و افزود: سیاست گذاری و برنامه ریزی در جهت ایجاد و توسعه فناوری‌های نوین و هدایت و تشویق اعضاء هیات علمی، دانشجویان و کارکنان واحد به انجام فعالیت‌های پژوهشی و دانشی و خدمات آزمایشگاهی و تعیین خط مشی همکاری‌های متقابل با مجامع و مراکز آموزشی، پژوهشی، صنعتی و تولیدی کشور بر اساس توانمندی‌های موجود، از مهمترین چشم انداز کوتاه مدت در حوزه پژوهشی در این واحد است.

رادفر با اشاره به برنامه‌ریزی جهت توسعه پژوهشکده‌ها، گروه‌های پژوهشی و مراکز تحقیقاتی در زمینه‌های تخصصی در این واحد، خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای توسعه کمی و کیفی نشریات علمی و ارتقاء سطح مقالات دانشگاه؛ توسعه زیرساخت‌ها در جهت افزایش ثبت اختراعات، نخبه پروری و جذب استعدادهای درخشان دانشگاهی، ترغیب پژوهشگران و اعضاء مراکز تحقیقاتی به نوآوری و تجاری‌سازی دانش و افزایش درآمدهای پژوهشی از طریق اجرای پروژه‌های تحقیقاتی، ارائه خدمات علمی، پژوهشی، مشاوره‌ای و آزمایشگاهی از فعالیت‌هایی است که برای دستیابی به آن در این معاونت برنامه ریزی شده است.

معاون پژوهشی واحد علوم و تحقیقات گفت: استفاده از ظرفیت‌های واحد برای برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های علمی و پژوهشی درآمدزا؛ جذب حمایت‌های مادی و معنوی سازمان‌ها و نهادها نظیر بنیاد ملی نخبگان و نهادهای نظامی و دفاعی کشور در مسیر کاربردی شدن پایان نامه‌ها و رساله‌ها؛ تلاش در جهت اخذ مجوز انعقاد قرارداد با موسسات پژوهشی و علم سنجی برای نمایه سازی مجلات واحد در پایگاه‌های علمی معتبر، از اهم برنامه‌های ارتقاء پژوهشی واحد است که در دست پیگیری قرار دارد.

رادفر، راه اندازی نشریات جدید و اخذ امتیاز مجلاتی که در سایر واحدهای دانشگاه عملکرد مطلوبی نداشته‌اند و تبدیل فصلنامه‌های دارای مجوز از وزارتین به ماهنامه‌ها برای مجلات پر مخاطب واحد را از دیگر اقدامات در دست انجام دانست.

وی تاکید کرد: معاونت پژوهشی واحد علوم و تحقیقات مصمم است با تسهیل ضوابط و شرایط پذیرش پژوهشگران پسادکتری و همچنین دوره‌های فرصت مطالعاتی برای اعضاء هیات علمی و دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی سایر دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی داخل و خارج از کشور، امکان حضور پژوهشگران و نخبگان را در واحد علوم و تحقیقات تحت سرپرستی اعضاء هیات علمی توانمند و متخصص فراهم کند.

رادفر از استراتژی خاص معاونت پژوهشی برای کاربردی‌تر شدن مقالات و رساله‌های دانشجویان به سمت نظام موضوعات دانشگاه، خبر داد و گفت: در این خصوص اولویت‌های پژوهشی و نیازهای صنایع، نهادها و مراکز علمی، صنعتی و پژوهشی به منظور انتخاب عناوین پایان نامه‌ها و رساله‌ها در اختیار گروه‌های تخصصی و دانشجویان قرار می‌گیرد. همچنین امتیازاتی برای استادان راهنما در نظر گرفته شده تا پایان نامه‌ها در زمینه‌های درخت دانش و نظام موضوعات دانشگاه، تعریف و اجرا شود.

وی افزود: ارتقاء جایگاه علمی دانشگاه در رتبه‌بندی‌های ملی و جهانی با تولید مقالات اصیل در مرزهای دانش، تألیف کتب مرجع، انتشار نشریات علمی معتبر در رشته‌های مختلف و ارتباط علمی با مراکز معتبر تحقیقاتی جهان نیز از دیگر اقدامات این معاونت در این راستا است.

این معاون پژوهشی از عضویت کلیه آزمایشگاه‌های پژوهشی/ تحقیقاتی در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ریاست جمهوری (Labsnet) و برنامه‌ریزی جهت ارتقاء موقعیت و جایگاه آزمایشگاه‌های عضو شده در سامانه از طریق ثبت فعالیت‌ها جهت بهره مندی واحد از امتیازات مادی و معنوی شبکه، خبر داد.

وی تصریح کرد: در معاونت پژوهشی برنامه‌ریزی عملیاتی برای ارائه خدمات دستگاه‌های آزمایشگاهی به متقاضیان برون دانشگاهی با نگاه به افزایش درآمدهای غیرشهریه‌ای صورت گرفته است. همچنین تعمیر، کالیبراسیون و بروزرسانی دستگاه‌های آزمایشگاهی و اصلاح فرایندها برای مراجعه دانشجویان تحصیلات تکمیلی به آزمایشگاه‌های واحد جهت انجام آزمایش‌های مربوط به رساله‌ها به طور مستمر صورت می‌گیرد.

به گفته معاون پژوهشی واحد علوم وتحقیقات، همکاری با مجموعه نوسازی و تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی (نوتا) شبکه راهبردی آزمایشگاهی ریاست جمهوری با انعقاد تفاهم نامه نوسازی و تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی واحد علوم و تحقیقات انجام شده است و این اقدام منجر به افزایش سرعت تعمیرات، بهره‌گیری از خدمات تعمیرکاران ماهر و امین، تعمیر دستگاه ها در محل، کاهش هزینه های تعمیر و افزایش درآمدهای غیر شهریه‌ای به واسطه تهاتر هزینه تعمیر با خدمات دستگاهی خواهد شد.

راه‌اندازی سامانه جامع خدمات آزمایشگاهی در واحد علوم و تحقیقات

رادفر به راه‌اندازی سامانه جامع خدمات آزمایشگاهی در واحد علوم و تحقیقات اشاره کرد و ادامه داد: از این سامانه در مرحله نخست برای 5 آزمایشگاه پژوهشی/ تخصصی این واحد، بصورت پایلوت استفاده می‌شود و اجرای کامل آن برای تمامی آزمایشگاه‌های پژوهشی، تحقیقاتی، تخصصی و آموزشی تا پایان سال 1402 عملیاتی می‌شود.

وی تصریح کرد: واگذاری بهره برداری از دستگاه‌های آزمایشگاهی (یا مجموعه دستگاه‌های آزمایشگاهی به همراه فضای کار با آن) به کارشناسان، اعضای هیات علمی، شرکت‌های دانش بنیان، استارت آپ و شتاب دهندها( مانند شتاب‌دهنده فرتاک و اوسینا) در قالب انعقاد قرارداد همکاری بر اساس مدل مشارکت (برون سپاری) و انعقاد تفاهم‌نامه و قرارداد ارائه خدمات آزمایشگاهی مشترک با آزمایشگاه‌ها/ مراکز تحقیقاتی و پژوهشی برون دانشگاهی (مانند جهاد دانشگاهی، شبکه فناوری نانو و مرکز تحقیقات مواد و متالوژی رازی و... ) از جمله برنامه‌های در دست انجام است که در معاونت پژوهشی به طور مستمر پیگیری می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار