سخنگوی اقتصادی دولت:

حل مشکل سهام عدالت متوفیان بعد از 15 سال

تهران (پانا) - سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به حل مشکل سهام عدالت متوفیان بعد از 15 سال گفت قیمت مسکن در تهران از ابتدای سال جاری بر اساس آمارها 5 درصد کاهش یافته و خروج تقاضاهای سفته بازانه از بازار موجب کاهش قیمت شد.

کد مطلب: ۱۴۱۶۰۰۵
لینک کوتاه کپی شد
حل مشکل سهام عدالت متوفیان بعد از 15 سال

احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت امروز (2 آبان ماه) در نشست خود با خبرنگاران ضمن محکوم کردن اقدامات ددمنشانه رژیم صهیونیستی در قتل عام مردم مظلوم فلسطین، به تشریح آخرین وضعیت اقتصادی کشور پرداخت.

وی ادامه داد: برای ورود به بحث، مطابق رسم همیشه عرایض خودم در مقدمه را به 2 بخش آمار حقیقی و اسمی اقتصاد تقسیم می کنم. در آمار مرتبط با بخش حقیقی اقتصاد، در روزهای اخیر شاهد انتشار گزارش رسمی بازار کار بودیم.

هم راستایی رشد اقتصادی با افزایش اشتغال

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های رشد اقتصادی در دولت سیزدهم، هم راستایی آن با افزایش اشتغال است، گفت: در واقع رشد اقتصادی ایجاد شده در 2 سال اخیر، برخلاف رشدهای مقطعی در دهه 90، رشد بدون اشتغال یا کم اشتغال نبوده، و شاهد این مدعا افزایش 907 هزار نفری جمعیت شاغل در یکسال منتهی به پایان تابستان امسال است که موجب شده نرخ بیکاری در تابستان امسال با یک درصد کاهش به 7.9 درصد برسد.

به گفته وی اثرات سیاست‌های اقتصادی دولت به مرور نتایج خود را در بخش واقعی اقتصاد نشان می دهد.

سخنگوی اقتصادی دولت تاکید کرد: اگر خاطرتان باشد قبل از دولت سیزدهم، در چند برهه که شاهد کاهش نرخ بیکاری بودیم، نرخ مشارکت اقتصادی نیز کاهش یافته بود. یعنی کاهش نرخ بیکاری بدلیل کاهش نرخ مشارکت بود اما آمار جدید بازار کار نشان می دهد کاهش نرخ بیکاری، همزمان با افزایش 0.6 درصدی نرخ مشارکت اقتصادی رقم خورده است.

وی افزود: ضمن اینکه سهم اشتغال ناقص 7.9 درصد است که نسبت به تابستان سال گذشته 1.3 درصد کاهش نشان می دهد و شاغلان در بخش صنعت 8 میلیون و 400 هزار نفر بوده که 370 هزار نفر بیش از تابستان قبل است که این میزان اشتغال در حوزه صنعت، بالاترین سطح در تمام ادوار اقتصاد ایران است. تعداد شاغلان در بخش خدمات نیز به 12 میلیون و 459 هزار نفر رسیده که 483 هزار نفر بیش از تابستان سال گذشته است که این میزان اشتغال در حوزه خدمات، بالاترین سطح ادوار گذشته اقتصاد ایران است.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: میزان اشتغال در بخش کشاورزی، 59 هزار نفر افزایش یافته که در مقایسه با سال 1400 و سال های قبل از آن هم چنان در سطح پایین تری قرار دارد که البته یکی از دلایل کاهش اشتغال در حوزه کشاورزی چند سال خشکسالی پیاپی بوده است اما پیش بینی‌های هواشناسی نشان می دهد که در سال آبی 403-402 میزان بارش ها رشد قابل توجهی خواهد داشت و حتی پیش بینی شده است بیش از متوسط سالیانه بارش داشته باشیم.

وی تاکید کرد: با توجه به برنامه های دولت برای خودکفایی در محصولات کشاورزی و هم چنین افزایش نزولات الهی، امیدواریم میزان اشتغال در بخش کشاورزی، از سال آینده رشد شتابان تری داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به تحولات بخش اسمی اقتصاد و یادآوری اینکه یکی از مهم‌ترین آمار منتشر شده در روزهای اخیر، مربوط به شاخص تورم حوزه مسکن است، ادامه داد: با توجه به پیگیری‌ها و دغدغه‌هایی که کارشناسان و فعالان رسانه در خصوص اعلان رسمی تورم بخش مسکن داشتند، مرکز آمار ابتدای هفته جاری گزارش رسمی خود در این زمینه را منتشر کرد.

کاهش 5 درصدی میانگین قیمت مسکن در تهران

وی گفت: از ابتدای سال 1402 تورم در بازارهای دارائی‌ها کاهشی و در مقاطعی نیز منفی بود، اکنون گزارش رسمی مرکز آمار درباره بازار مسکن نشان می دهد قیمت ها در این بازار کاهش یافته است. میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در طول تابستان (انتهای شهریور نسبت به ابتدای تیرماه)، 5‌درصد کاهش یافته است. 4. تورم ماهانه در تیر 2.8 واحد درصد، در مرداد 0.7 واحد درصد و در شهریورماه 1.7 واحد درصد کاهش یافته است.

وی گفت: همچنین تورم نقطه به نقطه مسکن در شهریور به 75.2 رسیده که نسبت به تورم نقطه به نقطه مرداد 8.9 واحد درصد کاهش یافته است. نسبت به تورم نقطه به نقطه اردیبهشت 1402 ( 121 درصد) برابر 46 واحد درصد کاهش یافته است؛ بنابراین به نظر می رسد که روند قیمتی در این بازار مهم، وارد سیکل کاهشی شده است و انتظار می‌رود که این روند همچنان ادامه پیدا کند.

وی با یادآور اینکه تورم سالانه (یکسال منتهی به شهریور) به 83.9 درصد رسیده که نسبت به مرداد 1.9 درصد افزایش داشته است، گفت: تعداد معاملات خرید در شهر تهران در شهریور بیش از 3000 فقره رسیده که نسبت به مرداد (3388 فقره) کاهش داشته است.

سخنگوی اقتصادی دولت تاکید کرد: بنظر می رسد علت کاهش معاملات، انتظار خریداران برای کاهش بیشتر قیمت است. و برای خرید دست نگه داشته اند تا مسکن موردنظر خود را با قیمت کمتری بخرند.

کاهش قیمت مسکن با خروج تقاضای سوداگرانه

وی درباره مالیات بر عایدی سرمایه تصریح کرد: عمده دلیل روند کاهش تورم در بازار مسکن و همچنین کاهش معاملات در نیمه اول امسال، خروج تقاضای سوداگرانه از بازار بوده است. یعنی کاهش انتظارات تورمی، تقاضای سوداگرانه را از بازار مسکن خارج کرده است.

وی ادامه داد: براین اساس ما باید به سمتی برویم که اساسا تقاضاهای سفته بازانه نتواند بازار مسکن را تحت الشعاع قرار دهد. به همین جهت دولت و مجلس در صدد اجرای قانون مالیات بر سوداگری و دلالی هستند.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: اهتمام ما این است که تا پایان دولت سیزدهم، موضوع مالیات بر سوداگری و دلالی را به مرحله اجرا برسانیم.

حل موضوع سهام عدالت متوفیان بعد از 15 سال سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به موضوع سهام عدالت متوفیان و انتظار 15 ساله خانواده‌های آنها برای حل این موضوع کفت: این موضوع حل و فصل شد تا خانواده های متوفیان با کمترین دیوان سالاری اداری بتوانند انتقال سهام متوفیان را انجام دهند و در روزهای آینده و با تمرکز و اولویت بر روش‌های غیر حضوری این امکان فراهم می‌شود.

به گفته وی بیش از سه و نیم میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت مشمول این موضوع می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار