بهادری جهرمی در نشست خبری:

ایران از تلاش برای جلوگیری از استمرار فجایع انسانی در غزه فروگذار نخواهد کرد

کلکسیونی از جنایات جنگی را در غزه شاهد هستیم/ منابع آزادشده برای رشد تولید استفاده خواهد شد

تهران (پانا) - سخنگوی دولت رژیم کودک‌کش صهیونیستی و کشور‌های حامی آن را محکوم کرد و گفت جمهوری اسلامی ایران از هیچ گونه تلاش دیپلماتیک برای جلوگیری از استمرار این فجایع انسانی فروگذار نخواهد کرد.

کد مطلب: ۱۴۱۳۵۵۷
لینک کوتاه کپی شد
ایران از تلاش برای جلوگیری از استمرار فجایع انسانی در غزه فروگذار نخواهد کرد

علی بهادری جهرمی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تسلیت زلزله افغانستان و ابراز همدردی با خانواده‌های جان‌باخته، گفت: ۴۵۰ تن کمک‌های بشر دوستانه شامل مواد غذایی و دارو و وسایل معیشتی از طریق هلال‌احمر به این منطقه ارسال شد.

وی افزود: همچنین این ایام شاهد حمله وحشیانه و غیرانسانی رژیم صهیونیستی به نوار‌غزه هستیم. متاسفانه کشورهای مدعی حقوق‌ بشر علاوه بر سکوت دربرابر این اقدامات، با ارسال سلاح به این رژیم کودک‌کش یاری می‌رسانند. کلکسیونی از جنایات جنگی را در چند روز اخیر شاهد بودیم. جمهوری اسلامی ایران از هیچ گونه تلاش دیپلماتیک برای جلوگیری از استمرار این فجایع انسانی فروگذار نخواهد کرد.

سخنگوی دولت گفت: طی هفته گذشته سفر استانی رییس جمهور به استان فارس را داشتیم. طولانی ترین آزادراه کشور افتتاح شد و ۱۰ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی واگذار شد. همچنین بهره‌برداری رسمی از طرح عظیم خط دوم انتقال آب شرب کلانشهر شیراز از سد درودزن، افتتاح همزمان 65 طرح آب و برق با اعتباری بالغ بر 10 هزار و 600 میلیارد تومان، از دیگر اقدامات صورت گرفته در سفر رئیس‌جمهور به استان فارس بود.

وی در خصوص امدادرسانی‌های‌ جمهوری اسلامی ایران به فلسطین، گفت: این کمک‌‌رسانی تنها مختص به جمهوری اسلامی ایران نیست و با توجه به اقدامات غیرانسانی رژیم صهیونیستی نیازمند همکاری و تلاش جمعی کشورهای جهان هستیم. جمهوری اسلامی ایران و بسیاری دیگر از کشورها در تلاش هستند تا کمک‌های انسان‌دوستانه خود را به مردم مظلوم فلسطین برسانند؛ متاسفانه محاصره نوار غزه شرایط را سخت کرده است.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده ارسال کمک‌های انسان دوستانه به غزه است؛ هرچند اکنون به دلیل محاصره غزه از سوی رژیم صهیونیستی امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه نیست. ما از سازمان ملل و سایر مجامع بین المللی و کلیه کشورهای اسلامی و آزادی خواه جهان می‌خواهیم که برای رفع حصر از غزه تلاش نمایند و کمک‌های بشردوستانه خود را به غزه ارسال کنند. هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز قصد دارد اولین محموله حاوی آب، دارو و مواد غذایی را برای مردم غزه ارسال کند.

بهادری جهرمی درباره لایحه ساماندهی اتباع نیز گفت: کشور همسایه ما بیش از ۲۰ سال است که با ناامنی مواجه شده است و مردم این کشور به ناچار مجبور به مهاجرت شدند. عزیزانی که به صورت رسمی مهمان کشور ما هستند، سامانه‌ای برای آنها در نظر گرفته شده است. متاسفانه لایحه دولت هنوز در مجلس به جمع‌بندی نرسیده است. ان‌شالله هرچه زودتر در دستور کار قرار گیرد. اقدامات متعددی صورت گرفته به ویژه اینکه به هر یک از اتباع قانونی، شناسه‌ای خاص تخصیص داده ‌شود. اشخاصی که به صورت غیرقانونی وارد کشور شدند نیز باید به صورت قانونی مسترد شوند.

رویکرد دولت ایجاد فضای غیرانحصاری و رقابتی در تولید داخلی است

دبیر هیأت دولت درباره رویکرد دولت در مورد قیمت‌گذاری شورای رقابت در حوزه خودرو بیان کرد: جهت گیری دولت این بوده که هیچ کالایی انحصاری نباشد و فضا کاملاً رقابتی باشد. درباره شورای رقابت نیز دولت قبلاً اعلام موضع کرده است که اختیار ایجاد هرگونه تغییر در صلاحیت‌های شورای رقابت، با مجلس شورای اسلامی است و دولت نیز خود را مکلف به رعایت قوانین می‌داند.

وی در خصوص گفت‌وگوی تلفنی رییس‌جمهوری و محمد بن‌سلمان که پیرامون اتفاقات اخیر نوار غزه شکل گرفت، گفت: جمهوری اسلامی ایران به صورت فعال برای مقابله با اقدامات رژیم صهیونیستی وارد عمل شد. سفر وزیر امور خارجه به کشورهای منطقه را شاهد بودیم که گفت‌و‌گوهای موثری داشتند. رییس‌جمهور در گفت‌وگوی تلفنی خود با بن‌سلمان با اشاره به نگاه‌های دینی دو کشور و اهمیت ثبات منطقه و مقابله با ظلم و همچنین حمایت کودکان و زنان و کمک‌های انسان‌دوستانه، خواستار همکاری و یکپارچگی جهان اسلام برای جلوگیری از این اقدامات و جنایات صورت گرفته در این منطقه شد. کشورهای اسلامی وظیفه دارند که برای توقف هر چه سریع‌تر جنایات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان همکاری و همگرایی داشته باشند.

وی اضافه کرد: تنها راه‌حل اساسی مشکل فلسطین به عنوان مساله اصلی منطقه، توجه به حقوق حقه مردم مظلوم این سرزمین است که براساس آن و طبق پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران همه فلسطینیان در روندی دموکراتیک و در انتخاباتی آزاد و عادلانه سرنوشت خود را تعیین کنند.

بهادری جهرمی درخصوص ساماندهی نرخ ارز بیان کرد: واکنش جهانی و منطقه‌ای به ناامنی و مسائل جغرافیایی مانند جنگ رژیم صهیونیستی طبیعی است که در بازار واکنش‌هایی داشته باشد اما با اقدامات بانک‌ مرکزی ثبات نسبی به بازار بازگشت و آثار آن مقطعی و کوتاه مدت خواهد بود.

پول‌های آزادشده در اختیار کشورمان است و برای رشد تولید استفاده خواهد شد

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آزادسازی پول‌های بلوکه شده گفت: این توافق در زمان خود با دقت و با تضمین کافی انجام شد. رسانه‌های آمریکایی برای بازی‌های سیاسی خودشان مطالبی را منتشر می‌کنند. پول‌ها با موفقیت از یون به یورو تبدیل شد و در حساب‌های شش بانک ایرانی در قطر منتقل شد. این اقدامات به تأیید بانک مرکزی ایران نیز رسید و پول‌ها اکنون زیر کلید بانک مرکزی است. جالب است که ابتدا اصل آزادسازی منابع را انکار می کردند، بعد آن را بی اهمیت خواندند، بعد آن را خرج شده اعلام کردند، بعد گفتند هزینه تبدیل ارز بالا بوده، بعد گفتند محدود به چند کالای خاص است. این منابع در اختیار کشورمان است و برای رشد تولید کشور استفاده خواهد شد.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا درباره تاکیدات رئیس جمهوری برای اعطای تسهیلات خرد و بدون ضامن، گفت: توافقی که وزارت اقتصاد در حوزه اعطای تسهیلات با مجموعه بانک‌های دولتی داشته است، مربوط به افراد دارای فیش‌حقوقی بود تا امکان بازپرداخت وجود داشته باشد. این افراد که کارمند بودند یا به هر طریقی فیش‌حقوقی داشتند، می‌توانستند بدون ضامن به دریافت تسهیلات بپردازند.

وی افزود: میزان ظرفیت اعطای وام و سخت‌گیری در اعطای تسهیلات، دو مساله جدا است. یکی از مسائلی که امروزه گریبان‌گیر ما است، در قوانین تکمیلی متعدد تکالیفی برای بانک‌ها، در حوزه‌های مختلف مسکن و ازدواج و فرزند‌آوری و… گذاشته شده است که هرچند همه این‌ها در جایگاه خود خوب و مثبت است، اما جمع این تکالیف امکان پرداخت عملی برای نظام بانکی ندارد؛ باید در منطقه تکلیف‌گذاری مجلس‌ شورای اسلامی به این نگاه‌های کارشناسی و تخصصی بانک مرکزی توجه داشته باشد و تکلیفی را مکلف کند که امکان تحقق داشته باشد، در غیر این صورت مردم با مشکل مواجه خواهند شد. وضعیت اجرای تسهیلات از سوی بانک‌ها به صورت مستمر در دولت گزارش‌گیری می‌شود. علی‌رغم اینکه فرزندآوری و ازدواج در این ایام رشد داشته است، اما تعداد ثبت‌نام افراد برای این تسهیلات بیش از ۱۰۰هزار نفر کاهش یافته است. در سال جاری ۳۷۰هزار فقره وام فرزند‌آوری معادل ۲۳هزار میلیارد تومان توسط نظام بانکی ارائه داده شده است که نسبت به سال‌های گذشته رشد ۴۴درصدی داشته است. ۴۳۰هزار نفر نیز تسهیلات ازدواج به مبلغ ۸۶هزار میلیارد تومان دریافت کرده‌اند که این میزان نسبت به سال قبل رشد ۲۶درصدی داشته است.

سخنگوی دولت درخصوص جزئیات تغییر دهک‌بندی نیز اظهار کرد: مقرر شد که شیوه دهک‌بندی‌ها تغییر کند و از دهک بندی به صدک بندی تغییر یابد. این به جهت افزایش دقت و افزایش میزان اشراف بر دسته بندی دهک هاست و تغییری در پرداخت یارانه ها صورت نخواهد گرفت و براساس رویه سابق با دقت صدکی محقق خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار