رئیس کل دادگستری خراسان شمالی:

رسانه ملی،مطالبات عمومی را از مسیر دستگاه قضایی پیگیری کند

بجنورد(پانا)- رئیس کل دادگستری استان در نشست مشترک ِهم‌اندیشی و تعاملیِ مدیرکل و معاونین صدا و سیمای مرکز خراسان شمالی گفت رسانه ملی، مطالبه عمومی را از مسیر دستگاه قضایی پیگیری کند.

کد مطلب: ۱۴۱۳۴۵۷
لینک کوتاه کپی شد
رسانه ملی،مطالبات عمومی را از مسیر دستگاه قضایی پیگیری کند

حجت الإسلام والسملمین براتی زاده رئیس کل دادگستری استان در این نشست برگزاری چنین جلسات تعاملی را بسیار مثبت و تأثیرگذار ارزیابی و اظهار کرد؛ رسانه ملی به فراخور شرح وظایف و تکالیفی که بر عهده دارد باید روحیه مطالبه گری خود را تقویت کند.
براتی زاده ادامه داد: با وجود اینکه دستگاه قضایی نیز ذاتاً مطالبه گر است با این وصف انتظار می رود صدا و سیمای استان مطالبات عمومی را از مسیر دستگاه قضایی پیگیری نماید.
وی همچنین افزود: مطالبه گری باید کارشناسی شده و هماهنگ و منطبق در جهت بهبود ساز و کارها و روند جلب اعتماد و رضایتمندی عمومی باشد.
مقام عالی قضایی استان تأکید کرد: ماهیت کار قضایی اساساً به گونه ای است که در روند رسیدگی قضایی که بر مبنای مدارک، اسناد و دلایل ارائه شده صورت می گیرد، قاعدتاً یک طرف محکوم و طرف دیگر حاکم خواهد شد لذا ضرورت جلب رضایت عمومی بدین معنا نیست که الزاما هر دو طرف دعوا در محاکمه پیروز و حاکم شوند و راضی باشند و این امر عقلاً محال است و عملاً امکانپذیر نیست.
وی ادامه داد: از آنجا که قوه قضائیه دستگاهی تخصصی است که بر مبنای قوانین و مقررات اقدام می کند لذا در انعکاس عملکردها و برنامه های آن نیز باید با علم و اشراف کامل به مقررات و قوانین موجود اقدام شود، لذا پیشنهاد می گردد در پوشش و انعکاس اخبار و عملکرد دستگاه قضایی از خبرنگارانی استفاده شود که دانش آموخته حقوق بوده و نسبت به مبانی این علمِ آشنایی قابل قبولی داشته باشند.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان نیز در این نشست ضمن تأکید بر قدرت و اهمیت رسانه، به وقایع خونبار غزه و جنایات رژیم کودک کش صهیونیستی اشاره و اظهار داشت: امپراطوری رسانه ای که در خدمت استکبار جهانی و رژیم اشغالگر قدس است با همه امکانات و تجهیزات خود نتوانست مانع شنیده شدن صدای مظلومیت زنان و کودکان بی گناه و جوانان فلسطینی شود چرا که در عصر گسترده ارتباطات امروز هنوز رسانه هایی هستند که به رسالت خود در احقاق حق به درستی عمل می کنند.
سید جواد ایلالی نقش رسانه را در پیگیری و احیای حقوق عامه بسیار مهم بر شمرد و تصریح کرد: دستگاه قضایی استان در انجام وظایف قانونی و مأموریت های سازمانی خود قطعا به رسانه ملی نیازمند است. لذا تعامل دوسویه می تواند برنامه ها و اهداف هر دو دستگاه را در مطالبه گری و اجرای عدالت به نحوی مؤثر پیش ببرد.
در ادامه، معاون قضایی و رئیس مرکز توسعه حل اختلاف دادگستری کل استان نیز نقش و جایگاه رسانه ملی در آموزش های حقوقی و افزایش سواد اجتماعی شهروندان را مهم و غیر قابل انکار دانست.
سید ابراهیم محجوب تصریح کرد: استفاده از ظرفیت قضات و حقوقدانان در برنامه های رادیویی و تلویزیونی به منظور ارائه آموزش های حقوقی نقش بسزایی در پیشگیری از وقوع جرم و نیز توسعه حل اختلاف و سازش بین اصحاب دعوا دارد.
مدیرکل صدا و سیمای خراسان شمالی و معاونین وی ضمن تبیین دغدغه های رسانه ملی، در خصوص مسائل روز جامعه از جمله انتخابات و اهمیت رسانه در اعتمادسازی و شکل گیری رضایتمندی عمومی و تقویت اطلاع رسانیِ اقدامات و عملکرد دستگاه قضایی استان پیشنهادهایی ارائه کردند.
رضا واعظی مدیرکل صدا و سیمای استان اظهار داشت؛ در حال حاضر دو عنصر در جامعه خودنمایی می کنند؛ بی اعتمادی به سیستم ها و نیز نارضایتی عمومی که دستگاه قضایی به عنوان یک مرجع نظارتی و مطالبه گر، نقش بسزایی در اعتمادسازی و کاهش نارضایتی ها ایفاء می کند.
وی حضور میدانی مدیران قضایی و برگزاری جلسات با اقشار مختلف از جمله دانشجویان، اصناف و .... و نیز تولید محتوای آموزشی با رویکرد پیشگیری از وقوع جرم توسط دادگستری را از مهمترین اقداماتی برشمرد که می تواند در کنار کار قضایی و حل و فصل دعاوی، به نحو مؤثری افکار عمومی را تحت تأثیر قرار داده و ضمن تقویت رضایت عمومی، میزان اعتماد به سیستم ها را در جامعه افزایش دهد.

خبرنگار : مرضیه سعیدی برجی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار