۴۰۷ کیلومتر مسیر ریلی در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد 

تهران (پانا) - امسال ۴۰۷ کیلومتر مسیر ریلی به بهره‌برداری خواهد رسید که شامل پروژه‌های بستان‌آباد - تبریز، همدان - سنندج، رشت - کاسپین و راه‌آهن اردبیل می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۱۱۵۲۲
لینک کوتاه کپی شد
۴۰۷ کیلومتر مسیر ریلی در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد 

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، چهار پروژه ریلی بستان‌آباد - تبریز، همدان - سنندج، رشت - کاسپین و راه‌آهن اردبیل در برنامه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل قرار دارد تا در سال جاری به بهره‌برداری برسد.

پروژه راه آهن میانه- بستان آباد- تبریز به طول ۲۰۵ کیلومتر از سال ۱۳۷۹ شروع شده و این خط آهن در ۱۱ قطعه دارای ۹ ایستگاه، ۱۱ دستگاه تونل به طول ۶ هزار و ۵۸۳ متر و ۴۷ دستگاه پل بزرگ به طول ۷ هزار و ۶۲۳ متر است.

فاز اول آن از میانه تا بستان‌آباد در سال ۹۸ و فاز دوم آن از بستان‌آباد تا ایستگاه راه‌آهن خاوران در خردادماه ۱۴۰۲ با حضور سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری و مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید.

کارشناسان حوزه حمل‌ونقل ریلی معتقدند راه‌آهن میانه-بستان آباد-تبریز تحولی در شمال غرب کشور و استان آذربایجان شرقی به ویژه درحوزه حمل و ترانزیت بار ایجاد می‌کند.

خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل نیز معتقد است راه‌اندازی این خط ریلی اهدافی مثل تغییر مد حمل و نقلی از جاده‌ای به ریلی و همچنین اصلاح محور ریلی تهران-تبریز را دنبال می‌کند.

با بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن میانه-بستان‌آباد-تبریز، ترانزیت ریلی ایران از این مسیر هم به اروپا متصل می‌شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان و تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به کشورهای آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می‌انجامد.

راه‌آهن همدان_ سنندج، ابر پروژه ریلی ۱۵ هزارمیلیارد تومانی

پروژه راه‌آهن همدان_ سنندج از دیگر پروژه‌هایی است که در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و ۳۲ درصد از پیشرفت فیزیکی این پروژه طی ۱.۵ سال گذشته محقق شده است.

ارزش روز این پروژه ۱۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده که نشان می‌دهد راه‌آهن همدان_ سنندج یک ابر پروژه ریلی است.

طول این پروژه از همدان تا سنندج حدود ۱۵۱ کیلومتر است و سرتاسر مسیر آمادگی بهره‌برداری دارد.

با تکمیل این پروژه، مراکز استان‌های کردستان و همدان به شبکه ریلی متصل می‌شود.

اجرای راه‌آهن همدان - سنندج اتصال مرکز کشور را به سمت غرب کشور به صورت ریلی برقرار می‌کند.

راه‌آهن رشت- کاسپین حلقه مفقوده کریدور ریلی خلیج فنلاند تا خلیج فارس

راه‌آهن رشت- کاسپین به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی کشور و تکمیل کننده کریدورهای بین‌المللی است که از خلیج فنلاند شروع شده و به خلیج فارس و بندرعباس ایران ختم می‌شود. به عبارت دیگر، راه‌آهن رشت- کاسپین حلقه مفقوده کریدور ریلی خلیج فنلاند تا خلیج فارس است.

این راه‌آهن همراه با راه‌آهن رشت - آستارا تسهیل کننده مبادلات بازرگانی از مبادی و مقاصد بندر فنلاند، هامبورگ آلمان، گرجستان با بنادر جنوب کشور از جمله دهلی هند، کراچی پاکستان و بانکوک تایلند است.

پیشرفت فیزیکی خط ریلی رشت- کاسپین به طول حدود ۳۵ کیلومتر، بیش از ۷۵ درصد است.

به گفته مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، خط ریلی رشت- کاسپین ظرف دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و دریای شمال را به دریای جنوب متصل می‌کند.

ظرفیت حمل بار راه‌آهن رشت- کاسپین در سال اول بهره‌برداری ۵.۱ میلیون تن و ظرفیت این پروژه در سال بیستم بهره‌برداری ۷ میلیون تن اعلام شده است.

این پروژه ریلی که بر اساس استانداردهای بین‌المللی و با هدف تسهیل جابه‌جایی بار و مسافر در حال اجراست، قابلیت جابه‌جایی ۱.۴ میلیون نفر مسافر در سال اول بهره‌برداری و ۲.۷ میلیون نفر در سال بیستم را دارد.

راه آهن اردبیل- میانه نیز به عنوان یکی از سخت‌ترین پروژه‌های ریلی با ۱۷۵ کیلومتر طول مسیر و با ۸۹ درصد پیشرفت فیزیکی از لحاظ ابنیه و سازه‌ها در حال اجراست. بخش زیرسازی آن نیز دارای بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی بوده و این پروژه آماده بهره‌برداری است.

این خط ریلی دارای ۳۲ کیلومتر تونل و گالری، ۶۱ دستگاه تونل و ۲۹ دستگاه پل بزرگ است که با استفاده از توان و تخصص مهندسان ایرانی و تکنولوژی‌های بومی طراحی و اجرا شده است.

افزایش ۲ برابری متوسط ریل‌سازی کشور در سال ۱۴۰۲

شایان ذکر است، متوسط ریل‌سازی در کشور سالانه ۱۹۹ کیلومتر بوده که با بهره‌برداری از ۴۰۷ کیلومتر مسیر ریلی طی امسال به دو برابر احداث سالانه ریلی دست خواهیم یافت.

تکمیل یک‌هزار و ۳۳۵ کیلومتر مسیر ریلی تا پایان دولت سیزدهم هدفگذاری شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار