دبیر اجرایی سی و نهمین همایش روانپزشکان تشریح کرد؛

راه‌های کنترل اضطراب و استرس دانش‌آموزان

تهران (پانا) - دبیراجرایی سی و نهمین کنگره روانپزشکان ایران ضمن تشریح راه‌های کنترل اضطراب و استرس دانش‌آموزان بر اهمیت کنترل آسیب‌های سلامت روان در سنین ۱۲ تا ۱۸ سالگی تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۴۱۰۸۲۷
لینک کوتاه کپی شد
راه‌های کنترل اضطراب و استرس دانش‌آموزان

به گزارش انجمن روانپزشکان ایران، غلامرضا حاجتی با اشاره به برگزاری سی‌وچهارمین کنگره روانپزشکان ایران در روزهای ۱۸ تا ۲۱ مهرماه با حضور بیش از هزار نفر از متخصصان و پزشکان سراسر کشور در سالن همایش‌های بیمارستان میلاد تهران، اظهار کرد: همایش سالانه انجمن روانپزشکان ایران بزرگترین رویداد علمی سالانه در حوزه دانش روانپزشکی در کشور است که علاوه بر مرور دستاوردهای علمی جهان نتایج تحقیقات روانپزشکان ایرانی نیز در نشست‌های علمی ارائه می‌شود.

وی با اشاره به همزمانی آغاز این رویداد و شروع هفته سلامت روان، افزود: چهار سخنرانی کلیدی توسط اساتید برجسته کشور درخصوص مسایل روز روانپزشکی و بیست و یک سمپوزیم در حوزه‌های مختلف تشخیص و درمان و توانبخشی بیماری‌های روانپزشکی غنای علمی کنگره را در کنار کارگاه‌های آموزشی افزایش خواهند داد که امیدواریم مورد بهره‌برداری شرکت کنندگان در همایش قرار گیرد.

حاجتی با اشاره به مهمترین مسائل و چالش‌ها سلامت روان در بین دانش آموزان، بیان کرد: دانش آموزان در مقاطع مختلف با تغییرات و چالش‌های متفاوتی روبرو هستند، در کودکی که اولین بار راهی مدرسه می‌شوند مسائل مرتبط با اضطراب و جدایی برجسته است و در نوجوانی که امتحان کنکور و ورود به دانشگاه را پیشرو دارند مسائل مرتبط با تمرکز و استرس برجستگی دارد.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان در سنین ۱۲ تا ۱۸ سالگی دوران طوفانی نوجوانی را تجربه می‌کنند، گفت: چالش‌های متعدد از نظر جسمی و روحی روانی همراه با تغییرات هورمون جسمی و بلوغ و تغییرات مرتبط با هویت و شخصیت در این دوران وجود دارد که در صورت دور بودن از استرس و تنش و وجود محیط خوب شخصیت پایدار و با ثباتی را پیدا می‌کنند. هر چقدر در این دوران آشفتگی‌های درون خانواده و جامعه بیشتر باشد تاثیر منفی در شکل‌گیری شخصیت و هویت نوجوانان خواهد گذاشت.

حاجتی اضافه کرد: طبق پژوهش‌های صورت گرفته در سالیان اخیر، آموزش مهارت‌های زندگی نقش مهمی رو در سلامت روانی دانش آموزان ایفا می‌کند که شامل ۱۰ مورد است. اولین مهارتی که برای دانش آموزان توصیه می‌شود مهارت کنترل استرس و بعداز آن مهارت کنترل خشم است که این دو از اصلی‌ترین موارد است که می‌بایست در کل جامعه آموزش داده شود.

وی افزود: مهارت ارتباط بین فردی یکی دیگر از این موارد است، خیلی از دانش آموزان در حل مسئله مشکل دارند که اینجا مهارت حل مسئله و مدیریت زمان به آنها کمک خواهد کرد. آموزش این مهارت‌ها می‌تواند استرس ناشی از آموزش و تحصیل را در دانش‌آموزان رفع کند، رفتارهای پرخطر را در آن‌ها کاهش دهد و انگیزه تحصیل و پیشرفت را در دانش آموزان افزایش بدهد. آموزش سلامت روان در دانش آموزان می‌تواند یک نقش پیشگیری اولیه در بروز اختلالات روانی در جامعه را داشته باشد و از شیوع آن در جامعه جلوگیری کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار