معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تشریح کرد؛

جزئیات برنامه فراگیر پرورشی‌

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در جلساتی مجزا با ادارات کل قرآن، عترت و نماز؛ فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی؛ امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی، جزئیات ابلاغ برنامه فراگیر پرورشی را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۴۰۸۶۶۱
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات برنامه فراگیر پرورشی‌

به گزارش روابط عمومی معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش؛ اصغر باقرزاده درباره جزئیات ابلاغ برنامه فراگیر پرورشی اظهار کرد: این برنامه، امروز به مدارس ابلاغ شد که ویژگی‌هایی دارد. با نشستی که با حضور معلمان، مدیران و پیشکسوتان داشتیم به این نتیجه رسیدیم که تاکنون برنامه‌های پرورشی به‌صورت منسجم ابلاغ نشده بلکه به‌صورت موردی انجام می‌شده است لذا برنامه فراگیر پرورشی را در نظر گرفتیم.

وی افزود: در گذشته امکان رصد برنامه‌ها نبود و سنجش اثربخشی از این برنامه‌ها وجود نداشت لذا این برنامه را در نظر گرفتیم و بر اساس چالش‌هایی مانند حجم بالای دستورالعمل‌ها، عدم تدارک فرصت لازم در برنامه درسی برای اجرای برنامه پرورشی، عدم توجه به تربیت تمام‌ساحتی دانش‌آموزان، غفلت از عاملیت متربیان در طراحی و اجرای برنامه‌ها، تصدی‌گری مدیران، معاونان و مربیان، عدم امکان نظارت و سنجش اثربخشی کیفیت برنامه‌ها، کمبود منابع مالی، بی‌اطلاعی دانش‌آموزان و خانواده‌ها از کم و کیف برنامه‌ها و جذاب نبودن برنامه‌های مدارس، آن را به مدارس ابلاغ کردیم.

باقرزاده گفت: براساس این چالش‌ها، اهداف و اصولی در نظر گرفته شده است. در این بین هدفی مانند زمینه‌سازی برای مشارکت دادن و نقش‌آفرینی تمام ارکان تربیتی به‌ویژه تشکل‌های دانش‌آموزی و ایجاد کارنمای پرورشی و فرهنگی برای دانش‌آموز و مدرسه مهم است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این برنامه ۵ هدف پایه و ۵ فعالیت محوری در مدرسه دارد. هدف اول، خردورزی با فعالیت محوری گفت‌وگو و پرسش و پاسخ است که باید برای هر دانش‌آموز حداقل یک موقعیت گفت‌وگو ایجاد شود. هدف دوم، ایمان با فعالیت محوری برگزاری نماز جماعت است که باید زمینه اقامه نماز در مدارس فراهم شود. هدف سوم، امید با فعالیت محوری سفرهای تربیتی است و هر دانش‌آموز باید حداقل 2 روز در اردو شرکت کند. هدف چهارم، هویت با فعالیت محوری تشکل‌های دانش‌آموزی است و هر دانش‌آموز عضو یک تشکل خواهد بود. هدف پنجم، نشاط با فعالیت محوری مسابقات، جشنواره‌ها، بازی و مهارت‌ها است که هر دانش‌آموز باید در یک مسابقه و جشنواره شرکت کند.

وی در ادامه، نکات اجرایی این برنامه را تشریح و اشاره کرد: مسئولیت اجرای برنامه فراگیر پرورشی، مدیر است. در نظر گرفتیم این برنامه ۷۰ درصد دانش‌آموزان را شامل شود.

باقرزاده اظهار کرد: در این برنامه، تقسیم کاری برای مدیران در نظر گرفته شده که هر برنامه برای اجرا بر عهده چه تشکلی خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار