در گفت‌وگو با پانا:

موضوعات سرمایه‌گذاری و بورسی را برای دانش‌آموزان ساده‌سازی کنیم

تهران (پانا) - کارشناس مسائل بورس گفت دانشگاه‌ها، شرکت‌های بزرگ و وزارت آموزش و پرورش باید برنامه مشخصی برای آموزش مسائل مالی به دانش‌آموزان داشته باشند و هدف‌گذاری کنند. البته آموزش و پرورش به این دلیل که متولی آموزش در دوران قبل از دانشگاه به حساب می‌آید، می‌تواند در این زمینه نقش پررنگ‌تری داشته باشد.

کد مطلب: ۱۴۰۸۶۱۴
لینک کوتاه کپی شد
موضوعات سرمایه‌گذاری و بورسی را برای دانش‌آموزان ساده‌سازی کنیم

اسماعیل درگاهی، کارشناس بورس در گفت‌وگو با پانا اظهار داشت: « یکی از محور‌های توسعه تمدن و عامل پیشرفت بشر، آموزش بوده و در همه مقاطع اهمیت دارد. زمانی که دانش‌آموزان وارد مدرسه می‌شوند برای اینکه تبدیل به شهروندی مناسب شوند و همچنین برای توسعه کشور، آموزش‌های مختلفی می‌بینند. یکی از این آموزش‌ها می‌تواند جامعه‌پذیری باشد.»

درگاهی ادامه داد: «در دنیا برای آموزش مسائل‌مالی، مباحث مرتبط با توسعه کسب‌وکار و نوآوری تلاش‌های زیادی می‌شود. به این دلیل که اگر دانش‌آموزان به عنوان آینده‌ساز، توسعه کسب‌وکار و مسائل‌مالی را بیاموزند، بهتر می‌توانند به توسعه اقتصاد و جامعه خود کمک کنند.»

وی درباره آموزش بورس، گفت: «بورس، به دلیل نزدیکی به توسعه کسب‌وکار از اهمیت بیشتری برخوردار است. بورس موتور تامین مالی کسب و کار است و کسب کار‌ها بدون سرمایه نمی‌توانند راه به جایی ببرند. مفاهیم بورسی، سرمایه‌گذاری و پس‌انداز کردن مسائلی هستند که باید در مدارس در همه مقاطع مدنظر قرار گیرند.»

همه رشته‌ها فارغ از حوزه مالی یا حقوقی نگاه سرمایه‌گذاری داشته باشند

درگاهی گفت: «سرمایه‌گذاری و پس‌انداز کردن موضوعاتی هستند که باید جدا از رشته تحصیلی آموزش داده شوند. همه رشته‌ها فارغ از حوزه مالی یا حقوقی، نگاه سرمایه‌گذاری داشته باشند زیرا توسعه کسب‌وکار بدون سرمایه‌گذاری اتفاق نمی‌افتد.»

این کارشناس اقتصادی گفت: «البته آموزش‌ها باید به تناسب کشش دانش‌آموزان در برنامه‌ها گنجانده شود. موضوعات سرمایه‌گذاری و بورسی را ساده‌سازی کنیم و به تناسب توانایی آن‌ها این مفاهیم را وارد سرفصل‌ها کنیم.»

درگاهی گفت: «آموزش این مسائل محدودیت ندارد ازهمان دوران ابتدایی که با مفاهیم پول و خرید و فروش آشنا می‌شوند، می‌توانیم مسائل بورسی و سرمایه‌گذاری را وارد آموزش کنیم.»

وی افزود: «بهتر است این مسائل را به صورت تعریف‌شده آموزش دهیم. ابتدا مفهوم قناعت و پس‌انداز برای زندگی بهتر را آموزش دهیم و برای سرمایه‌گذاری، بورس را به عنوان یکی از زمینه‌های شفاف با کارکرد اقتصادی مناسب، مبنا قرار دهیم.»

این کارشناس ادامه داد: «با توسعه بورس و جدی‌گرفتن آن در سطح کلان، بازار سرمایه شکل و ماهیت جدیدی پیدا کرده است. لذا هرچه قدر شمولیت مفاهیم مالی را به سمت دبستان و دبیرستان ببریم کارکرد و اثر‌گذاری آن بیشتر خواهد بود.با این آموزش‌ها طیف گسترده‌تری از جامعه با یک استاندارد مناسب درگیر فضای توسعه و تامین مالی کشور خواهند شد.»

آموزش سرمایه‌گذاری موثر در تجمع سرمایه‌های خرد

این کارشناس گفت: «امروزه بخش عمده‌ای از اقتصاد مالیات‌محور شده است و توسعه آن‌ها متکی بر بنگاه‌های متوسط است. همچنین روی مردم حساب ویژه باز می‌کنند تا مردم کار کنند و مالیاتی که از این طریق حاصل می‌شود به دولت برگردد.»

وی افزود: «هر چه افراد آموزش بهتری ببینند و در سیستم شفاف‌تر و صحیح‌تر کار کنند به نفع جامعه است لذا آموزش بورس و سرمایه‌گذاری می‌تواند موثر در تجمع سرمایه‌های خرد باشد. علاوه بر این باعث می‌شود این سرمایه‌ها کارکرد درستی برای توسعه بازار سرمایه داشته باشند.»

درگاهی درباره اینکه کدام نهاد وظیفه آموزش مفاهیم مالی را برعهده دارد گفت: «نمی‌توان نهاد خاصی را متولی آموزش در مباحث مالی دانست. البته سازمان بورس و اوراق‌بهادار باید بیشتر از بقیه نهاد‌ها در این زمینه تلاش کنند.»

وی افزود: «دانشگاه‌ها، شرکت‌های بزرگ و وزارت آموزش و پرورش هم باید برنامه مشخصی در این زمینه داشته باشند و هدف‌گذاری کنند. البته آموزش و پرورش به این دلیل که متولی آموزش در دوران قبل از دانشگاه به حساب می‌آید، می‌تواند در این زمینه نقش پررنگ‌تری داشته باشد زیرا اکثر افراد تحصیلات قبل از دانشگاه را سپری می‌کنند.»

این کارشناس گفت: «درزمینه آموزش مفاهیم مربوط به سرمایه‌گذاری و پس‌انداز، صداوسیما به عنوان رسانه اثرگذار در سطح ملی، باید برنامه‌های مشخصی داشته باشد.»

درگاهی اظهار کرد: «باید افراد را قبل از سرمایه‌گذاری به سمت نوآوری و ذهن خلاق سوق دهیم. سرمایه‌گذاری و نوآوری توامان در آموزش آورده شود. اگر افراد ذهن خلاق و نوآور داشته باشند خود به خود با سرمایه‌گذاری درگیر می‌شوند.»

آموزش مفاهیم مالی به شکل مهارت‌آموزی در مدارس

این کارشناس درباره نحوه آموزش مسائل مالی به دانش‌آموزان گفت: «نباید از موضوع مهارت هم غافل شد لذا در این‌گونه آموزش‌ها هم جنبه تئوری و هم عملی اهمیت دارد. می‌توان آموزش مفاهیم مالی را در قالب دوره‌های آموزشی در مدارس یا خارج از مدارس فراهم کرد.»

وی در آخر گفت: «آموزش نقش محوری در توسعه فضائل دارد. سرمایه‌گذاری جزء فضائل نیک محسوب می‌شود که اگر گسترش پیدا کند باعث حال خوب خواهد شد. در فرهنگ ایرانی نیز همیشه قناعت موضوع مهمی بوده زیرا باعث صرفه‌جویی و پس‌انداز خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار