رئیس مرکز امور نخبگان و دانشجویان استعداد درخشان وزارت بهداشت تشریح کرد؛

مهمترین تغییرات پانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی

تهران (پانا) - رئیس مرکز امور نخبگان و دانشجویان استعداد درخشان وزارت بهداشت مهمترین تغییرات پانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۴۰۸۱۴۴
لینک کوتاه کپی شد
مهمترین تغییرات پانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، مهدی باقری درباره پانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم‌پزشکی گفت: المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی امسال در پانزدهمین دوره با تغییرات وسیعی روبرو شد و یکی از مهمترین تغییرات این بود که مرحله دوم انفرادی را به جای تمرکز ۶۰۰ نفر در تهران به کلان مناطق آمایشی علوم پزشکی سپردیم.

رئیس مرکز امور نخبگان و دانشجویان استعداد درخشان وزارت بهداشت افزود: هدف از این واگذاری این بود که کلان مناطق آمایشی قوی شوند و به عنوان بازوهای اجرایی وزارت بهداشت عمل کنند؛ این کار موجب شد هم هزینه‌ها کاهش یابد و هم مراحل پذیرایی و اسکان منضبط‌تر شود.

وی خاطرنشان کرد: این نوآوری در مرحله دوم انفرادی اجرا شد و در نهایت برگزیده‌ها به مرحله نهایی راه یافتند. حدود ۱۸۰ دانشجوی مرد و ۱۲۰ دانشجوی زن از سراسر کشور در پنج حیطه به رقابت می‌پردازند.

دکتر باقری اظهار کرد: تعداد دانشجویان حاضر در مرحله غربالگری دو هزار و ۵۰۰ نفر بودند که با توجه به اینکه نسبت به سال گذشته یک حیطه کمتر شده بود، تعداد دانشجویانی که از دوره پانزدهم استقبال کرده‌اند نسبت به دوره گذشته افزایش داشته است.

وی افزود: تعداد پذیرفته‌شدگان در مراحل انفرادی در چهار حیطه استدلال بالینی، حیطه آموزش پزشکی، حیطه همگرایی علوم پایه و حیطه مدیریت نظام آموزش و سلامت ۳۶۵ نفر بود و تعداد تیم‌های راه یافته به حیطه کارآفرینی و کسب و کارهای فناورانه ۴۵ تیم است.

رئیس مرکز امور نخبگان و دانشجویان استعداد درخشان وزارت بهداشت گفت: در نهایت تعداد راه‌یافتگان به مرحله گروهی به جز حیطه کارآفرینی و کسب و کارهای فناورانه ۱۳۶ نفر بوده و تعداد تیم‌هایی که به مرحله گروهی حیطه کارآفرینی و کسب و کارهای فناورانه راه پیدا کرده‌اند نیز ۳۰ تیم بوده است. در نهایت در هر حیطه در بخش انفرادی سه مدال طلا و شش مدال نقره و ۹ مدال برنز خواهیم داشت. دیپلم افتخار در هر حیطه در نهایت به ۲۰ نفر در بخش انفرادی اهدا خواهد شد. در بخش گروهی نیز در هر حیطه سه مدال داده می‌شود. به مدال آوران در حیطه کارآفرینی و کسب و کارهای فناورانه شش مدال تعلق می‌گیرد.

باقری تصریح کرد: مهمترین موضوعی که در این دوره از المپیاد انجام شد این بود که وزارت بهداشت در یک حرکت نوآورانه دوره‌های آموزشی آمادگی را برای المپیاد برگزار کرد. متاسفانه پیش از این یک سری موسساتی اطراف المپیاد ایجاد شده بودند که با درآمدهای کلانی دوره‌های آموزشی برگزار می‌کردند که با برگزاری دوره‌های وزارت بهداشت این کلاس‌ها جمع شدند.

وی افزود: وزارت بهداشت بیش از ۱۸۰ جلسه دوره پودمانی برگزار کرد و رونق آن کلاس‌ها کم شد. این کار نو در آینده به سمت توانمندی کلان مناطق پیش می‌رود. وقتی کلان مناطق توانمند شدند، می‌توانند دانشجویان خود را آموزش دهند.

رئیس مرکز امور نخبگان و دانشجویان استعداد درخشان وزارت بهداشت تاکید کرد: برگزاری این دوره‌های آموزشی به عدالت آموزشی نزدیک‌تر بود. زیرا دانشجویانی که در مناطق کم برخوردارتر حضور داشتند توانستند از آموزش‌های وزارت بهداشت که توسط دانشکده آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی هوشمند ارائه شد، بهره‌مند شوند؛ این دانشجویان توانستند در کلاس‌های رفع اشکال شرکت و مشکلات خود را حل‌ کنند.

وی گفت: دیگر این موضوع که تنها دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی بزرگ را توانمند نمی‌کند. پیش از این در یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران تنها سه درصد شرکت می‌کردند اما تا ۲۵ درصد جوایز را به خود اختصاص می دادند. در واقع برگزاری دوره‌های آموزشی نشان داد که این امر به عدالت آموزشی نزدیک‌تر است. تاثیر این موضوع را در نتایج بدست آمده غربالگری اولیه دیدیم که برگزیدگان در یک منطقه متمرکز نیستند.

باقری با اشاره به دیگر تغییرات مهم در پانزدهمین دوره المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور گفت: یکی از تغییرات مهم دیگر این بود که خلاقیت را در المپیاد از یک آزمون صرف تئوری به فرآیند علمی با رویکرد مساله محور تبدیل کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار