کارشناس مشاوره و راهنمای تحصیلی شهرستان فردیس در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

عدم آگاهی والدین و دانش‌آموز علت اشتباه در انتخاب رشته

کرج (پانا) - کارشناس مشاوره و راهنمای تحصیلی آموزش و پرورش ناحیه ۲ کرج و شهرستان فردیس عنوان کرد یکی از مهمترین انتخاب‌های دانش‌آموزان در دوران تحصیلی انتخاب رشته پایه نهم که قسمتی از آینده دانش‌آموز را رقم می‌زند. این موضوع از این نظر اهمیت دارد که هر اشتباه کوچک در آن می‌تواند صدمات جدی به آینده فرد وارد کند. اشتباه در انتخاب رشته امری رایج است و علت آن عدم آگاهی والدین و دانش‌آموز است.

کد مطلب: ۱۴۰۷۷۵۷
لینک کوتاه کپی شد
عدم آگاهی والدین و دانش‌آموز علت اشتباه در انتخاب رشته

فاطمه نوری مهر، کارشناس مشاوره و راهنمای تحصیلی آموزش و پرورش ناحیه ۲ کرج و شهرستان فردیس در گفت‌وگو با پانا بیان کرد: «متاسفانه هر ساله تعدادی از دانش آموزان در مقاطع بالاتر تحصیلی مجبور می‌شوند که رشته خود را تغییر دهند. امکان تغییر رشته هم در آن مقاطع سخت‌تر است، زیرا به قبولی دانش آموز از واحدهای تعیین شده و ظرفیت مدارس و... بستگی دارد. تغییر رشته حتی اگر به بهترین حالت هم اتفاق بیفتد باز هم دانش آموز یک سال مهم از تحصیلش را از دست داده است.»

وی افزود: «در خیلی از مواقع دانش آموزان در انتخاب رشته انتخابی ندارند و بر اساس نظر دوست و خانواده انتخاب رشته می کنند. اینکه دوست صمیمی شما وارد رشته تجربی شده دلیل خوبی برای انتخاب شما برای ورود به رشته تجربی نیست یا اینکه تمام اعضای خانواده مهندس هستند، پس شما هم باید راه و شغل خانوادگی را ادامه دهی. تمام اینها در صورتی صحیح است که خودتان هم واقعا آن رشته را دوست داشته باشید و برای آن بجنگید و تلاش کنید. پس نظر و علاقه خودتان البته علاقه ای که با شناخت کافی همراه شده باشد، در انتخاب رشته پایه نهم حرف اول را می زند.»

نوری مهر اظهار کرد: «اگر عوامل مهم در انتخاب رشته خود را در نظر نگیرید و در این زمینه مهم از مشاور یا روانشناس کمک نگیرید ممکن است پیامدهایی در انتظارتان باشد. یکی از مهمترین آنها بی علاقگی و بی انگیزگی شما در رشته ای است که باعث می‌شود دیگر تلاش کردن برایتان معنی نداشته باشد. این مسئله می‌تواند حتی تمام ابعاد زندگی شما مانند اعتماد به نفس را تحت تاثیر قرار بدهد. بنابراین بهتر است برای این انتخاب مهم تمام عوامل را در کنار یکدیگر در نظر بگیرید تا بتوانید آینده درخشانی را برای خود رقم بزنید.»

وی تکمیل کرد: «عواملی مانند علاقه شخصی و شرایط روحی و روانی در انتخاب رشته اثرگذار هستند که تمام آنها در کنار یکدیگر می تواند یک انتخاب رشته مناسب را برای هر دانش آموزی رقم بزند.»

دانش‌آموز خبرنگار: ابوالفضل جانی پور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار